Har du en talesyntese installeret?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-01-08 17:46

Hej NG.

Jeg sidder og skriver noget om css-egenskaben voice-family og er stødt på
det problem, at jeg ikke kender til nogen 'voice-navne'.

Jeg er klar over de tre generiske definitioner male, female og child, men
der er åbenbart mere i det end bare de tre definitioner.

Hvor kan jeg læse mere om det eller kan du selv bidrage til belysning af
emnet?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-01-08 18:17

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
>
> Jeg er klar over de tre generiske definitioner male, female og child, men
> der er åbenbart mere i det end bare de tre definitioner.

voice-family kan i henhold til CSS2.1 kun have de
tre værdier, du nævner.

Andre CSS-egenskaber der har med lyden af stemmen
at gøre er pitch, pitch-range, richness, speech-rate
og stress.

> Hvor kan jeg læse mere om det eller kan du selv bidrage til belysning af
> emnet?

Hvis du ikke lige vil søge yderligere informationer
på W3C kan jeg anbefale Eric Meyer: Cascading Stylesheets,
The Definitive Guide, 2nd edition, O'Reilly 2004.

Jeg skynder mig at erkende, at jeg aldrig har
prøvet noget af dette og ingen viden har om
browser-implementering.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 18:07

Jørgen Farum Jensen wrote:

> voice-family kan i henhold til CSS2.1 kun have de
> tre værdier, du nævner.

Ifølge http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/aural.html#propdef-voice-family skulle
der være flere muligheder - navngivne stemmer, som jeg havde håbet, at nogen
med en installeret syntese kunne oplyse mig om.

> Andre CSS-egenskaber der har med lyden af stemmen
> at gøre er pitch, pitch-range, richness, speech-rate
> og stress.

Ja uha, det er sgu en hel videnskab at tage hensyn til svagtseende.

.... kan jeg anbefale Eric Meyer: Cascading Stylesheets,
> The Definitive Guide, 2nd edition, O'Reilly 2004.

Jeg havde nu ikke forestillet mig at skulle investere x antal kroner i en
bog for at få det opklaret.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-01-08 19:16

Erik Ginnerskov skrev:

> .... kan jeg anbefale Eric Meyer: Cascading Stylesheets,
>
> Jeg havde nu ikke forestillet mig at skulle investere x antal kroner i en
> bog for at få det opklaret.

Der står altså også meget andet i den bog.

Jørgen Farum Jensen
..