Fejl i css - sikekrt pga. brugen af expres~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-08 13:22

lki.dk har fået en anmeldelse af http://rockogbillig.dk, der ikke virker
i Firefox og måske også andre alternative browsere. Er der nogen, der
kan hjælpe med at finde fejlen(e), så vi kan hjælpe ejeren med at få
rettet siden?

Det er ikke nok bare at fortælle, at de bør validere siden, jeg skal
have noget mere konkret, når jeg skriver til dem.

Dele af siden forsvinder, mens andre dele placeres forkert. Jeg har
leget lidt med Web Developer og fundet ud af, at fejlen sikkert skyldes
brugen af espression. Hvis jeg fx fjerner den sidste parantes i
nedenstående stilregel, så vises indholdsboksen (omend ikke som den skal).

#main_outer_body {
height: expression(document.body.clientHeight - 164);

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 15:49

Kim Ludvigsen wrote:

> #main_outer_body {
> height: expression(document.body.clientHeight - 164);

Egenskaben expression er en speciel IE-rettet ting, som bruges til at
kompensere for ældre IE'ers manglende understøttelse for max-height,
max-width og min-width:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxheight.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxwidth.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp

Definitionen skal derfor lægges i en conditional comment:

<!--[if lt IE 7]>
#main_outer_body {
height:expression(document.body.clientHeight - 164);
}
<![endif]-->

Af uransanlige årsager har de ældre IE'er ikke problemer med min-height:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-01-08 16:28

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> Af uransanlige årsager har de ældre IE'er ikke problemer med min-height:

Skal det forstås sådan, at mens IE6 ikke understøttede det, så havde IE5
ikke noget problem med det?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 17:05

Philip Nunnegaard wrote:

> Skal det forstås sådan, at mens IE6 ikke understøttede det, så havde
> IE5 ikke noget problem med det?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Jeg fortalte, at ældre IE'er - dvs. før
version 7 *) - ikke forstår max-height, max-width og min-width. Jeg fortalte
også, at de ikke har problemer med min-height.

*) IE 5.0, 5.5 og 6.0 (IE 4.x - det antikverede skrammel - kan jeg ikke
bruge min tid på, den forstår ikke contitional comments.)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-01-08 18:24

> Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Jeg fortalte, at ældre IE'er - dvs. før
> version 7 *) - ikke forstår max-height, max-width og min-width. Jeg
> fortalte også, at de ikke har problemer med min-height.

OK! Jeg overså lige, at den godt kunne forstå min-HEIGHT - men ikke
min-WIDTH.
Jeg troede, at det var det hele, den ikke forstod.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-08 16:58

Den 17-01-08 15.49 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Egenskaben expression er en speciel IE-rettet ting, som bruges til at
> kompensere for ældre IE'ers manglende understøttelse for max-height,
> max-width og min-width:

Ok, så problemet opstår, fordi alternative browsere ikke kan finde en
angivet højde/bredde på de forskellige elementer.

Jeg har nu læst lidt flere hjemmesider, end jeg fandt i første omgang
(herunder din). Men jeg har endnu ikke fundet ud af, om "expression"
rent faktisk er en del af css-standarderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt dine data med stærk kryptering - velegnet til bærbare computere

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 17:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Men jeg har endnu ikke fundet ud af, om "expression"
> rent faktisk er en del af css-standarderne.

Den er ikke nævnt her:

http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/indexlist.html#index-e

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-08 19:13

Den 17-01-08 17.08 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Den er ikke nævnt her:
> http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/indexlist.html#index-e

Tak, så har jeg efterhånden tjek på, hvad jeg skal skrive til firmaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 18-01-08 00:05

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

Bemærk at CSS2-specifikationen er forældet.

"The CSS Working Group encourages authors and implementors to reference
CSS2.1 instead of this document and when features common to CSS2 and CSS
2.1 are defined differently to follow the definitions in CSS2.1."

[1] http://lists.w3.org/Archives/Public/www-style/2007Dec/0017.html

Fra : John S. Thomsen

Dato : 17-01-08 23:42

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

For lige at få det på plads, så er 'expression' ikke en egenskab.

expression() er en funktion, li'som f.eks. rgb(), url() og counter().

Egenskaber står til venstre for kolon i deklarationer, værdier til højre.

property: value

> [...]
> (herunder din). Men jeg har endnu ikke fundet ud af, om "expression"
> rent faktisk er en del af css-standarderne.

Sandsynligvis er den ikke standardiseret.

"There is currently no expression function available"
-- Lachlan Hunt, 2004-07-20, [1]

[1] http://lists.w3.org/Archives/Public/www-style/2004Jul/0119.html

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-01-08 07:01

"John S. Thomsen" <john.s.thomsen@gmail.com> writes:

[expression(...)]

> Sandsynligvis er den ikke standardiseret.

Den er helt sikkert ikke standardiseret, og findes kun i IE.

Der er flere problemer med den. Der er fx ingen måde at angive
hvilket sprog udtrykket er skrevet i, og ingen angivelse af
hvornår udtrykket skal beregnes (det bliver det når noget som
resultatet afhænger af ændrer sig, hvilket kan være ganske ofte).

Hvis den bruges, så bør det pakkes ind i conditional comments,
som alle andre IE-hacks, <!--[if ie]>...<![end if]-->.

/L