div, og form
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 26-12-07 19:11

Hey Ng.

Jeg sidder og roder lidt med div bokse og forms.
Min gamle hjemmeside var bygget op i frames, men jeg vil nu bruge
css og 'div' bokse til min side opbygning.

Jeg har en 'menu','top' og 'main' boks.
i main boksen vises sidens indhold.

Mit problem er at jeg bla. udskriver en 'form' i 'main' boksen,
når jeg så trykker på 'submit' omdiregeres siden til det jeg har
specificeret i 'action' atributten, og det resultere jo i at jeg
får en tom side (siden som henvises til (send.php)).
Men jeg ønsker at få 'action' siden vist i 'main' boksen, og ikke
på en nyt/tom side.

Hvordan gør jeg det?

Håber i forstår.

<form action="send.php" method="post">
<input type="text" name="email">
<input type=submit value="Send">

Det skal siges at jeg er ny i css.

jeg bruger php's include funktion til at lave indholdet af 'main'

Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ove Lie

Dato : 26-12-07 19:34

"Mikkel Jakobsen" <spam@bonzai.adsl.dk> skrev i melding
: Hey Ng.
:
[...]
: <div class="main">
: <form action="send.php" method="post">

Åpnet en ny tom side......

: <input type="text" name="email">
: <input type=submit value="Send">
: </div>
:
: Det skal siges at jeg er ny i css.
:
: jeg bruger php's include funktion til at lave indholdet af 'main'

Det du må gjøre er å lave link til den samme side (index.php ?)

Så inne i sidens kode includer du siden send.php, slik at den vises i det
div du ønsker det presentert.

Lykke til.

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 27-12-07 07:24

Ove Lie wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det du må gjøre er å lave link til den samme side (index.php ?)
>
> Så inne i sidens kode includer du siden send.php, slik at den vises i det
> div du ønsker det presentert.
>
> Lykke til.

Tak, jeg fik det til at virke med jeres hjælp.

jeg lavede det som du sagde:
<form action="index.html?side=kontakt/send.php" method="post" >

Takker Mikkel

Fra : Ove Lie

Dato : 27-12-07 15:07

: Ove Lie wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
: > Det du må gjøre er å lave link til den samme side (index.php ?)
: >
: jeg lavede det som du sagde:
: <form action="index.html?side=kontakt/send.php" method="post" >

men vær ops på muligheten for persjoner med skumle hensikter

Hva skjer dersom jeg tilgår din side med "index.html?side=http://sti.ti..min
skumle kode" tilater den så kjøring av den, eller har du lagt til
kontrollrutiner ?

-Ove

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-07 19:35

Mikkel Jakobsen skrev:

> [...]
> får en tom side (siden som henvises til (send.php)).
> Men jeg ønsker at få 'action' siden vist i 'main' boksen, og ikke

Ved at specificere main.php i din action-parameter. Problemet er
ikke et CSS/HTML-problem, men et PHP-problem.

Fidusen er at du skal indbygge send.php's rutiner i main.php, og
så skal du begynde med at tjekke om siden åbner for første gang
eller om den er kaldt af sig selv. Det er let nok. Hvis din
send-knap har værdien "send", starter du blot med:

if (!isset($_POST['send'])) {
   normal sidevisning
}
else {
   Mailen er afsendt-afdeling.
}

--
Bertel

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 26-12-07 20:04

Hej Bertel.

Jeg kan godt se din pointe.
Men jeg kan nu stadig ikke få det til at virke.
når jeg trykker på send får jeg stadig en ny side.
Måske griber jeg det helt forkert an.

Nedenfor er opbygningen af min sider...

index.html

kontakt/form.php:
<?php
if (!isset($_POST['send'])){
?>
<form action="kontakt/form.php" method="post" class="text">
nogle flere felter....
<input type=submit value="Send">
</form>
<?
} else {
Kode der sender mailen.....
} // slut på if(isset(send)
?>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-07 21:53

Mikkel Jakobsen skrev:

> Nedenfor er opbygningen af min sider...

> index.html

Det vil sige at din aktive side hedder "index.html". Så er det den
du skal kalde i action-parameteren.

Og så huskede jeg forkert med parameteren.

Prøv dette:

kontakt/form.php:
<?php if (!isset($_POST['send'])){ ?>
<form action="index.html" method="post" class="text">
nogle flere felter....
<input type='submit' name='send' value=' Hvad der nu skal stå på knappen '>
</form>
<?
} else {
Kode der sender mailen.....
} // slut på if(isset(send)
?>

Sørg for at bruge små bogstaver ved "send" begge steder - eller at
de i hvert fald skrives ens. Men hvis man vænner sig til kun at bruge
små, er det nemmere at huske.

PS. Man kan kalde filen selv på to andre måder som man måske foretrækker:

1. action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>"
Ulempe: Der kommer til at stå det komplette stinavn på filen.

2.action="?".
Ulempe: Der kommer et spørgsmålstegn i adresselinjen. I dit tilfælde
vil der stå

   http://index.html?

--
Bertel

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 27-12-07 07:21

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det vil sige at din aktive side hedder "index.html". Så er det den
> du skal kalde i action-parameteren.

Tak, jeg fik det til at virke.

<form action="index.html?side=kontakt/send.php" method="post">

Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men det virker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-07 10:43

Mikkel Jakobsen skrev:

> <form action="index.html?side=kontakt/send.php" method="post">

> Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men det virker.

Jeg bruger samme slags metode i mine links og præcis samme metode
i et par formularer. Jeg har nemlig også en index-side der
inkluderer undersidernes indhold

En af mine form-erklæringer:
<form action='?page=indmeldelse&amp;okay=1' method='post'>

Hvis du udelader det første filnavn (index.html), kalder siden
automatisk sig selv.

--
Bertel