Helt ny Linux bruger (måske)
Fra : MJU

Dato : 20-01-08 09:29

Jeg har idag en bærbar ACER Aspire 9410 med Intel Core solo processor
T1350. Intel Graphics Media Accelerator 950. 802,11a/b/g trådløs
120GB HD som er delt i Drev C: 61,5 GB og Drev D: 47,5 GB og sidst et
Drev F: 8 GB

Regner med jeg vil have Linux som dual-boot OS ved siden af den
eksisterende Windows installation.
Og bruge Drev F: til Linux.

Er jeg på rette vej / Kan jeg bruge Linux på min maskine?
Hvis ja. Hvilken Linux skal man så vælge?
Debian, http://www.debian.org
Knoppix, http://www.knoppix.org Dappix, http://tyge.sslug.dk/dappix/
Gentoo, http://www.gentoo.org
Mandrake, http://www.mandrivalinux.com
Fedore / Red Hat, http://fedora.redhat.com
Slackware, http://www.slackware.com
SUSE, http://www.suse.com
Ubuntu, http://www.ubuntulinux.org

Jeg vil helst gerne have en meget nem og smertefri installation.

M.v.h.

En måske ny Linux bruger

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-08 19:30

MJU wrote:

> Drev F: 8 GB
> Og bruge Drev F: til Linux.

8GB er lidt lidt til Linux. Hvis du skal have bare lidt sjov ud af det
skal du op på ca. det dobbelte, inkl. swap-partition.

> Er jeg på rette vej / Kan jeg bruge Linux på min maskine?

Ja, der burde ikke være problemer, hvis du bare giver Linux en anelse
mere plads.

> Hvis ja. Hvilken Linux skal man så vælge?
> Debian, http://www.debian.org

En god distro, med fin konsistens. Alt har deres faste pladser og det er
derfor let at finde rundt. Kan være svært at installere for en nybegynder.

> Knoppix, http://www.knoppix.org Dappix, http://tyge.sslug.dk/dappix/

Er baseret på Debian. Har KDE som brugerflade. Dappix er en dansk udgave
af Knoppix.

> Gentoo, http://www.gentoo.org

En "gør-det-selv" distro med pakkehåndtering. Er meget in hos folk der
vil med på Linux-bølgen og gerne vil virke "hardcore".

> Mandrake, http://www.mandrivalinux.com

En RPM-baseret distro.

> Fedore / Red Hat, http://fedora.redhat.com

RPM-baseret distro (RPM - Red Hat Packet Manager). Er ikke just kendt
for sin orden...

> Slackware, http://www.slackware.com

En ægte "gør-det-selv". Der er ingen pakkehåndtering til at hjælpe med
dependencies. Alle pakker hentes som tar.gz og man skal selv kende den
korrekte rækkefølge for korrekt installation. Absolut ikke en
nybegynder-distro.

> SUSE, http://www.suse.com

Vel nok den mest udbredte "betalings-distro" blandt private. Vil man
have Linux med Windows-lignende support, er Suse et godt sted at starte.

> Ubuntu, http://www.ubuntulinux.org

En Debian-baseret distro. Bruger Gnome. Kubuntu bruger KDE. Har mulighed
for alskens eyecandy i et omfang hvor Vista kan pakke sammen. Har
Debians orden og en indgangsvinkel der er let at gå til.
Ligesom Debian er det muligt at opgradere til en nyere version uden at
skulle reinstallere maskinen

> Jeg vil helst gerne have en meget nem og smertefri installation.

Jeg vil anbefale dig Ubuntu. Den er dejligt nem at gå til. Pas dog på
under installationen at du ikke lader den forestå alle ændringer af sig
selv, for så mister du alt hvad du ellers har på maskinen...

Jeg anvender selv Ubuntu. Måtte installere 6.10, idet
7.04-installationen crashede allerede inden den kom rigtigt igang.
Opgraderede med det samme til 7.04 og opgraderede til 7.10 få dage efter
den kom frem.
Anvender ikke længere Windows i det daglige. Windows er reduceret til
gamingplatform (og hvis jeg får taget mig sammen til at købe Cedega er
en ren Windows-installation stærkt truet).

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-01-08 19:47

On Sun, 20 Jan 2008 08:29:21 -0800 (PST)
MJU <mickydk@gmail.com> wrote:

> Jeg vil helst gerne have en meget nem og smertefri installation.

pclinuxos skulle efter sigende være en rigtig nybegynder distribution:
http://www.pclinuxos.com/

Ifølge forlydender skulle zenwalk også være en fortrinlig begynder
distribution. Efter hvad jeg kan se, er den baseret på samme strategi
som Ubuntu, men hvor fundamentet for Ubuntu er Debian, er Zenwalks
fundament Slackware + deres egenudviklede pakkesystem, der efter
sigende skulle fungere godt:
http://www.zenwalk.org/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-01-08 19:47

MJU skrev:
> [...]
> SUSE, http://www.suse.com
> Ubuntu, http://www.ubuntulinux.org
>
> Jeg vil helst gerne have en meget nem og smertefri installation.

Valget af distribution afhænger af din personlighed og dine præferencer
i forhold til, hvordan du ønsker dit operativsystem. Dette er en
beslutning, som du kan træffe, når du har opnået lidt mere erfaring med
linux. For at opnå denne erfaring vil jeg anbefale dig at starte med én
af de distributioner, der er nemt tilgængelige for nye brugere. Og her
kommer mine personlige præferencer naturligvis til at påvirke min
anbefaling (undskyld for dette), og med baggrund i dette vil jeg
anbefale en af følgende distributioner, der alle er rimeligt
brugervenlige og alligevel giver et stort udvalg af programmer:

openSUSE <http://en.opensuse.org/>
Ubuntu <http://www.ubuntu.com/>
Kubuntu <http://www.kubuntu.org/>

Alle tre distributioner har live CD/DVD udgaver, som du på forhånd kan
downloade, brænde, boote op fra og afprøve. Herved kan du også afprøve,
hvorvidt distributionen fungerer med din hardware på computeren. Et
Intel grafikkort er ofte et godt tegn på, at din computer vil
understøtte linux, hvor Intel har været rimeligt gode til at understøtte
udviklingen af open source drivere til deres produkter (se fx.
http://intellinuxgraphics.org/).

Resten af dine nævnte distributioner repræsenterer gode alternativer,
der næsten alle ligeledes er nemt tilgængelige. Som nybegynder vil jeg
dog ikke anbefale dig at starte med Debian, Gentoo eller Slackware, da
disse distributioner kræver et ret stor linux-kendskab fra brugeren. Når
du har leget med linux i et par måneder, kan du prøve disse
distributioner, men jeg vil anbefale dig et opnå grundkendskabet i de
mere brugervenlige distributioner.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : MJU

Dato : 20-01-08 12:28

On 20 Jan., 19:46, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> results are always interpretations of the facts observed.
> P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed

I er hurtige her i gruppen det er dejligt
Jeg har hentet Ubuntu og brændt det på en DVD, og installeret den.
Godt nok på det drev med KUN 8GB.
Men hvis jeg nu bliver helt vild med Linux, så sletter jeg hele
maskinen, og køre Linux på en HDD med

Installationen gik fint uden problemer Og efter første opstart kom
den og fortalte, at der er 177 opdateringer.GB.
Dem installere jeg også uden problemer. Og nu er Ubuntu version 7.10

Noget der undre mig er at jeg ikke kan finde mine gamle drev C: og
D:
Hvad kan jeg gøre for at finde dem?
Der er nogle ting fra dem jeg gerne vil bruge.
Bla. min bogmærker fra IE. Og jeg vil også gerne have fat i mine
mail's

M.v.h.

En måske ny Linux bruger

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-01-08 22:12

MJU skrev:

> [...]
> den og fortalte, at der er 177 opdateringer.GB.
> Dem installere jeg også uden problemer. Og nu er Ubuntu version 7.10

Tillykke med det... Ubuntu er et udmærket valg til dette formål.

