css <li> ??
Fra : Is

Dato : 18-01-08 20:54

Hej

Jeg er ved at opdatere noget på en hjemmeside.

I css <li> står:
LI
{
text-align : left;
font : 1.1em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
list-style : url(images/ny/pote02.gif);
}

og det er fint nok, men på en anden side vil jeg også gerne lave noget
med punktopstilling.
Der vil jeg bare have en anden skriftstørelse.

Hvordan gør jeg det ???

for jeg synes det er svært at få lov til ændre i tekststørelsen. Jeg
har forsøgt med noget

Det er måske forkert at font angivelsen er med i <li> ??

--
Godt nytår

mvh
Erik Isager

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-08 23:25

Is skrev:

> [...]
> {
> text-align : left;
> font : 1.1em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

Prøv med:

<ul>
<li>Punkt 1</li>
<li>Punkt 2</li>
<li>Punkt 3</li>
<li>Punkt 4</li>
</ul>

og

#isager ul{
/*definitioner*/
}

#isager li{
/*definitioner*/
}

....det kan du styre meget præcist.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 02:46

Is skrev:

> [...]
> {
> text-align : left;
> font : 1.1em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

Det gælder alle li'er i hele filen (som udgangspunkt).

Hvis du arbejder med flere klasser, kan det lade sig gøre:

..lille li { font-size: 10%; }
..stor li { font-size: 1000%; }

Og i HTML:

<ul class='lille'>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
</ul>

<ul class='stor'>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
</ul>

> Det er måske forkert at font angivelsen er med i <li> ??

Ikke som sådan, men det er forkert i forhold til det du ønsker.

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 19-01-08 14:06

> Det gælder alle li'er i hele filen (som udgangspunkt).
>
> Hvis du arbejder med flere klasser, kan det lade sig gøre:

> [...]

Fint - det virker.

"Punkterne" har jeg så valgt at angi med en "gif", på nogel af
siderne, men på denne side kunne jeg godt tænke mig at angi med nr.

Det har jeg heller ikke kunnet få til at virke.

Hvordan skal det gøres ??

Erik Isager

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 14:12

> "Punkterne" har jeg så valgt at angi med en "gif", på nogel af
> siderne, men på denne side kunne jeg godt tænke mig at angi med nr.
[snip]
> Hvordan skal det gøres ??

Brug <ol> i stedet for <ul>

<ul> står for 'unordered list' hvilket vil sige uden rækkefølge, mens <ol>
står for 'ordered list' som vil sige med rækkefølge, altså nummereret.

--
MooreHojer

Fra : Is

Dato : 19-01-08 14:57

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mens <ol>
> står for 'ordered list' som vil sige med rækkefølge, altså

hmmm - det kan jeg ikke få til at virke

Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 15:03

Is skrev:

> hmmm - det kan jeg ikke få til at virke

<ol class='lille'>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
<li>bla</li>
</ol>

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 19-01-08 16:02

> <ol class='lille'>
> <li>bla</li>
> <li>bla</li>
> <li>bla</li>
> </ol>

Teksten er ok - men der er en "gif" foran og ikke "et tal"

html:

<ol class="vedtaegter li">

<li>Punkt 1</li>
<li>Punkt 2</li>

</ol>

css:

LI
{
text-align : left;
font : 1.1em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
list-style-image: url(images/ny/pote02.gif);

}

..vedtaegter li
{
text-align : left;
font : 1.0em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
list-style-type: decimal;
}

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 18:17

Is skrev:

> Teksten er ok - men der er en "gif" foran og ikke "et tal"

Her styler du alle li'er uanset hvor de står i koden:

> [...]
> text-align : left;
> font : 1.1em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
> list-style-image: url(images/ny/pote02.gif);

Hvis du kun styler li'er der står inden i en klasse, så påvirker
de ikke hianden. Det var det der var pointen med at jeg skrev
sådan som eksempel:

..lille li { font-size: 10%; }

Det påvirker kun li'er der står inden i en klasse der hedder
'lille'.

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 19-01-08 19:50

> [...]
> sådan som eksempel:
>
> .lille li { font-size: 10%; }
>
> Det påvirker kun li'er der står inden i en klasse der hedder

Nu tror jeg den er der --- ellers kommer jeg tilbage

Tak for hjælpen.

Erik Isager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-08 18:37

http://hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp?id=tfm11&content=list4

> [...]
> {
> text-align : left;
> font : 1.0em Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

Du skal bruge list-type og ikke list-style-type - og definitionen skal
sættes på ol og ikke li.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk