aaaargh bundmargin og IE
Fra : S.R. Thorhauge

Dato : 17-12-07 19:32

Hej profs,

Jeg ved godt, jeg har spurgt om det nedenfor som et
tillægsspørgsmål til et andet spørgsmål, om nu er løst; så jeg
beklager, hvis jeg på nogen måde bryder med en netikkette.

På adressen www.thorhauge.dk/svend har jeg nu oploadet en række
sider som alt i alt skulle være færdige. Hvis I klikker på
billedet til højre kommer i frem til en lidet selvpromoverende
side , hvor der er en bundmargin på 50px. Det er, som det skal
være.

Hvis I derimod klikker på de tre links Curriculum Vitae, Skrifter
eller Kontakt fra forsiden, kommer I frem til tre undersider,
hvor min bundmargin forsvinder...

Hvilken nisse er på spil? Det er samme kode på alle fire sider,
css'en nulstiller margin og der er clearfix etc.

Hmmmm

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 17-12-07 20:13

S.R. Thorhauge wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Hvis I derimod klikker på de tre links Curriculum Vitae, Skrifter
> eller Kontakt fra forsiden, kommer I frem til tre undersider,

Hej, Svend
Hm....
Den side, der fungerer efter hensigten, har en fejl: I kildekoden,
4. sidste linje mangler der en afslutning af tag'et </div !!!!

Måske skulle du lave den samme fejl også på de andre sider

mvh Leif

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 17-12-07 20:29

> [...]
> 4. sidste linje mangler der en afslutning af tag'et </div !!!!
>
> Måske skulle du lave den samme fejl også på de andre sider

Koden er den samme på alle sider, tagget afsluttes efter
stylekomandoen, det skulle være korrekt nok og sikrer, at det ser
rigtigt ud i safari, hvad det også gør...

Men tak for forsøget!

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 17-12-07 20:35

Svend Thorhauge wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> stylekomandoen, det skulle være korrekt nok og sikrer, at det ser
> rigtigt ud i safari, hvad det også gør...

Dine fire sidste linjer:

Bemærk den manglende ">"

Kom så igen

mvh Leif

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 17-12-07 20:49

det skal du heller ikke, du havde fuldstændig ret. Nu har jeg rettet
det og resultatet?!? Slet ingen af siderne virker i IE. Men det ser
fortsat helt rigtigt ud i Safari.

Hmmm aaargh hmmm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-07 20:39

S.R. Thorhauge skrev:

> Hvis I derimod klikker på de tre links Curriculum Vitae, Skrifter
> eller Kontakt fra forsiden, kommer I frem til tre undersider,
> hvor min bundmargin forsvinder...

Der er værre problemer end det hvis du ser på siden i
Opera/Firefox. Det er nemmest for en webdesigner at bruge en af
de to browsere til udvikling og så løbende tjekke i IE ved siden
af.

Her er et skærmbillede af miseren:

   http://temp.lundhansen.dk/thorhauge.jpg

Jeg har ingen løsning på problemet, men jeg tror at det har noget
at gøre med at der skal sættes float på det omgivende, hvide felt
(hvori der står "Billeder").

--
Bertel

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 17-12-07 20:54

> Her er et skærmbillede af miseren:
>
>    http://temp.lundhansen.dk/thorhauge.jpg

Det skulle gerne have rettet sig nu, jeg tror, du ramte ind midt i en
test. Jeg tjekkede med en trial af browsercam, som desværre er
udløbet. Som du siger: jeg skal have installeret firefox.

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 20-12-07 22:11

Jeg har nu testet sitet på browsershot.org. det viser sig, at ikke
kun MSIE med også Opera laver rod i bundmarginen på
http://www.thorhauge.dk/svend/cv.shtml .

Alle andre browsere melder positivt tilbage.

Fra : Birger

Dato : 21-12-07 03:09

"Svend Thorhauge" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun MSIE med også Opera laver rod i bundmarginen på
> http://www.thorhauge.dk/svend/cv.shtml .
>
> Alle andre browsere melder positivt tilbage.

CSS validator
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
melder 2 fejl.

I øvrigt tror jeg også der er noget principielt forkert i at have det
yderste element have en bundmargin - der er kun body udenom.
Prøv - hvis det ikke hjælper at rette fejlene - at sætte afstanden som
padding på body, i stedet for margin på main, det burde i hvert fald få det
til at stå rigtigt.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 21-12-07 11:08

> CSS validator
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/
> melder 2 fejl.

Det er fejl, der er opstået, mens jeg har forsøgt at løse problemet, de er
rettet nu, men løser ikke problemet.

> [...]
> padding på body, i stedet for margin på main, det burde i hvert fald få det

Sund overvejelse og godt forslag: DET VIRKER. IE er måske ikke så tosset i sin
forståelse af padding/margin i dett tilfælde.

Tusind tak for hjælpen, jeg var ved at gå ud af mit gode skin!

Fra : Birger

Dato : 22-12-07 01:39

> [...]
> sin
> forståelse af padding/margin i dett tilfælde.
>
> Tusind tak for hjælpen, jeg var ved at gå ud af mit gode skin!

Velbekomme ;>)
Er nu ikke helt enig.
I top og til siderne, har IE ingen problemer med elementer der har margin.
Den sætter endda gladelig scrollbar, hvis margin går ud over - så man kan
scrolle helt ud til højre, og se der ikke er noget.
I bunden er ting anderledes i IE, og den har undertiden svært ved at finde
ud af hvor bunden er. (muligvis specielt IE6).
Din løsning med margin på elementerne indenfor, burde være god nok som jeg
ser det, og virkede vist også i andre browsere.
Det er vist noget med at margin er afstand udenfor til andre elementer - og
da der nu ikke er andre, laver den ingen afstand. Har vist været ude for det
før ;>)
Padding er derimod afstand til indhold indenfor rammen (selv om den heller
ikke er der), og det kan IE også finde ud af i bunden.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk