Mit stylesheet layout ser forkert ud
Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 18-01-08 23:15

Jeg sidder og prøver mig lidt frem inden for CSS-verden, og har
afskrevet en
layout-kode fra bogen "Webdesign - illustreret håndbog".
Det skulle gerne give mig en side med 3 kolonner, en header og en
footer -
og det gør det da også, men det ser ikke rigtigt ud. Hverken i
Firefox eller
i IE.

Er der én der kan fortælle mig hvad der er galt med disse koder:

HTML:

<head>
<title>layout</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/layout.css">
</head>

CSS:

div#banner h1 {
margin: 0; margin-bottom: 10px; color: #000000;
background-color: #dddddd; font-size: 20px;
border: 1px solid black;
padding-top: 5px; padding-left: 10px;
}

div#leftcol {
width: 170px; float: left; background-color: #dddddd;
border: 1px solid black; height: 395px;
}

#indhold {
height: 395px; margin: 5px 150px 10px 180px;
border: 1px solid black; background: #ddd;
}

#rightcol {
position: absolute; right: 20px; top: 55px;
width: 140px; height: 395px;
border: 1px solid black; background: #ddd;
}

#footer h1 {
color: #000; background: #ddd; margin: 10px 0;
border: 1px solid black; padding: 5px 0px 5px 10px;
}

Det er lidt frustrerende som novice at sætte sig ind i kodningen,
når man
end ikke kan få noget som man har afskrevet 100% fra en bog til
at virke

Se eksempel på wwww.roedestjerne.dk/skabeloner/layout.htm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 18-01-08 23:40

Denis Egebæk Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Firefox eller
> i IE.
>
> Er der én der kan fortælle mig hvad der er galt med disse koder:

klip klip klip og klik ligegyldig kode
> [...]
> når man
> end ikke kan få noget som man har afskrevet 100% fra en bog til

Hvis du har læst ordentligt i bogen, så vil du nok også have set at
det er et must at sætte doctype og charset på en hjemmeside, det er
vigtige ting, for at browserne kan forstå koderne

PerR

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 19-01-08 00:16

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du har læst ordentligt i bogen, så vil du nok også have set at
> det er et must at sætte doctype og charset på en hjemmeside, det er
> vigtige ting, for at browserne kan forstå koderne

Jeg har allerede prøvet med de tre forslag bogen angiver:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

men det giver ingen forskel. Er der andre muligheder?
Og hvad menes med charset? Det har jeg ikke set nogen steder i bogen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-08 02:19

> [...]

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
>
> men det giver ingen forskel. Er der andre muligheder?

Ja, bestemt. Alle tre ovenstående DocTypes vil sætte IE 6 i quirks-mode. Du
skal vælge denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Eller endnu bedre denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

> Og hvad menes med charset?

> Det har jeg ikke set nogen steder i bogen.

Jeg er ret sikker på, at Jørgen ikke har glemt den. Den er vigtig for at
kunne validere siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 00:10

Denis Egebæk Pedersen skrev:
> [...]
> footer -
> og det gør det da også, men det ser ikke rigtigt ud. Hverken i

Kl. 24 18/1 virker dit link ikke, så det er
lidt svært at afgøre hvad du egentlig mener
med at det ser forkert ud.

Når man afskriver kode fra en bog er det lidt
vigtigt at man prøver at forstå hvilke koder
der forårsager hvad. Det er det jeg prøver at
forklare i mine bøger - ellers kunne jeg jo
bare uploade eksemplerne og lade være med
at skrive bøger om det

In casu:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/demoside5.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 00:21

> Kl. 24 18/1 virker dit link ikke, så det er
> lidt svært at afgøre hvad du egentlig mener
> med at det ser forkert ud.

Det skyldes en tyrkfejl hvor han har puttet et 'w' for meget ind i adressen

--
MooreHojer

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 19-01-08 01:07

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kl. 24 18/1 virker dit link ikke, så det er
> lidt svært at afgøre hvad du egentlig mener
> med at det ser forkert ud.

Min fejl; jeg kom til at taste et W for meget. Det skulle
selvfølgelig være www.roedestjerne.dk/skabeloner/layout.htm

> [...]
> der forårsager hvad. Det er det jeg prøver at
> forklare i mine bøger - ellers kunne jeg jo
> bare uploade eksemplerne og lade være med

Tro mig: jeg prøver virkelig at sætte mig ind i hvad koderne
betyder. Grunden til at jeg ikke er kommet videre end til side 210 i
din bog, er, at jeg afprøver de fleste af de eksempler du angiver,
for derefter at ændre de forskellige koder, og på denne måde opnå en
forståelse af kodernes betydning.
Det har været en udmærket metode for mig hidtil, men nu har jeg
altså ramt et punkt hvor jeg ikke kan se logikken i den forkerte
opbygning i layout'et

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 19-01-08 01:20

Det kan godt være jeg bare skal gå ind for at få noge søvn.

Jeg kom til at kigge nærmere på den oprindelige kode fra eksemplet i
bogen, og ændrede dette:

#rightcol   {
   position: absolute; right: 20px; top: 55px;
   width: 140px; height: 395px;
   border: 1px solid black; background: #ddd;
   }
til dette:

right: 8px; top: 54px;

DET VIRKER!

Jeg må vist hellere analysere mine problemer lidt nærmere inden jeg
poster indlæg herinde - måske i en mere udhvilet tilstand.

Beklager mit "ligegyldige" indlæg, og jeg takker for responsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 13:36

> [...]

> poster indlæg herinde - måske i en mere udhvilet tilstand.
>
> Beklager mit "ligegyldige" indlæg, og jeg takker for responsen

Du skal ikke beklage eller undskylde noget. Det er
ingen skam at fortælle at der er noget der driller.
Der er ingen af de folk, der deltager i denne gruppe,
der ikke selv støder ind i problemer.

Og som "ansvarlig" for dit problem med et eksempel
i en af mine bøger er du også mere end velkommen til
at kontakte mig direkte på den e-mail adresse, der står
i bogen.

Bøgerne er beklageligvis heller ikke fri for fejl eller
utilstrækkelige forklaringer. Så du har gjort det helt
rigtige.

Jørgen Farum Jensen
..