Dynamasik frameset hjælp!(:
Fra : ypzilopz

Dato : 15-01-08 17:24

Hej.
Jeg kan ikke finde ud af den artikel der er her på siden, om
dynamisk frameset. For syntes ikke, at der står hvor koderne skal
bruges, eller hvilke filer der skal oprettes. Og nogle linkene
dur ikke.. .
Så den er lidt mærkelig. Men håber folk, vil hjælpe med den!
Så hej hej.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 15-01-08 17:48

"ypzilopz" <frede0303@hotmail.com> skrev

> Jeg kan ikke finde ud af den artikel der er her på siden, om
> dynamisk frameset.

Hvilken side ?

Du skriver i en offentlig nyhedsgruppe.
Du tror formentlig kun at det er brugerne på www.html.dk der ser dit
spørgsmål.

Vi der bruger en nwsreader kan ikke lige gætte os til hvilken side du
henviser til på html.dk

Brug en newsreader i stedet

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : ypzilopz

Dato : 15-01-08 19:48

Linket til siden er:
http://www.html.dk/artikler/00019/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-08 01:50

Den 15-01-08 17.23 skrev ypzilopz følgende:

> Jeg kan ikke finde ud af den artikel der er her på siden, om
> dynamisk frameset.

Overvej i stedet at lave siden uden brug af rammer. Rammer var noget,
man brugte i forrige årtusinde, hvor fordelene ved rammer kunne opveje
ulemperne ved dem. I dag er der ikke nogle fordele undtagen i yderst
specielle tilfælde, men ulemperne er der stadig.

Den pågældende artikel hjælper med at rette op på nogle af ulemperne,
men ikke dem alle. Du kan læse lidt om brugen af rammer her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#rammer

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-08 02:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Overvej i stedet at lave siden uden brug af rammer.

Jeg deler helt dit synspunkt.

> Rammer var noget, man brugte i forrige årtusinde

Ja, og noget vi helst vil se tilbage på

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-01-08 18:05

On 16 Jan., 01:50, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Overvej i stedet at lave siden uden brug af rammer. Rammer var noget,
> man brugte i forrige årtusinde, hvor fordelene ved rammer kunne opveje
> ulemperne ved dem.

Rammer er brugeruvenligt, det er søgemaskine-uvenligt (af samme
grund), og så er det hammer gammeldags.

Det er html.dks artikel så også. Ville ønske html.dk ville opdatere og
udskifte gammelt materiale. Der er mange, som får (fejlagtig/afgået
ved døden) information den vej. Bl.a. var der vidst noget med <font>
også. Fjern det eller fjern hele siden, hvis i ikke gider opdatere.
Jeg kan finde mange andre sider, som også promoverer html 3.2 i stedet
for at følge med og give brugerne de mest relevante og up-to date
informationer. Verden gik ikke i stå i 1999.

Problemet er, at så kommer folk til nyhedsgrupperne med deres - for
dem - valide information, men samdig også med alle problemerne, som de
informationer skaber, fordi de ikke passer til nutiden. Søgemaskiner,
ensartethed og brugervenlighed, og så selve koden, som man burde gøre
mere ud af at holde opdateret..

Følg med, eller nedlæg skidtet. Hvornår er den senest opdaterede
artikel på html.dk???

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-08 00:24

Rune Jensen skrev:

> Følg med, eller nedlæg skidtet.

Helt enig!

> Hvornår er den senest opdaterede artikel på html.dk?

Det er vist mange år siden.

http://html-faq.dk blev i sin tid oprettet fordi
http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/ ikke
blev opdateret, og den har ikke været opdateret siden.

Folkene bag http://html.dk lavede engang et nydeligt
stykke arbejde, men det har ikke været opdateret de
sidste 5 år, og så mister man al respekt.

De høster bare indtægterne af reklamerne, så er de
fuldstændig ligeglade med indholdet - og nu er mange
af deres artikler dybt forældede.

Det er godt man ikke er sådan

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : ypzilopz

Dato : 21-01-08 19:31

Hvad med at besvare mit spørgsmål?(:
Vil gerne have hjælp, så gider ikke høre på det i skriver om, at
html.dk er forældet og alt det der!. .
Så håber i kan hjælpe mig, om DET EMNE!
:)

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-01-08 21:34

ypzilopz skrev:

> Hvad med at besvare mit spørgsmål?(:

Jeg kommenterede blot Runes indlæg - det er
en helt normal fremgangsmåde her i gruppen.

> Vil gerne have hjælp, så gider ikke høre på det
> i skriver om, at html.dk er forældet og alt det der!

Jamen, det er jo en kendsgerning

Der er ingen bedre hjælp end den der allerede er
til rådighed på http://html.dk/artikler/00019/

Den er fra 3. marts 2003, og der er sket virkelig
meget siden da - derfor kalder vi det forældet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : ypzilopz

Dato : 23-01-08 19:58

Jamen, syntes at den er dårlig forklaret, og vil gerne have hjælp
til den, men der er jo ingen der vil? For de snakker kun om det
er forældet, men den gang det blev lavet, kunne de vel godt lave
artikler, og forklare dem ordenligt! Syntes det for dårligt, at
den ikke er forklaret bedre, for der står ikke hvilke filer man
skal oprette, eller hvorfor man skal dit eller dat. Syntes det
kunne være fint så, at få hjælp af en der vidste lidt om det!(:
Spørger ikke om hvad jeres mening er om stedet, men om hjælp. Der
er meget stor forskel på dette!(:
Men håber at jeg så kan få lidt hjælp!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-08 20:38

ypzilopz skrev:

> Jamen, syntes at den er dårlig forklaret, og vil gerne have hjælp
> til den, men der er jo ingen der vil?

Jeg aner intet om frames og frameset. Jeg valgte det fra helt fra
starten.

> Syntes det kunne være fint så, at få hjælp af en der vidste lidt om det!(:

Mange af os mener bare at du vil spilde din tid på den måde. Den
energi du havde regnet med at bruge på at lære om frames, ville
være bedre anvendt på at lære CSS. Det giver langt flere
muligheder.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-01-08 18:24

On 17 Jan., 02:05, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Følg med, eller nedlæg skidtet.

Hmm.. Joh, der ER da et par gode artikler ind i mellem. Men vil man
_absolut_ bevare den antikverede information, så kan man f.eks. smække
en knadrød baggrundsfarve på, og så en gul baggrundstekst a la
"Forældet information"

Så kan man i hvert fald ikke sige, folk ikke er advaret.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 15:21

Rune Jensen wrote:

> [...]

Det er det, der er hovedproblemet ved at lave noget, der grundlæggende er
godt:

Bordet fanger og man hænger på en moralsk forpligtelse til at følge med i
udviklingen og holde informationen opdateret. Man kan ikke bare læne sig
tilbage og hvile på laurbærene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-01-08 12:51

On 21 Jan., 19:30, ypzilopz <frede0...@hotmail.com> wrote:
> Hvad med at besvare mit spørgsmål?(:
> Vil gerne have hjælp, så gider ikke høre på det i skriver om, at
> html.dker forældet og alt det der!. .
> Så håber i kan hjælpe mig, om DET EMNE!
> :)

Du lyder som mig i starten her i gruppen
;-.O

Men...

1. I og med, frames er forældet, vil chancen for, du finder nogen, som
_interesserer_ sig for det, og dermed også kan give dig information,
være lille. Og den vil blive mindre og mindre med tiden. Hvad hvis
nogen foreslog dig at købe en drejeskivetelefon? Den har jo virket
_engang_?

2. Når jeg kommenterer HTML.dk, så er det fordi de, som Erik skriver
_engang_ lavede gode artikler Men de er ikke fulgt med, og er visse
steder stadig på drejeskivetelefonstadiet - uden at forklare dette for
deres brugere. Og så er det ikke dem, men os her i gruppen (bl.a.) som
skal sidde med alle problemerne og forklare hvorfor det ikke virker at
sætte en analog telefon til et digitalt net - så at sige. Tro mig, det
kan godt være det virker overordnet, men _senere_ vil du opleve, at
frames ikke er brugervenligt, at man ikke kan bookmarke, at det giver
problemer med søgemaskiner og så videre og så videre.

3. Der er, som Jørgen skriver, intet, du kan lave med frames, som ikke
kan laves med ny teknologi. De nye browsere og selv IE6 og til dels
helt ned til IE vers. 5.0 forstår CSS i en sådan grad, at det er at
foretrække for selve vinduerne, og _derudover_ er langt de fleste
købehosts indlagt mulighed for Serverside includes, som kan bruges til
at indlægge indholdet i vinduerne med samme eller større lethed end
via frames. Og med disse nye teknologier, forsvinder også alle
problemerne ved frames, og det er minimale bagdele der er ved dem.

...just my thoughts

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-01-08 21:10

ypzilopz skrev:
> [...]
> dur ikke.. .
> Så den er lidt mærkelig. Men håber folk, vil hjælpe med den!

Det er først nu at det går op for mig, hvad det
i grunden drejer sig om. Du har bedt om hjælp
til at lave et "dynamisk frameset" og så skriver
folk her i gruppen (som altså ikke er noget,
der kan ses alene på html.dk - jeg ser for
eksempel indlæggende i mit e-mail program,
andre ser dem på Google) om noget helt andet.

Punkt 1. Hvad mener du med et "dynamisk frameset",
det vil sige hvormed adskiller det sig fra et
ganske almindeligt (og virkelig gammeldags)
frameset?

Punkt 2. Der er ikke mange ben i at lave et
ganske almindeligt frameset. Grunden til at
der ikke er nogen der giver dig et klart svar er
- hvis du ikke selv har fundet ud af det -
at der simpelthen ikke mere er nogen der laver
websider på den måde. Det hører forrige
århundrede til.

Punkt 3. Uanset hvad du mener at vide, fra html.dk
eller fra andre kilder, er der simpelthen ikke
noget du kan lave med et frameset, som du ikke
nemmere, hurtigere og meget mere moderne kan lave
på en anden måde.

Punkt 4. Hvis du fortalte lidt om, hvad det
er du gerne vil lave, ku' det jo være at der
var nogen, der var lidt mere hjælpsomme.

Punkt 5. Hvis du virkelig har brug for et frameset
til at forklare dig med, får et ét serveret her:
http://webdesign101.dk/kursusweb/opgaver/3frames.zip
Det er en zipfil fra for meget længe siden, som
jeg har brugt til et kapitel om frames i min bog
om webdesign - se min signatur. (I den bog
forklares det også meget udførligt hvorfor det
er en dårlig idé).

Jørgen Farum Jensen
..