css og højde på side både som pxl og pct
Fra : MooreHojer

Dato : 18-01-08 20:07

Hej NG

Ved godt at dette spørgsmål er ofte stiller, men hvis I kan bære over med
mig har jeg brug for jeres hjælp

Vi har en hjemmeside hvor hovedlayout er lavet i CSS med <div></div> som den
primære container.

Siden er bygget nogenlunde sådan her op (hvor #'erne er kanten på en div):

#########################
# #
# #################### #
# # logo # #
# #################### #
# # menu # #
# #################### #
# # # #
# # indhold # #
# # # #
# #################### #
# # credits # #
# #################### #
# #
#########################

alle vores div har deres højde defineret med pixel, men for at give en bedre
oplevelse på en stor opløsning (er tilpasset 1024x768) vil vi gerne gøre så
containeren 'indhold' bruger mere plads jo større skærmen er.
Den umiddelbare tanke var at angive dens højde som procent i stedet for
pixel, men det gav ikke helt den ønskede løsning da spildpladsen i bunden af
siden bliver større jo større opløsning, da procent skal angives så det
passer med at de andre kasser kan ses på en 1024x768 opløsning.

Er der ikke en måde at gøre det på så 'indhold' altid vil tage den plads i
højden som de 3 andre ikke bruge?

Det skal nok lige nævnes at der ikke skal tages højde for indholdet af
'indhold' da den har fået tilføjer noget css-overflow så den har en
scrollbar når indholdet fylder mere end der kan være.
Hvis løsningen kan holdes i ren html og css vil det være at foretrække, men
php er også tilgængeligt hvis det er nødvendigt.

Siden det drejer sig om er www.viborgip.dk

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Birger

Dato : 18-01-08 22:15

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis løsningen kan holdes i ren html og css vil det være at foretrække,
> men php er også tilgængeligt hvis det er nødvendigt.

Det kan gøres ved at angive placeringen af div under indhold med bottom.

Det er en meget dårlig ide, at tro at brugerne ser jeres side i 1024x768.
HTML er i stand til at tilpasse sig den til rådighed værende plads. Det
omvendte er ikke tilfældet.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 18-01-08 23:08

> Det kan gøres ved at angive placeringen af div under indhold med bottom.

Er ikke helt med på hvad du mener...

> Det er en meget dårlig ide, at tro at brugerne ser jeres side i 1024x768.
> HTML er i stand til at tilpasse sig den til rådighed værende plads. Det
> omvendte er ikke tilfældet.

Lige præsic derfor at vi vil lave det om så den tilpasser sig til brugerens
skærm

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-08 23:54

MooreHojer skrev:

> Er ikke helt med på hvad du mener...

> Lige præsic derfor at vi vil lave det om så den tilpasser sig til brugerens
> skærm

Jeg tror Birger mener, at en webside altid tilpasser
sig brugerens skærm, medmindre man befatter sig med
at anføre bredder og især højder. Hvis ikke man bruger
højdemål, vil siden blive præcis så høj som indholdet
betinger.

Det er derfor sædvanligt at angive en bredde som
for eksempel div#side {width:90%; max-width:50em;}
og at undlade højdeangivelser, eftersom man jo aldrig kan
vide hvor meget siden fylder hos læseren.

Hvis problemet er at skabe et udseende af ensartet
højde på 2 eller flere spalter, er fremgangsmåden
/ikke/ at indsætte højder, men at anvende en float-
konstruktion, der skaber det ønskede udtryk, se for
eksempel:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel10.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 00:07

> [...]
> /ikke/ at indsætte højder, men at anvende en float-
> konstruktion, der skaber det ønskede udtryk, se for

Det er jeg helt med på, men i vores tilfælde ønsker vi ikke at have en side
der "er større end skærmen", så man altid kan se vores bund (dato og skrift
sprog) og har derfor puttet selv indeholdet ind i en div med overflow. Og
det er sådan set at få den div til at tage alt den højde den skal der giver
os problemer...

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 00:18

MooreHojer skrev:

> [...]
> det er sådan set at få den div til at tage alt den højde den skal der giver

Det er en dårlig løsning på det, du ønsker. Jeg kan
forstå ønsket om altid at have en synlig sidefod,
men der er altså smartere måder at ordne det på
end at putte en rulleskakt på websidens indhold.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 00:22

> Det er en dårlig løsning på det, du ønsker. Jeg kan
> forstå ønsket om altid at have en synlig sidefod,
> men der er altså smartere måder at ordne det på
> end at putte en rulleskakt på websidens indhold.

Er da altid åben for alternative måder at ordne det på

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-08 00:07

MooreHojer skrev:

> den har fået tilføjer noget css-overflow så den har
> en scrollbar når indholdet fylder mere end der kan
> være.

Jeg synes at det er en irriterende løsning - nu har
brugeren pludselig 2 scrollbarer at forholde sig til.

Her er det bedre at lade indholdet bestemme
højden - og så forsvindet dit problem samtidig helt
af sig selv

For mig giver det altså en bedre oplevelse, helt at
undlade det det er ude på - og det fungerer i alle
skærmopløsninger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 00:25

> Jeg synes at det er en irriterende løsning - nu har
> brugeren pludselig 2 scrollbarer at forholde sig til.

Jeg har altså kun én og det er den inden i min div... hvor har du nummer 2
henne?

> [...]
> af sig selv
>
> For mig giver det altså en bedre oplevelse, helt at
> undlade det det er ude på - og det fungerer i alle

Det er jo så en smagssag, og vi som webmaster + plus ledelsen synes bedre om
denne måde at gøre det på

--
MooreHojer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-08 02:11

MooreHojer wrote:

> Jeg har altså kun én og det er den inden i min div... hvor har du nummer 2
> henne?

Når jeg ser din side, har jeg tre scrollbarer: En lodret og en vandret i
browservinduets højre side og bund samt en inde i dokumentet.

Det er en dårlig løsning. Ved at lægge scroll på noget indhold hindrer du
brugerne i at lave en udskrift af hele indholdet.

> Det er jo så en smagssag, og vi som webmaster + plus ledelsen synes
> bedre om denne måde at gøre det på

Men hvad synes brugerne? Er det ikke dem, der skal være tilfredse med
oplevelsen/funktionen?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 13:49

> Men hvad synes brugerne? Er det ikke dem, der skal være tilfredse med
> oplevelsen/funktionen?

Selvfølgelig
Vores site er forholdsvis lille med begrænsen brugerflade som vi kender, og
vi har derfor også spurgt et representativt uddrag af brugerne og
præsenteret dem for muligheden for en lang side som f.eks. jp.dk vs. den vi
har nu, og de har allesammen valgt den vi har, på nær én.

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 13:52

MooreHojer skrev:

> Det er jo så en smagssag, og vi som webmaster + plus ledelsen synes bedre om
> denne måde at gøre det på

Det er objektivt forkert og i strid med nogle
grundlæggende principper for websidekonstruktion i
henhold til internationalt vedtagne standarder.

Yderligere skulle jeg mene at især en kirke skulle
vær særligt etisk i henseende til at opfylde WAI-krav,
som for eksempel mulighed for tastaturnavigation for
motorisk handicappede og formatering til skærmlæsere.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 13:58

> Yderligere skulle jeg mene at især en kirke skulle
> vær særligt etisk i henseende til at opfylde WAI-krav,
> som for eksempel mulighed for tastaturnavigation for
> motorisk handicappede og formatering til skærmlæsere.

Undskyld jeg srpøger dumt, men WAI er hvad....

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-08 18:27

MooreHojer skrev:

> Jeg har altså kun én og det er den inden i min
> div... hvor har du nummer 2 henne?

Helt ude til højre.

Din løsning giver i øvrigt også problemer med at
udskrive siderne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-08 14:27

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> writes:

> Undskyld jeg srpøger dumt, men WAI er hvad....

Tjek:
http://www.google.com/search?q=wai&btnI=I%27m%20Feeling%20Lucky

/L

Fra : Birger

Dato : 19-01-08 13:25

> [...]
> Hvis løsningen kan holdes i ren html og css vil det være at foretrække,
> men php er også tilgængeligt hvis det er nødvendigt.

Åbenbart udtrykte jeg mig ikke klart nok.
Jeg mener, den eneste måde du kan opnå det du leder efter, er at bruge
absolut positionering -
http://testb.clubbucks.dk/

Ulempen er, at IE6 ikke forstår det (kener ikke right og bottom). Der er
vist trick for at komme udenom det - kan ikke huske det.
IMHO er den eneste måde, at javascripte sine egne funktioner, for at få
tingene vist tigtigt i IE6, fordi det vil afhænge af indholdet, og om man
også vil "kompensere" når/hvis brugeneren ændrer sin browserstørrelse.
Et alternativ er en meddelelse til den besøgende :
Så opdater dog din browser! - eller hent FF, den er gratis!
Og den sidste bør selvfølgelig accompagneres af et link...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-01-08 04:29

On 19 Jan., 13:24, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Ulempen er, at IE6 ikke forstår det (kener ikke right og bottom). Der er
> vist trick for at komme udenom det - kan ikke huske det.

...sikker på, du ikke mener "IE6 forstår ikke position:fixed"? Som man
vel ville bruge. Spørger, fordi jeg mener faktisk lige, jeg har lavet
noget, hvor indgår position:absolute og right sat i px. Mener ikke,
IE6 behandler det andrledes end andre - bortset fra dens mærkelige
opfattelse af margin/padding, som på en eller anden måde altid giver
et resultat 2*FireFox.

> IMHO er den eneste måde, at javascripte sine egne funktioner, for at få
> tingene vist tigtigt i IE6, fordi det vil afhænge af indholdet, og om man
> også vil "kompensere" når/hvis brugeneren ændrer sin browserstørrelse.

Til gengæld nok enig - med mindre der virkelig ikke er en anden
løsning. Kan vel laves ved Conditionals for IE<7 only så og med
rimelig gradering

> Et alternativ er en meddelelse til den besøgende :
> Så opdater dog din browser! - eller hent FF, den er gratis!
> Og den sidste bør selvfølgelig accompagneres af et link...

Jeg synes godt snart folk kan tage og udskifte deres forældede
l...
Desværre vil IE6 være at finde i _lang_ tid fremover. Så det må man
leve med og tage højde for. IE<6 kan man i hvert fald ikke blive ved
med at tage hensyn til, hvis man også skal videre.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger

Dato : 20-01-08 21:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

leve med og tage højde for. IE<6 kan man i hvert fald ikke blive ved
med at tage hensyn til, hvis man også skal videre.

Mener godt IE6 forstår position:absolute.
Men den forstår ikke right og bottom, som jo kan være ret væsentlige i den
sammenhæng.
Har aldrig prøvet position : fixed, så der vil jeg helst ikke udtale mig ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 13:52

Takker for alle jeres indlæg.

Jeg har hørt jeres kunstruktive kritik af måden vi gør det på og vil gå i
gang med at finden en anden måde at gøre det på som er mere brugervenlig.

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 15:53

MooreHojer skrev:
> Takker for alle jeres indlæg.
>
> Jeg har hørt jeres kunstruktive kritik af måden vi gør det på og vil gå i
> gang med at finden en anden måde at gøre det på som er mere brugervenlig.

Det tog du pænt. Respekt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 19-01-08 16:17

> Det tog du pænt.

Hvis man ikke vil hører andres mening skal man ikke spørge

--
MooreHojer