Et par css spørgsmål
Fra : Lone Søderberg

Dato : 17-01-08 15:54

Hejsa

Jeg sidder og er ved at lave min webdesign side om, og kan bare
ikke få sideboksen til at flugte med footeren.
Der kommer et hvidt stykke, uanset hvad jeg gør..

Siden er at finde her:

http://soederberg-webdesign.dk/ny/

Derudover kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg får menu linkene
til at blive centreret, har prøvet alt muligt text-align: center
og padding i cssén men det funker ikke helt.

Er der en venlig sjæl der vil se på det for mig..?

Der er kun lavet forsiden, og den er ikke færdig endnu :)

Vh Lone

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 16:11

Lone Søderberg wrote:

> http://soederberg-webdesign.dk/ny/
>
> Derudover kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg får menu linkene
> til at blive centreret, har prøvet alt muligt text-align: center
> og padding i cssén men det funker ikke helt.

#nav {
background: #ffffff;
height: 40px;
font-size: 10px;
font-weight: bold;
width:560px;
margin:auto;
}

Den grønne kant under må du lave separat, da den ellers kun bliver så bred
som menuen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lone Søderberg

Dato : 17-01-08 16:18

> #nav {
> background: #ffffff;
> height: 40px;
> font-size: 10px;
> font-weight: bold;
> width:560px;
> margin:auto;
> }

Tusind tak for dit hurtige svar :)

> Den grønne kant under må du lave separat, da den ellers kun bliver så bred
> som menuen.

Hvordan laver jeg bedst den seperat, som grafik eller kan det laves i css?

Fra : Lone Søderberg

Dato : 17-01-08 16:22

> Hvordan laver jeg bedst den seperat, som grafik eller kan det laves i css?

Undskyld, fandt ud af det selv, vha. css selvfølgelig.

Har du nogen idé til hvordan jeg får sideboksen ned så den flugter footeren?

Fra : Lone Søderberg

Dato : 20-01-08 09:33

> Har du nogen idé til hvordan jeg får sideboksen ned så den flugter footeren?

Er der ingen der kan hjælpe med dette?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-08 13:27

Lone Søderberg skrev:

> Er der ingen der kan hjælpe med dette?

Hvis du mener, at den grønne bjælke og det gule felt
skal støde sammen, så ser det rigtigt ud, hvis du
bruger en ordentlig browser.

Det er altså en IE-only effekt, som sandsynligvis
har noget at gør med padding og/eller margin på den
gule boks eller noget af den gule boks' indhold.

Hvorfor skal du bruge en Flash Movie til en effekt, der
lige så nemt kunne have været lavet med en standard
internet teknologi?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-08 21:57

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvis du mener, at den grønne bjælke og det gule felt
> skal støde sammen, så ser det rigtigt ud, hvis du
> bruger en ordentlig browser.

Det er desværre ikke hele sandheden, for i FF er der i stedet et 'stykke med
bart' i toppen lige under den anden grønne vandrette streg.

Men der er ikke tvivl om, at det er noget margin og/eller padding, der skal
pilles ved for at få det til se nogenlunde ens ud i de forskellige browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Søren Tonsberg

Dato : 25-01-08 15:46

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men der er ikke tvivl om, at det er noget margin og/eller padding, der skal
> pilles ved for at få det til se nogenlunde ens ud i de forskellige browsere.

Det er vigtigt at adskille størrelser af bokse og padding/margin. IE trækker
margin/padding fra width/height dvs. width: 200px margin-left: 10px; giver kun
190px at skrive på. Andre browsere lægger evt. padding/margin til. Løsningen er
at lave fx to div's indeni hinanden hvor den ene har bredden og den anden har
margin - så vil det opføre sig ens i alle browsere.
fx.:
..contents_container {
   padding-right:0px;
   padding-left:10px;
   padding-top:8px;
   padding-bottom:10px;
   margin-right:160px;
   background-color:#F5F5F5;
   overflow: no;
}

..contents {
   background-color:#F5F5F5;
   height: 285px;
   width: 490px;
   overflow: auto;
   font-size:11px;
   color:#626469;
   font-family: arial;
}

Som jeg har gjort engang ...

Fra : Birger

Dato : 25-01-08 16:59

"Søren Tonsberg" <stonsberg@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har
> margin - så vil det opføre sig ens i alle browsere.

Det tror jeg vist ikke er rigtigt.

http://www.w3.org/TR/CSS2/visudet.html#propdef-width

width i css er defineret som bredde til indhold - altså excl. padding,
border og margin, og det bør være det samme for alle browsere (der
overholder standarder).

Mener ikke den anviste løsning er nødvendig når der er tale om faste mål.
Den kan til gengæld anvendes hvor den til rådighed værende bredde ikke
kendes, eller angives som %.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-08 21:52

Birger wrote:

> http://www.w3.org/TR/CSS2/visudet.html#propdef-width
>
> width i css er defineret som bredde til indhold - altså excl.
> padding, border og margin, og det bør være det samme for alle
> browsere (der overholder standarder).

En side, der dokumenterer dette:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/mpw.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 26-01-08 11:51

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> En side, der dokumenterer dette:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/mpw.asp

Begrebsforvirring.
Dokumentationen kan findes her :

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/mpw.asp
http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

En testside kan så anvendes til at forstå, anskueliggøre, forklare,
demonstrere, illustrere, eftervise, etc., osv. hvad definitionen indebærer -
evt. til at teste om en given browser overholder denne del af CSS2.

;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk