Problemer med at lave topmenu i CSS
Fra : Bo Nedergaard

Dato : 19-01-08 20:17

Hej

Jeg har et site, der er lavet i CSS, altså opbygget med divs og
ikke tabeller. Jeg har imidlertid problemer med at lave en
topmenu. Den skal have en fast bredde på 800px. Linkene skal stå
ved siden af hinanden på en linje.

Det skal være sådan, at det første link på linjen altid er
placeret 5px fra venstrekanten, mens det sidste link altid er
placeret 5px fra højrekanten.

Det vil være forskelligt over tid, hvor mange links der er i
topmenuen, men der skal altid være 5px til venstre- og
højrekanten. Dette betyder i praksis, at bredden af mellemrummet
mellem de enkelte links varierer, alt efter hvor mange links, der
er.

Hvordan gør man det?

P.S: Site ligger i et CMS-system, så jeg kan ikke bruge en
løsning, hvor man skal ind og rette i CSS'en, hvergang man
fjerner eller opretter et link til, noget.

Håber I kan hjælpe mig

mvh

Bo

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 21:05

Bo Nedergaard skrev:
> [...]

> løsning, hvor man skal ind og rette i CSS'en, hvergang man
> fjerner eller opretter et link til, noget.

Det sidste behøver nok ikke at være det største problem,
men derimod er jeg betænkelig ved de stramme krav til
HTML-delen.

Det er muligt denne artikel kan give dig nogle hints:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bo Nedergaard

Dato : 29-01-08 10:39

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> men derimod er jeg betænkelig ved de stramme krav til
> HTML-delen.
>
> Det er muligt denne artikel kan give dig nogle hints:

Tak for dit svar. Jeg tror du har ret i at det bliver vanskeligt
uden en eller anden form for scripting

Fra : Birger

Dato : 20-01-08 00:29

"Bo Nedergaard" <bned@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsning, hvor man skal ind og rette i CSS'en, hvergang man
> fjerner eller opretter et link til, noget.

topmenu {
width : 790;
padding 0px 5px;
}
Det giver dig bredden på 800 og pixels mellemrum.
Den anden med en variabel bredde efter hvor mange der er, lader sig vist kun
gøre via scripting...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-01-08 04:53

On Sun, 20 Jan 2008 00:28:42 +0100, "Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote:

>topmenu {
> width : 790;
> padding 0px 5px;
> }

Skal nok være:
..topmenu { osv.
eller:
#topmenu { osv.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Birger

Dato : 21-01-08 10:18

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Skal nok være:
> .topmenu { osv.
> eller:
> #topmenu { osv.
>
> PS: Gider du tage et kig på:
> <url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Hvorfor?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-01-08 17:56

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Hvorfor?

Fordi det gør et svar meget mere overskueligt og forståeligt,
hvis man fraklipper det man ikke direkte svarer på.

I dit svar, kan man jo faktisk ikke se, hvilken del af det
citerede, du egentlig svarer Hvorfor? til.

http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/tour-07.html viser godt,
hvordan man bør svare på et indlæg.
--
Kerim

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-01-08 01:40

On Mon, 21 Jan 2008 10:18:10 +0100, "Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote:

>Hvorfor?

Jeg kommenterer sjældent folks posting-praksis.
Men jeg synes du lidt for konsekvent aldrig skærer i det, du svarer på.
Og da der ofte er fornuft i dine indlæg, må jeg bøvle mig igennem en
masse overflødig tekst, iden jeg finder guldkornene.

Så bare en ydmyg bøn

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-01-08 01:36

On Mon, 21 Jan 2008 10:18:10 +0100, "Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

Skulle så også være:
width : 790px;

>Hvorfor?

Til første del (. eller #):
Fordi der ikke er et HTML element, der hedder <topmenu>

Til anden del:
Har Kerim svaret på.

Mvh. Jørn

--