hjælp til html - mailto
Fra : Morten Kristensen

Dato : 20-01-08 10:09

Jeg er nybegynder og laver en opgave ifm en ny uddannelse.
Jeg skal lave en side - en adventure park - udelukkende i html og
css, og siden skal blandt andet indeholde mulighed for at
brugeren kan booke sig til et ophold og at brugeren kan tilmelde
sig til nyhedsbrev.

Jeg har benyttet:

<form action="mailto:tap@frac.dk" method="post"
enctype="text/plain">

Jeg har nu testet min booking del og tilmedlingen til nyhedsbrev
på tre forskellige pc'ere - med tre forskellige resultater. Og
kun via den ene pc virker det som det skal.

Skyldes det at man bør lave en sådan funktion i java eller asp -
eller er det mon min kodning det er galt med?

Siderne kan ses her, hvis det kan være en hjælp:

http://tap.frac.dk/booking.htm
http://tap.frac.dk/nyhedsbrev.htm

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-01-08 13:34

Den Sun, 20 Jan 2008 09:09:15 +0000 skrev Morten Kristensen:

> [...]
> er det mon min kodning det er galt med?
>
> Siderne kan ses her, hvis det kan være en hjælp:

Hvordan "virker? Det burde slet ikke virke - den ene pc må være
"rundtosset" - kommer der virkelig en mail frem fra den?
Du mangler også "Doctype" info i toppen af dine sider. Doctype fortæller
browseren hvordan det følgende skal tolkes - ellers er det jo svært for
den at finde ud af det.

Karl Erik Christensen

Fra : Morten Kristensen

Dato : 21-01-08 06:36

> [...]
> Du mangler også "Doctype" info i toppen af dine sider. Doctype fortæller
> browseren hvordan det følgende skal tolkes - ellers er det jo svært for

Hej igen.

Og tak for dit svar.

Jeg mener: jeg ønsker at det virker således at brugeren kan træffe en række
valg (via input felterne) og at disse valg skal kunne mailes videre, når
brugeren trykker "send".

Ja - det virker fra den ene pc. Her kommer sendes en mail, hvor indholdet i
mailen er som det skal være. fx:

fornavn=Morten
efternavn=Kristensen

osv.

Men er html uegnet til at foretage en sådan opgave? (vha "mailto" funktionen)
Eller bør jeg lave det på en anden måde?

MVH Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-08 06:48

Morten Kristensen wrote:

> Men er html uegnet til at foretage en sådan opgave? (vha "mailto"
> funktionen) Eller bør jeg lave det på en anden måde?

Efter min mening ja. Der er en risiko for, at mail-adressen bliver høstet af
en spambot, for mail-adressen står i klar tekst i form-tagget.

Da det ligger på frac.dk har du mulighed for at benytte php og dermed
mulighed for at hindre spambotterne i at se adressen:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Morten Kristensen

Dato : 21-01-08 22:12

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Da det ligger på frac.dk har du mulighed for at benytte php og dermed
> mulighed for at hindre spambotterne i at se adressen:

Hej Erik.

Tusind tak for din hjælp. Jeg vil kigge på de links du har tilføjet. Jeg har
rettet min side, så doctype nu er med. Desuden vil jeg i forbindelse med min
opgave gøre opmærksom på at det er usmart at benytte ren html kode i denne
sammenhæng. -har nævnt det for min underviser, der er enig med dig. Men da dette
er afslutningen på et html grundforløb, skal vi lave det "forkert" på den
rigtige måde :) altså kun html og css. - senere kommer der flere sprog i
uddannelsen.

Jeg vil være meget taknemmelig for yderligere kritik og problemstillinger ift
min side ( www.tap.frac.dk )både mht kode og design og andet.

Med venlig hilsen

Morten Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-08 22:31

Morten Kristensen wrote:

> da dette er afslutningen på et
> html grundforløb, skal vi lave det "forkert" på den rigtige måde :)
> altså kun html og css.

Så vil den næstbedste løsning være at sløre modtageadressen med javascript:

http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp?id=links5

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 22-01-08 01:17

Morten Kristensen skrev:

> [...]
>
> Men er html uegnet til at foretage en sådan opgave? (vha "mailto" funktionen)
> Eller bør jeg lave det på en anden måde?

mailto: forventer der ligger en fungerende og korrekt konfigureret
mailklient (f.ex. thunderbird, eudora, pegasus eller en variant af
outlook), samt at brugeren trykker "send" i mailklienten, når der
pludselig dukker en mail frem på skærmen.

Ingen af delene kan du regne med.

Så når formilaren er udfyldt, og brugeren trykker send, skal du behandle
data på serveren i f.ex. php eller asp.

Leif

Fra : Morten Kristensen

Dato : 25-01-08 06:27

Leif Neland wrote
[...]

Mange tak for den gode forklaring. Det giver mening og jeg kan se at jeg må i
gang med at lære php, for at komme et niveau videre.