Størrelse på baggrundsbillede
Fra : Claus Renè Jakobsen

Dato : 19-01-08 13:54

Hejsa
Er det muligt i sammenhængen nedenfor at sætte en størrelse på et
"fixed" baggrundsbillede, som f.eks. background-size: width og
height i pixels så det fylder hele skærmen.
Det gør ikke noget at det bliver "trukket" lidt...

background-image: url("../grafik/baggrund.jpg");
   background-repeat: no-repeat;
   background-position: center center;
   background-attachment: fixed;

Kan ses på www.nordhh.dk

Mvh : Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-08 18:43

Claus Renè Jakobsen wrote:
> Hejsa
> Er det muligt i sammenhængen nedenfor at sætte en størrelse på et
> "fixed" baggrundsbillede, som f.eks. background-size: width og
> height i pixels så det fylder hele skærmen.

Nej, et baggrundsbillede har den størrelse, billedet har. Men du kan
definere, hvor på siden baggrundsbilledet skal placeres og om det skal
gentages eller ej i både vandret og lodret retning:

foo {
color: #000;
background: #fff url(bg-image.gif) top left repeat-x;
]

.... sætter baggrundsbilledet øverst til venstre og gentager det vandret i
elementet foo's bredde.

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css10#bg

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-08 22:04

Den 19-01-08 18.43 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Nej, et baggrundsbillede har den størrelse, billedet har.

Men man kan da vist snyde med lag-funktionen. Har dig eller en anden her
i gruppen ikke skrevet noget herom på sin hjemmeside, eller husker jeg
forkert?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-01-08 23:16

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev :

>Men man kan da vist snyde med lag-funktionen. Har dig eller en anden her
>i gruppen ikke skrevet noget herom på sin hjemmeside, eller husker jeg
>forkert?

Det kan man godt, men man skal være opmærksom på, at
billedkvaliteten bliver forringet, når ændrer dets størrelse.

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/fupbg/
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-08 02:43

Kim Ludvigsen wrote:

> Men man kan da vist snyde med lag-funktionen.

Så er der ikke længere tale om et baggrundsbillede, det er bare et billede i
et lag under noget andet. Som Kerim også skriver, kan det heller ikke
anbefales, da browsere er dårlige til at resize billeder.

> Har dig eller en anden
> her i gruppen ikke skrevet noget herom på sin hjemmeside, eller
> husker jeg forkert?

Jeg har noget, der kan minde lidt om det, men billedet er indsat med den
specifike størrelse, det faktisk har:

http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=poskreativ

Af ovennævnte grund ville jeg ikke finde på at anbefale at resize i
browseren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-08 00:14

Claus Renè Jakobsen skrev:
> [...]
> height i pixels så det fylder hele skærmen.
> Det gør ikke noget at det bliver "trukket" lidt...
>
> background-image: url("../grafik/baggrund.jpg");

Du kan ikke sætte størrelse på et baggrundsbillede.
Imidlertid mener jeg at huske at Stu Nicholls
(http://www.cssplay.co.uk/) har lavet et (ikke
særlig vellykket) eksperiment som det du ønsker.

Et alternativ kan være at bruge background-attachment på
den måde, der er vist i følgende eksempel:
http://webdesign101.dk/www/background/eksempel_11.html

Hvis blot billedet er tilstrækkelig højt kan du tone det ud
i sidens baggrundsfarve til venstre eller til højre.
Et eksempel på dette kan du se på
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figurd01.html

Jørgen Farum Jensen
..