Hvordan bruger jeg class?
Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 13-01-08 13:26

Jeg er absolut novice i CSS - og leger lidt på sandkasseniveau
pt. med forskellige ting. Det går stille og roligt fremad.
MEN: class bringer mig til vanviddets rand:

Jeg har i head placeret:

li.ost
{
color: #ff0000;
font-style: italic;
}
li.kost
{
color: #00ff00;
}

I body har jeg skrevet:

<ul>
<li class="ost">abracadabra 1</li>
<li class="ost">apokalypse 1</li>
<li class="kost">abracadabra 2</li>
<li class="kost">apokalypse 2</li>
</ul>

Og alligevel fremtræder de fire punkter alle med alm. sort farve
og ingen kursivering
Hensigten var jo, at de første 2 linjer skulle være røde og
kursiverede, mens de sidste 2 skulle være grønne.

Er der en bagatel, jeg har overset?
Eller har jeg totalt misforstået det hele?

Håber, en behjertet sjæl vil hjælpe mig, inden jeg skal køres
skrigende væk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-01-08 16:10

Den 13-01-08 13.25 skrev Leif Nørholm Jensen følgende:
> Jeg er absolut novice i CSS - og leger lidt på sandkasseniveau
> pt. med forskellige ting. Det går stille og roligt fremad.
> MEN: class bringer mig til vanviddets rand:
>
> Jeg har i head placeret:

Koden virker fint her. Prøv at uploade din side et eller andet sted og
giv os adressen til den, så kan vi måske se, hvilke andre koder du har,
som kan påvirke resultatet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 13-01-08 16:37

> Jeg har i head placeret:

> [...]

Har lagt siden ud her: http://www.leifnoerholm.dk/dok2.htm

Tag jer ikke af layout og indhold - det er bare en sandkasse til
at "lege" i...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-01-08 16:40

Den 13-01-08 16.36 skrev Leif Nørholm Jensen følgende:

> Har lagt siden ud her: http://www.leifnoerholm.dk/dok2.htm

I din p afslutter du med en tuborg, der vender den forkerte vej. Hvis du
vender den om, virker det fint.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 13-01-08 16:48

>Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> I din p afslutter du med en tuborg, der vender den forkerte vej. Hvis du
> vender den om, virker det fint.

Mange tak... - lidt pinligt...
Og jeg har set på det så mange gange!!!

Tak for hjælpen!
mvh Leif

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-01-08 17:29

Leif Nørholm Jensen <leifnoerholm@webspeed.dk> skrev :

>Mange tak... - lidt pinligt...

Noget andet pinligt, den animerede stjerne, du har lånt har du
taget fra et andet sted.

Det gør sikkert ikke så meget, for den ligger sikkert frit
tilgængeligt mange steder, men du linker til nogle andres server
og belaster dermed denne, hvilket ikke er så pænt.

http://renholt.click.dk/Inline/_da-DK/Content/Data/Billeder/Diverse/Stjerne_50x50_ani.gif
--
Kerim

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 13-01-08 22:03

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> tilgængeligt mange steder, men du linker til nogle andres server
> og belaster dermed denne, hvilket ikke er så pænt.

Nu er min "øveside" kun lagt på nettet for at kunne vise den her for at få løst mit lille
problem
Men i øvrigt er det da egentlig en fordel for den, jeg linker til... - han/hun rykker pga.
mit link op på listen hos Google... - så egentlig synes jeg ikke, det er så pinligt endda.

Men på en "rigtig" side vil jeg da klart nok så vidt muligt selv kreere min grafik...

mvh Leif

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-01-08 22:22

> [...]

>mit link op på listen hos Google... - så egentlig synes jeg ikke, det er så pinligt endda.

Da ikke p.gr.a., at du linker til et billede på en fremmed
server.

Og, hvis det bliver til noget, som bliver hentet mange gange, så
kan der jo ske det, at »den fremmede« får lov til at betale noget
for trafikkenm fordi det overskrider et evt. inkluderet forbrug.
--
Kerim

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 14-01-08 13:40

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Da ikke p.gr.a., at du linker til et billede på en fremmed
> server.

Jo, det mener jeg nu faktisk stadig, at jeg har ret i:
De eksterne links bruger Google til at beregne sitets placering på resultatsiderne for hvert
enkelt søgeord. Helt generelt kan man sige, at jo flere andre sites der linker til dit site,
jo vigtigere er dit site og jo bedre placeret vil der være for hvert enkelt søgeord.

Jo flere, der linker til noget indhold på dit site, jo bedre for dig.
mvh Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-08 13:58

Den 14-01-08 13.39 skrev Leif Nørholm Jensen følgende:

> Jo, det mener jeg nu faktisk stadig, at jeg har ret i:
>
> Jo flere, der linker til noget indhold på dit site, jo bedre for dig.
> mvh Leif

Nu er der jo ikke tale om almindelige links (<a>), så spørgsmålet er, om
Google vurderer dem anderledes. En anden ulempe er risikoen for, at man
pludselig har et uønsket billede på sin side.

Jeg gør nogle gange det, at jeg udskifter et billede med noget andet,
når jeg opdager, at andre bruger mine billeder. Nu hører jeg til de
flinke, så jeg nøjes normalt med at skrive "Fy!" eller noget i den stil
- jeg har hørt om andre, der udskifter billeder med noget mindre stuerent.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 14-01-08 21:01

>Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>En anden ulempe er risikoen for, at man
> pludselig har et uønsket billede på sin side.
>
> - jeg har hørt om andre, der udskifter billeder med noget mindre stuerent.

Ha-ha, tak for dit indlæg, Kim, der var lige et par aspekter, jeg aldrig har
skænket en tanke - jeg passer bedre på fremover

mvh Leif