> Noget der undre mig er at jeg ikke kan finde mine gamle drev C: og
> D:
> Hvad kan jeg gøre for at finde dem?

Da jeg gætter på, at du har 2000, XP eller Vista (dvs. NTFS-partitioner
på harddisken), vil jeg anbefale dig at installere og anvende
'ntfs-config' pakken. Denne pakke ligger muligvis i det såkaldte
"Universe" pakke-bibliotek, som du muligvis først skal have tilføjet til
din pakkeliste. Du kan rimeligt nemt finde pakke-biblioteker på
<http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic> og installationsinstrukser
for disse biblioteker på
<https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu>.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-01-08 22:22

Jacob Tranholm skrev:

> <http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic>

Undskyld... Det lader til, at source-o-matic muligvis er nede i
øjeblikket (i hvert fald fra min computer).
Du kan finde de nødvendige instrukser for tilføjelse af 'universe'
biblioteket her:
<https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu#head-5bbef89639d9a7d93fe38f6356dc17847d373096>

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-01-08 11:20

MJU skrev:

> [...]
> Der er nogle ting fra dem jeg gerne vil bruge.
> Bla. min bogmærker fra IE. Og jeg vil også gerne have fat i mine

Normalt vil ubuntu automatisk finde NTFS og FAT partitioner.
(og andre partitioner den har driver til)

Boot'er du Ubuntu 7.10 install/live-cd'en
så kan man under Steder->Maskine finde paritionerne
og de "mountes" når du klikker på patitionen.
Er det ntfs bruges automatisk ntfs-3g med read-write mulighed.

Det samme burde egentlig også være muligt fra den installerede ubuntu 7.10
hvis ikke paritionen allerede er listet under "steder".
Det er dog sandsynligt at paritionerne ikke hedder C: D: osv
men partitionens label-navn eller "disk", "disk-1" osv.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-01-08 11:31

MJU wrote:

> Installationen gik fint uden problemer Og efter første opstart kom
> den og fortalte, at der er 177 opdateringer.GB.
> Dem installere jeg også uden problemer. Og nu er Ubuntu version 7.10

Jeg vil anbefale denne side:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy
Den hjalp mig meget da jeg startede med Ubuntu.

mvh
Henning

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-01-08 22:08

MJU wrote:
> Ubuntu, http://www.ubuntulinux.org

jep...

Mit ganske upartiske forslag :)

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 22:12

Fra : MJU

Dato : 20-01-08 14:43

On 20 Jan., 22:21, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> results are always interpretations of the facts observed.
> P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed

Tak igen Jacob
Jeg kigger på det senere, og vender tilbage imorgen.

M.v.h.

Michal

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-01-08 09:12

MJU wrote:
> [...]
> SUSE, http://www.suse.com
> Ubuntu, http://www.ubuntulinux.org
>
> Jeg vil helst gerne have en meget nem og smertefri installation.

Jeg er selv igang med at kigge-pille-rode med forskellige disributioner.
Som ny er ubuntu da klart værd at prøve - men jeg faldt også over linux
mint (som er bygget på ubuntu (som er bygget på....)). Mint er meget nem
at gå til, og alt hvad du skal bruge af mutimedia pjat til DVD, mp3 og
lign er med fra starten - så du er lidt hurtigere igang.
I det hele taget virkede mint mere "helstøbt" end ubuntu.

Mandriva ser også ud til at være ret lækker at arbejde med (har ikke
fået mere end 6-8 timer endnu)

Men mit råd noob-til-noob er prøv en masse! Specielt brug noget tid med
både gnome og KDE - det giver en del forskellig oplevelse ved den
daglige brug.

Mvh
Jacob ask (fellow-noob)

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 10:50

On 21 Jan., 09:12, Jacob Ask <a...@FJERNexo.dk> wrote:

> [...]
> daglige brug.
>
> Mvh
> Jacob ask (fellow-noob)- Skjul tekst i anførselstegn -

Den Mint lyder til og kunne være noget jeg skulle prøve. Er den til og
finde som Iso fil?
Hvad er gnome og KDE ?

