Problemer med tekst oven på billede i htm
Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-01-08 18:23

Hej profs.

Jeg er ved at lave noget webdesign for en kunde, og jeg er stødt på lidt
problemer angående et nyhedsbrev som skal laves, som HTML mail. Den er
designet sådan at der skal være noget tekst ovenpå et billede. Jeg kan
ikke lave billedet til en baggrund, da den så bliver opfanget i
spamfilter. Og der må ikke benyttes DIV. Umiddelbart kun table så vidt
jeg ved. Har rodet lidt med z-index, men synes umiddelbart ikke det
funker helt.

Hvad har I af gode ideer? :)

På forhånd tak (:

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-08 19:45

Lasse Jensen skrev:
> [...]
> ikke lave billedet til en baggrund, da den så bliver opfanget i
> spamfilter. Og der må ikke benyttes DIV. Umiddelbart kun table så vidt

Hvor ikke en div?

Ellers
h1#text{position:relative}
img#pix {position:absolute; left:?; top:?;}
Med en passende padding på h1-teksten
kan du placere billedet inde i h1-markøren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-01-08 01:42

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> img#pix {position:absolute; left:?; top:?;}
> Med en passende padding på h1-teksten
> kan du placere billedet inde i h1-markøren.

Tjoo okay, men så det der der skal skrives oven på billedet, skal vel
stå i h1. Og det skal ikke være h1 størrelse. Der skal både være normal,
og bold og sådan ...

En anden ting er, at det er svært at bruge position: absolute; da jeg
ikke ved hvad mål jeg skal sætte den til. Det skulle meget gerne vises i
midten på alle mail klienter, men det kan jeg ikke få den til p.t.

Så det er lidt svært at sætte det til noget bestemt, da det kun vil
passe halvdelen af stederne så.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-08 13:34

Lasse Jensen wrote:

> Og det skal ikke være h1 størrelse. Der skal både være
> normal, og bold og sådan ...

Så kan du vel bruge <p> i stedet for <h1>

> [...]
> ikke ved hvad mål jeg skal sætte den til. Det skulle meget gerne
> vises i midten på alle mail klienter, men det kan jeg ikke få den til

Ved at sætte relativ position på det omgivende element har du et fast
referencepunkt at positionere i forhold til. Billedet kan du så bare
positionere centreret med en negativ venstre margen svarende til halvdelen
af billedets bredde. Det kan tilsvarende justeres lodret med negativ
topmargen svarende til halvdelen af billedets højde. så mangler du kun en
passende z-index, så billedet kommer til at stå bag teksten og ikke foran.

> Så det er lidt svært at sætte det til noget bestemt, da det kun vil
> passe halvdelen af stederne så.

Det skulle da meget gerne efter ovenstående komme til at passe i alle
vinduesbredder - teksthøjden (fra <p> til </p>) vil være afhængig af
vinduesbreden og tekstmængden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-01-08 23:21

Lasse Jensen skrev:

> Jeg kan ikke lave billedet til en baggrund, da
> den så bliver opfanget i spamfilter.

Hvad er dog det for et system?

Jeg har aldrig hørt noget lignende, og jeg har
lavet masser af nyhedsbreve med baggrundsbilleder.

> Og der må ikke benyttes DIV. Umiddelbart kun
> table

Jeg tror ikke på at modtageren kan se forskel, men
kan du ikke benytte <div>, er det da et underligt
system du bruger.

> Hvad har I af gode ideer? :)

Ja, fortæl hvad det er for et system!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-01-08 01:37

Allan Vebel skrev:
> Lasse Jensen skrev:
>
> Hvad er dog det for et system?
>
> Jeg har aldrig hørt noget lignende, og jeg har
> lavet masser af nyhedsbreve med baggrundsbilleder.

Ingen ringere end Surftown såmænd.
Hvis du slår deres spamfilter til på en mail oprettet hos dem, kommer
den ikke igennem, hvis der er baggrundsbilleder i mailen fandt jeg ud
af. Derfor måtte jeg lave det hele om til billeder desværre, hvilket er
en del mere besværligt! Måske findes der en løsning på det, så man kan
benytte sig af baggrundsbilleder alligevel?

> Jeg tror ikke på at modtageren kan se forskel, men
> kan du ikke benytte <div>, er det da et underligt
> system du bruger.

Det er bare hvad jeg er blevet fortalt.
Men det kan man måske goddt i virkeligheden. Ved ikke om det ses som en
trussel af antispam. Men burde det sådan set ikke blive mere, end en
table i såfald. Jeg spørger ham lige, om hvorfor det var at man ikke
kunne bruge div. Så kan det være man lærer noget nyttigt.

> Ja, fortæl hvad det er for et system!

System? Jamen altså.. Det er mit eget system. Hehe.
Har kodet et cms, derfra kan man sende mails.. Det foregår i PHP.

Jeg har ikke rodet særlig meget med HTML mails, så jeg er lidt i tvivl
om opsætning af den overhovedet, så den bliver sendt korrekt, og hvad
den skal indeholde og så videre. Skal der fx DOCTYPE i toppen af mailen,
som en normal html fil? Når der nu både er head og body og så videre ..?

Jeg kan evt. poste "mail koden" her, så I kan checke det. Der er godt
nok blandet lidt PHP ind i, men det er til at se udenom.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-08 16:14

Lasse Jensen skrev:
> [...]
> spamfilter. Og der må ikke benyttes DIV. Umiddelbart kun table så vidt
> jeg ved. Har rodet lidt med z-index, men synes umiddelbart ikke det

Jeg fik det til at virke med baggrunde nu.

Jeg satte dem ind på gammeldags manér via html, og så var der ingen
problemer. Før var de sat ind med CSS, og spam-filteret har nok ikke
været så glad for url'en i header. Det har både været kodet inline og i
header.

Men tak for hjælpen gutter :)

Mvh. Lasse Jensen