Placering af menu
Fra : Nederbasse

Dato : 19-12-07 09:49

Hej

hvorfor hopper min menu ud af sin kasse i Firefox?

http://neder.dk/mbn/

Både html og css validere

Lars

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-12-07 12:24

Nederbasse skrev:
> Hej
>
> hvorfor hopper min menu ud af sin kasse i Firefox?
>
> http://neder.dk/mbn/
>
> Både html og css validere

Godt nok. Men korrekt syntaks er ikke
ensbetydende med at det er logisk korrekt.

Din menu ryger ned under boksen pga
ul-elementernes iboende margin/padding.

ul {margin:0;padding:0}
vil nok sætte dig på sporet.

Det ville du også straks selv kunne se
hvis du anlagde Chris Pedericks Web Developer
Toolbar - ingen websidekonstruktør burde være
foruden:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/60

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 19-12-07 17:46

Nederbasse wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> hvorfor hopper min menu ud af sin kasse i Firefox?
> http://neder.dk/mbn/

> Lars

Hej, Lars

Du mangler nederste linje i stil.css:

ul#menu {
   margin-left: 0;
   padding-left: 0;
   margin-top: 0;
}

Tilføj margin-top: 0;
... og det virker - også i Firefox

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 19-12-07 18:22

Leif Nørholm Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej, Lars

> Tilføj margin-top: 0;
> ... og det virker - også i Firefox

Hm... - men så er der andre problemer i IE - kan jeg se

Fra : John S. Thomsen

Dato : 19-12-07 21:09

Nederbasse wrote:
> hvorfor hopper min menu ud af sin kasse i Firefox?

Underforstået, at den ser fin ud i IE, går jeg ud fra.

Hvis man i Firefox besøger adressen:

resource://gre/res/html.css

står der et sted i filen følgende sæt deklarationer:

ul, menu, dir {
display: block;
list-style-type: disc;
margin: 1em 0;
-moz-padding-start: 40px;
}

Her ligger forklaringen. Din ul har en top og bottom margin på 1em. Det
er top margin, der er problemet. Det kan løses med:

ul#menu {
   margin-top:0;
}

som Leif har fortalt om i et andet indlæg i denne tråd. Det giver, iflg
Leif, vrøvl i IE. Et alternativ kunne derfor være følgende:

ul#menu {
   display:inline;
   line-height:25px;
}

Disse to deklarationer vil give et rimelig resultat i Firefox, Opera og
Konqueror, idet din ul er omsluttet af en div med height 25px.

Fra : Knud

Dato : 19-12-07 21:22

"John S. Thomsen" <john.s.thomsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Disse to deklarationer vil give et rimelig resultat i Firefox, Opera
> og Konqueror, idet din ul er omsluttet af en div med height 25px.

Du er da godt nok en klog mand. Må man spørge dig en anden gang?
Mvh Knud