Noget jeg ikke er helt glad for, er at jeg ikke ved hvordan jeg
flytter mine mails over til linux.
Jeg bruger mail programmet Incredimail se info her
http://www.incredimail.com/english/splash/splash.asp

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:39
Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-01-08 20:05

MJU skrev:

> [...]
> flytter mine mails over til linux.
> Jeg bruger mail programmet Incredimail se info her

For at se forskellen på GNOME og KDE kunne du afprøve begge... Du har
allerede afprøvet GNOME i din Ubuntu, og for Mint kunne du i stedet
vælge en KDE baseret udgave:
http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/releases/LinuxMint-4.0-KDE-BETA-011.iso
(denne skal brændes på DVD og ikke CD)

Angående de alternativer til MSN, som du efterlyser, findes der utallige
forskellige valgmuligheder. Under KDE ville det logiske valg være Kopete
<http://kopete.kde.org/>. Et alternativ hertil kunne fx. være Pidgin
<http://pidgin.im/>... Begge pakker leveres sammen med både Mint og
Ubuntu, og du bør installere de pakker, der leveres sammen med
distributionen (dette giver sædvanligvis færre problemer).

Angående dine mail-overvejelser kunne du eventuelt læse følgende:
http://www.howtoforge.com/importing_outlook_express_into_thunderbird_evolution

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-01-08 22:01

Jacob Tranholm wrote:
> For at se forskellen på GNOME og KDE kunne du afprøve begge... Du har
> allerede afprøvet GNOME i din Ubuntu, og for Mint kunne du i stedet
> [...]

Som navnet antyder er linux-mint til KDE en beta - hvis han ønsker at
prøve KDE ville jeg evt tage Kubuntu på en prøvetur.

> Begge pakker leveres sammen med både Mint og
> Ubuntu, og du bør installere de pakker, der leveres sammen med
> distributionen (dette giver sædvanligvis færre problemer).

Jeg har endnu ikke oplevet nogle pakker til ubuntu der ikke har virket
som det skulle i mint.

Mvh
Jacob

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 07:24

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 07:24

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 00:38

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 00:38

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 00:49

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 10:56

On 21 Jan., 18:49, MJU <mick...@gmail.com> wrote:

> Den Mint lyder til og kunne være noget jeg skulle prøve. Er den til og
> finde som Iso fil?
> Hvad er gnome og KDE ?
>
> Noget jeg ikke er helt glad for, er at jeg ikke ved hvordan jeg
> flytter mine mails over til linux.
> Jeg bruger mail programmet Incredimail se info herhttp://www.incredimail.com/english/splash/splash.asp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Noget jeg også gerne vil have mulighed for i Linux er MSN.
Syntes jeg så et sted at det er me i Mint. Nogle som kan fortælle om
det er rigtig?
Eller findes MSN til Linux?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:40

MJU wrote:

> Noget jeg også gerne vil have mulighed for i Linux er MSN.

Jeg bruger Pidgin. Den findes også til Windows.

http://www.pidgin.im
http://en.wikipedia.org/wiki/Pidgin_%28software%29

Jesper Poulsen

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 11:00

On 21 Jan., 18:56, MJU <mick...@gmail.com> wrote:

> [...]
> det er rigtig?
> Eller findes MSN til Linux?- Skjul tekst i anførselstegn -

Fandt Linux Mint 4.0 Daryna her http://www.linuxmint.com/download.php
Men hvilken skal man downloade?

Fra : N/A

Dato : 21-01-08 19:39

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 11:55

On 21 Jan., 19:40, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg bruger Pidgin. Den findes også til Windows.

> [...]

Tak Jesper.
Hvis man installer den Pidgin, kan man så flytte de kontakter fra MSN
over i Pidgin?
Eller skal man til og tilføje ens kontakter en for en i Pidgin.

Mht Linux
Fandt Linux Mint 4.0 Daryna her http://www.linuxmint.com/download.php
Men hvilken skal man downloade?

Tror at Mint vil være bedre for mig end Ubuntu 7.10

Findes der en Dansk side med et Forum som du eller andre kan anbefale?
Hvor finder i programmer til linux?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 00:38

MJU wrote:

> Hvis man installer den Pidgin, kan man så flytte de kontakter fra MSN
> over i Pidgin?

De kommer på samme måde som i MSN Messenger (de ligger hos Microsoft).

> Hvor finder i programmer til linux?

De ligger i repositories.
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_repository

Jesper Poulsen

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 12:52

On 21 Jan., 20:04, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> results are always interpretations of the facts observed.
> P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed

Puha der er noget og se til Tak skal i have.
Jacob Tranholm jeg har sendt dig en mail.

M.v.h.
Michal

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-08 21:00

On Mon, 21 Jan 2008 10:55:10 -0800 (PST)
MJU <mickydk@gmail.com> wrote:

> Hvis man installer den Pidgin, kan man så flytte de kontakter fra MSN
> over i Pidgin?
> Eller skal man til og tilføje ens kontakter en for en i Pidgin.

Hvis du er meget afhængig af MSN, er der nogen, der har porteret MSN
til Linux: http://www.amsn-project.net/
Hvor godt det virker, har jeg ingen anelse om, da jeg aldrig har prøvet
det.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-08 21:44

Den Mon, 21 Jan 2008 21:00:17 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Hvis du er meget afhængig af MSN, er der nogen, der har porteret MSN
> til Linux: http://www.amsn-project.net/
> Hvor godt det virker, har jeg ingen anelse om, da jeg aldrig har prøvet
> det.

Dengang jeg brugte AMSN var det bare en (dårlig) efterligning af
MSN, som jeg skiftede ud med Pidgin (dengang: GAIM) som jeg
foretrækker - også på Windows.

Mvh
Kent

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 13:05

On 21 Jan., 21:00, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Hvis du er meget afhængig af MSN, er der nogen, der har porteret MSN
> til Linux:http://www.amsn-project.net/
> Hvor godt det virker, har jeg ingen anelse om, da jeg aldrig har prøvet
> det.
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussenhttp://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
> A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
> windows.

Tak Michael Rasmussen.
Kan den installeres på alle versioner af Linux?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-08 21:09

On Mon, 21 Jan 2008 12:04:38 -0800 (PST)
MJU <mickydk@gmail.com> wrote:

> Tak Michael Rasmussen.
> Kan den installeres på alle versioner af Linux?
Ser du på download siden, findes der en kaldet generic. Mit gæt er, at
den burde kunne installeres på alle distributioner.

Herudover findes en række færdigpakkede til forskellige distributioner.
Hvis Mint er baseret på Ubuntu, og du vælger Mint, burde pakken lavet
til Ubuntu kunne installeres umiddelbart.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 13:13

On 21 Jan., 21:09, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> [...]
> A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open

OK. Jeg prøver når jeg engang får min computer op og køre med Mint.
Kan du anbefale en Dansk side med et godt forum til Linux?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-08 21:17

On Mon, 21 Jan 2008 12:13:06 -0800 (PST)
MJU <mickydk@gmail.com> wrote:

> Kan du anbefale en Dansk side med et godt forum til Linux?
http://linuxin.dk/
Skulle være et sted, hvor alle spørgsmål er tilladt, og ingen peger
fingre af en, hvis man får sagt noget forkert

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-08 21:21

MJU <mickydk@gmail.com> wrote:

> Kan du anbefale en Dansk side med et godt forum til Linux?
De henviser til denne side:
http://www.dedoimedo.com/computers/install_linuxmint.html ("Desværre"
på engelsk)
En test (igen på engelsk): http://www.raiden.net/?cat=2&aid=347

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 13:24

On 21 Jan., 21:17, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> [...]
> A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open

Tak igen

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 14:11

On 21 Jan., 22:01, Jacob Ask <a...@FJERNexo.dk> wrote:

> [...]
> prøve KDE ville jeg evt tage Kubuntu på en prøvetur.

