Kan ikke vise æ,ø,å
Fra : SpookiePower

Dato : 14-12-07 11:17

Jeg har problemer med at få vist bokstaverne æøå
på min webside.

Jeg har ellers tilføjet denne linie -
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
i min head sektion.

På et tidspunkt udskriver jeg lørdag på følgende måde -
<% response.write "Lørdag"%>
Men det bliver vist som Lrdag.

Har jeg overset noget ?

Fra : Martin

Dato : 14-12-07 11:28

SpookiePower wrote:
> [...]
> i min head sektion.
>
> På et tidspunkt udskriver jeg lørdag på følgende måde -

Javascript har det med at smide ting ud i UTF-8 - så du kan skrive
L&oslash;rdag

> Har jeg overset noget ?

Ja.. et lille link.. :)

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-12-07 12:33

"SpookiePower" skrev...

> Jeg har problemer med at få vist bokstaverne æøå
> på min webside.

Er din asp-fil gemt som alm. tekst? Brug evt. Notesblok (hvis du kører
Windows), gemt som "alle filer" og giv endelsen .asp

Prøv evt. at spørge i dk.edb.internet.serverside.asp gruppen, da det kan
være serverside spørgsmål.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-12-07 18:19

SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg har ellers tilføjet denne linie -
> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

Det er så det der siger hvordan du mener siden er kodet.

> På et tidspunkt udskriver jeg lørdag på følgende måde -
> <% response.write "Lørdag"%>
> Men det bliver vist som Lrdag.

Det tyder så på at den side der bliver sendt *ikke* er kodet som du,
og pga dit META-tag også browseren, tror.

> Har jeg overset noget ?

Har du kigget på den side der faktisk bliver sendt? Hvad står der der?
Hvordan er ø'et kodet? Eller mangler det helt?
Sender serveren en Content-Type-header med i HTTP-kaldet? Hvis ja, hvad
står der i den? (den vinder over den der står i HTML'en).

Jeg ved ikke hvilket server-side-sprog/framework du bruger, men prøv
at se om der er et sted at sætte kodningen for siden der sendes tilbage
(jeg gætter på noget i stil med "response.setEncoding(...something...)")
så det matcher det du forventer.
/L