Layout med to lige høje spalter
Fra : Paw Jeppesen

Dato : 23-12-07 23:49

Hej gruppe

Jeg er ved at lave et "site" til en (skole)opgave, hvor jeg ønsker et design
med en header og en footer samt to lige høje spalter.

I kan se et udkast til designet her:
http://www.jeppesengrafisk.dk/popups/pizza/forside.html
Det var som sådan let nok, hvis den ene spalte ikke havde en farvet
baggrund, men jeg ønsker, for det grafiske udtryk, at der i venstre spalte
skal være en rød baggrund.
Er der nogen af jer der kan henvise mig til et sted hvor jeg kan finde en
(simpel) tutorial, hvor jeg kan læse mere?

På forhånd tak (og god jul)

Paw J

(ps. er det tilladt at ligget et link til sin egen side (ikke kommerciel) i
sin signatur, her i gruppen?)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-12-07 00:17

Den 23-12-07 23.49 skrev Paw Jeppesen følgende:

> Det var som sådan let nok, hvis den ene spalte ikke havde en farvet
> baggrund, men jeg ønsker, for det grafiske udtryk, at der i venstre spalte
> skal være en rød baggrund.

Det er efter min mening en af de allerstørste mangler i css, at man ikke
kan få det til at fungere med css alene. Heldigvis kan man snyde. Lav et
baggrundsbillede på siden eller en boks, du pakker det hele ind i.
Baggrundsbilledet skal have henholdsvis den hvide og den røde farve bag
de to spalter.

Du kan se et eksempel her: http://kimludvigsen.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-07 00:22

Kim Ludvigsen wrote:

> Baggrundsbilledet skal have henholdsvis den hvide og den
> røde farve bag de to spalter.

Den røde til venstre spalte er nok. Baggrunden indsættes med repeat-y.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-12-07 01:05

Den 24-12-07 00.21 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Den røde til venstre spalte er nok.

Nå ja. Jeg tog udgangspunkt i min egen side, og den er lidt mere
"avanceret" med spaltestreger, hvorfor det er nødvendigt med et
baggrundsbillede, der går bag begge spalter.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-07 00:20

Paw Jeppesen wrote:

> Det var som sådan let nok, hvis den ene spalte ikke havde en farvet
> baggrund, men jeg ønsker, for det grafiske udtryk, at der i venstre
> spalte skal være en rød baggrund.

Så kompliceret er det heller ikke. Du laver en fælles kasse til de to
spalter og giver den kasse et rødt baggrundsbillede af samme bredde som du
ønsker til den venstre spalte:

html

css
#ydre {
color: #fff;
background: url(redbackground.gif) top left repeat-y;
}

> (ps. er det tilladt at ligget et link til sin egen side (ikke
> kommerciel) i sin signatur, her i gruppen?)

Hvad signatur angår gælder disse få regler:

Indledes med to bindestreger og et ordmellemrum: "-- ".

Signaturen må indeholde 4 linjer á 72 tegn.

Hvad du skriver i signaturen er frit, så længe du ikke fornærmer nogen eller
på anden måde bevæger dig på grænsen af straffeloven.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-12-07 00:26

On Sun, 23 Dec 2007 23:49:11 +0100, "Paw Jeppesen"
<paw_jeppesen@varmpost.com> wrote:

>(ps. er det tilladt at ligget et link til sin egen side (ikke kommerciel) i
>sin signatur, her i gruppen?)

I din signatur må du skrive hvad som helst - også kommercielt - så længe
det holder sig inden for max 4 linier a max 72 tegn + ikke er
fornærmende/injurierende/racistisk osv.

Så svaret er: Ja.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-12-07 12:21

Paw Jeppesen skrev:
> [...]
> Er der nogen af jer der kan henvise mig til et sted hvor jeg kan finde en
> (simpel) tutorial, hvor jeg kan læse mere?

http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php

Jørgen Farum Jensen
..