> Jeg har endnu ikke oplevet nogle pakker til ubuntu der ikke har virket

Min computer er nu klar til og lave en installation af mint på en 40GB
partition. Har også lavet 20GB partition som efter havd jeg har læst,
vil være godt til swap.
Hvordan sletter jeg Mint igen hvis jeg finder ud af, at jeg hellere
vil prøve en anden Linux?

Og hvad skal man gøre med det swap drev? Er det i Liunx man vælger at
swap filen skal bruge dette drev?
Kan man tage backup af en linux partition, lige som man kan med Ghost
til windows?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 00:49

MJU wrote:

> partition. Har også lavet 20GB partition som efter havd jeg har læst,
> vil være godt til swap.

20GB?

2GB er langt rigeligt. Brug de resterende 18GB til /home

Fra min maskine:
Mem: 1034548k total, 1006728k used, 27820k free, 136648k buffers
Swap: 497972k total, 247492k used, 250480k free, 376152k cached

Faktisk vil den mest optimale partitionsfordeling hos dig være:
/ (Linux)               15-20 GB
swap                  2 GB
/home (hjemmedirectory for alle brugere)   resten

> Hvordan sletter jeg Mint igen hvis jeg finder ud af, at jeg hellere
> vil prøve en anden Linux?

Det klarer du under installationen er den nye Linux (du vælger at
formattere partitionen inden du installerer).

> Og hvad skal man gøre med det swap drev? Er det i Liunx man vælger at
> swap filen skal bruge dette drev?

Det er allerede under installationen. Der findes "mount points" og swap
partitionen skal mount'es til swap.

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-01-08 06:16

Den Mon, 21 Jan 2008 13:11:08 -0800 skrev MJU:

> [...]
> swap filen skal bruge dette drev?
> Kan man tage backup af en linux partition, lige som man kan med Ghost

Stop nu lige en halv makker!!
Hvorfor hulen laver du en swap partion INDEN du installerer? Den Linux du
vælger, laver da selv sin swap. Og hvorfor vælge MINT? Du får ikke noget
nemmere end Ubuntu - og efter hvad jeg kan læse ud fra dine spørgsmål,
skal der vist ikke være for mange problemer generelt. Undskyld hvis dette
lyder nedladende, det er absolut ikke ment sådan.
En 60 Gb partion er udmærket til Linux (incl. swap), så kryb du bare på
vognen.
Du kan selvfølgelig spørge i øst og vest - og blive endnu mere forvirret.
Installer Ubuntu, og gå i gang med at bruge den, men forvent ikke at alt
forløber smertefrit. Du har dog dette forum, hvor du kan søge hjælp.
Angående MSN - der findes mange "kloner", aMSN, Kopete og lignende.
Installer dem, (det er nemt i Ubuntu), afprøv dem, og fjern så dem du
ikke bryder dig om (dette er også nemt i Ubuntu).
Det lyder som om du tager en masse problemer på forhånd - der vil opstå
problemer, men de kan løses - tro mig. Men du må være indstillet på at
løse dem, og for det meste har du kun dig selv, til at gøre dette.
Nogle mennesker trives bedst med Windows - overvej om Linux er noget for
dig.

Karl Erik Christensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 07:23

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvorfor hulen laver du en swap partion INDEN du installerer? Den Linux du
> vælger, laver da selv sin swap. Og hvorfor vælge MINT? Du får ikke noget

Dem jeg har haft med at gøre gør ikke. Det er Debian og Ubuntu.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-01-08 07:36

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Poulsen:

> Dem jeg har haft med at gøre gør ikke. Det er Debian og Ubuntu.

Ikke automatisk, men det tager kun 2-3 ekstra skridt når du er i
filsystem opsætnings delen af installationsprogrammet.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 10:22

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-01-08 22:53

Karl Erik Christensen wrote:

> Stop nu lige en halv makker!!
> Hvorfor hulen laver du en swap partion INDEN du installerer? Den Linux du
> vælger, laver da selv sin swap.
Linux laver ikke selv en swap.
Man kan partionere disken før man installerer, eller man kan
partionere mens man installerer.
Der skal være mindst 2 partitioner en til root og en til swap.
Ved installationen bliver den partition, hvor root skal mountes,
formateret med et linux filsytem, og den der er beregnet til swap
bliver formateret med et linux swapsystem.
Hvis det er en home-computer er det nok disse 2 partitioner. På en
server bør man nok have flere partitioner.
f. eks. /boot/, /, /home og /usr

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : MJU

Dato : 21-01-08 23:12

On 22 Jan., 06:16, Karl Erik Christensen
<karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:

> [...]
> løse dem, og for det meste har du kun dig selv, til at gøre dette.
> Nogle mennesker trives bedst med Windows - overvej om Linux er noget for

Tak alle samme.
Jeg har nu i stalleret Kubuntu 4 KDE, og syntes end til nu at den er
rigtig god.
Har en partition på 55GB hvor den er installeret, og 3GB til swap.

M.v.h.
Michal

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 07:24

MJU wrote:

> Har en partition på 55GB hvor den er installeret, og 3GB til swap.

Overvej det partitionsopdeling jeg nævnte. Ved at have /home på en
partition for sig selv kan du beholde din bruger selv om du skifter distro.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 08:39

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Dem jeg har haft med at gøre gør ikke. Det er Debian og Ubuntu.

Beder man installationsprogrammet i Ubuntu bruge en hel disk, sætter den
plads af til swap. Jeg ved ikke om krympeproceduren for en eksisterende
partition gør det samme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : MJU

Dato : 22-01-08 01:12

On 22 Jan., 08:39, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Beder man installationsprogrammet i Ubuntu bruge en hel disk, sætter den
> plads af til swap.  Jeg ved ikke om krympeproceduren for en eksisterende
> [...]

Ang Pidgin er der nogle som kan fortælle mig hvilken der er den nyeste
til Linux? Gerne link til den
Fandt en siden http://www.softsea.com/review/Pidgin-for-Linux.html
hvor man kan hente Pidgin for Linux 2.2.1
Men til Windows har jeg hentet Pidgin 2.3.1 http://filehippo.com/download_gaim/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-01-08 10:11

MJU skrev:

> Ang Pidgin er der nogle som kan fortælle mig hvilken der er
> den nyeste til Linux? Gerne link til den

Man kan downloade 2.3.1 fra

· http://getdeb.net/app/Pidgin

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : MJU

Dato : 22-01-08 01:49

On 22 Jan., 09:12, MJU <mick...@gmail.com> wrote:

> [...]
> til Linux? Gerne link til den
> Fandt en sidenhttp://www.softsea.com/review/Pidgin-for-Linux.html
> hvor man kan hente Pidgin for Linux 2.2.1

Skal nok lige fortælle at jeg har prøvet:
http://pidgin.im/
http://www.pidgin.im/

Ingen af dem virker

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-01-08 10:22

MJU skrev:

> Skal nok lige fortælle at jeg har prøvet:
> http://pidgin.im/
> http://www.pidgin.im/
>
> Ingen af dem virker

Har du også prøvet det åbenlyse valg (fra kommandolinien):
sudo apt-get update
sudo apt-get install pidgin

Eller søg efter 'pidgin' i enten adept eller synaptic (som jeg regner
med, at du allerede har prøvet).

Fra : MJU

Dato : 22-01-08 04:17

On 22 Jan., 10:22, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> P.Hein: Matematik er dét, hvis sandhed er uafhængig af dets virkelighed- Skjul tekst i anførselstegn -

Tak til både Klaus og Jacob.
Og Jacob. Jeg tro snart jeg bliver en rigtig haj til de sudo
komandoer hehe

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 15:07

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> writes:

> Eller søg efter 'pidgin' i enten adept eller synaptic (som jeg regner
> med, at du allerede har prøvet).

Det her er nok det mest praktiske i det lange løb. apt er lidt for
syret til at være egnet til begyndere efter min menig.

(og hvorfor hedder det apt-get install, men apt-cache search. Den VED
da hvad jeg vil vide..)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 15:08

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Det gør den ikke. I samme omgang man fravælger fuldautomatisk install er
> der _intet_ der sker automatisk.

Ok, personligt har jeg for længe siden opgivet tanken om at fedte med
forskellige operativsystemer på samme harddisk (med mindre man er i
ekstrem nød). En disk pr styk - man sparer sig selv MEGET bøvl!

Fx kører jeg Ubuntu på en ekstern USB-disk. Det fungerer helt fint.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 23:45

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Der skal være mindst 2 partitioner en til root og en til swap.

Det _skal_ der nu ikke - kun hvis man ønsker det. Til nogen systemer
kan det være relevant ikke at have swap for at være garanteret
responstid.

Har maskinen også meget RAM er behovet ikke så stort. Den maskine jeg
skriver på lige nu har 2Gb - Knoppix-CD'en kan sagtens ligge i RAM OG
have godt med luft til overs.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-01-08 13:00

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]

> Har maskinen også meget RAM er behovet ikke så stort. Den maskine jeg
> skriver på lige nu har 2Gb - Knoppix-CD'en kan sagtens ligge i RAM OG

Har man evt. en laptop og ønsker at bruge "dvale" (standby/suspend-til-disk)
så kan det være praktisk med en swap partition på min. samme størrelse
som RAM. Så anvendes denne ved "dvale" til at gemme system/RAM-indhold .

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-08 14:58

On Wed, 23 Jan 2008 12:59:36 +0100
Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> [...]
> swap partition på min. samme størrelse som RAM. Så anvendes denne ved
> "dvale" til at gemme system/RAM-indhold .

Den skal helst være i størrelsesordenen 2 x RAM, da der skal være plads
til både indhold af RAM samt eventuelt swap + overhead til komprimering.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-01-08 16:39

Den Wed, 23 Jan 2008 14:57:52 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Den skal helst være i størrelsesordenen 2 x RAM, da der skal være plads
> til både indhold af RAM samt eventuelt swap + overhead til komprimering.

2xRAM er meningsløst i den sammenhæng. Størrelsen skal svare til
behovet for swap + mængden af RAM.

Har man RAM nok til ikke at have behov for swap, er 2xRAM dobbelt
så meget som man har brug for til suspend. Har man derimod brug
for dobbelt så meget swap som man har RAM, vil der slet ikke
være plads til suspend.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-08 17:05

On 23 Jan 2008 15:38:33 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> 2xRAM er meningsløst i den sammenhæng. Størrelsen skal svare til
> behovet for swap + mængden af RAM.

Et realistisk eksempel:
1) RAM og swap er samme størrelse.
2) RAM-forbrug 80%
3) SWAP-forbrug 30%

Hvordan vil du lave suspend?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-01-08 17:09

Den Wed, 23 Jan 2008 17:05:15 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Et realistisk eksempel:
> 1) RAM og swap er samme størrelse.
> 2) RAM-forbrug 80%
> 3) SWAP-forbrug 30%
>
> Hvordan vil du lave suspend?

Læste du overhovedet hvad jeg skrev?

Du anbefaler partitions-størrelse ud fra ET eksempel i stedet for
ud fra behov.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-01-08 22:32

On Tue, 22 Jan 2008 15:06:36 +0100, Thorbjørn wrote:

> (og hvorfor hedder det apt-get install, men apt-cache search. Den VED
> da hvad jeg vil vide..)

(wajig er rar når man er træt af det, den samler alle kommandoerne og
sørger også selv for at sætte sudo ind hvor nødvendigt; kan anbefales).

Mvh.

--
"Gravity is arbitrary!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk