Uønsket luft under billede...
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 12-12-07 19:25

Hej derude,

Jeg sidder og arbejder med
http://www.thorhauge.dk/test/index.html. Billedet til højre er
370px højt, de forskellige div er alle 370px høj. Ligeledes
billedet til venstre er 370px. høj. Hvorfor er der så en lille
hvid bjælke under billedet? (Jeg har sat en rød border på for at
illustrere problemet).

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-12-07 19:54

On 12 Dec 2007 18:24:44 GMT, Svend Thorhauge <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>billedet til venstre er 370px. høj. Hvorfor er der så en lille
>hvid bjælke under billedet? (Jeg har sat en rød border på for at

Fjern linieskift/mellemrum mellem div og a tags.

PS: Conditional Comments virker ikke i CSS - det er en HTML-ting.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 12-12-07 20:12

> Fjern linieskift/mellemrum mellem div og a tags.

Det virkede søreme, den har jeg aldrig set før!

> PS: Conditional Comments virker ikke i CSS - det er en HTML-ting.

Ved det godt, det er en reminder, css'en er fra en anden af mine sider,
og den er endnu ikke 'skåret til'.

> Good luck!

Tak!

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 12-12-07 21:07

Kære Jørn,

kan du så også forkalre mig, hvorfor billede øverst til højre på
http://www.thorhauge.dk/test/cv.html har større højremargin end
top-margin, når margin er sat til 10px begge steder? (div="visitcard")

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-07 21:42

Svend Thorhauge skrev:

> kan du så også forkalre mig, hvorfor billede øverst til højre på
> http://www.thorhauge.dk/test/cv.html har større højremargin end
> top-margin, når margin er sat til 10px begge steder? (div="visitcard")

Prøv at sætte padding til 0. Det er kun i IE man ser forskel, og
den har en standardpadding.

--
Bertel

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 12-12-07 21:48

> Prøv at sætte padding til 0. Det er kun i IE man ser forskel, og
> den har en standardpadding.

det _har_ jeg gjort....
/st

Fra : Leonard

Dato : 12-12-07 22:53

On 12 Dec 2007 20:07:25 GMT, Svend Thorhauge wrote:

> kan du så også forkalre mig, hvorfor billede øverst til højre på
> http://www.thorhauge.dk/test/cv.html har større højremargin end
> top-margin, når margin er sat til 10px begge steder? (div="visitcard")

Hvorfor er din kode fyldt med &ndash; ?
Det kan validatoren ikke lide.

Det ekstra mellemrum ses kun i IE ikke i FF.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 12-12-07 23:29

> Hvorfor er din kode fyldt med &ndash; ?

Det er ikke mellemrum, men tankestreger og det er en fejl: en søg og erstat
i brødteksten, der er gået ud over headeren. Tak for at påpege det!

Svend

PS: Prøv at se www.thorhauge.dk/svend/pictures.html Har du en god idé til,
hvordan jeg får billederne på linje?

Fra : Leonard

Dato : 12-12-07 23:36

On 12 Dec 2007 22:29:06 GMT, Svend Thorhauge wrote:

> PS: Prøv at se www.thorhauge.dk/svend/pictures.html Har du en god idé til,
> hvordan jeg får billederne på linje?

Det er ikke nemt at læse din kode når du har så lange linier.
Du mangler at lukke en <div> et sted, men jeg kan ikke se hvor.
Gør dig selv og os en tjeneste ved at validere din kode inden du spørger
om hjælp, det løser ofte mange problemer og gør det meget nemmere at
hjælpe, når man ikke først skal løse den slags fejl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 11:23

Leonard skrev:

> Det er ikke nemt at læse din kode når du har så lange linier.

Der findes editorer der wrapper lange linjer automatisk.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 13-12-07 13:13

On Thu, 13 Dec 2007 11:23:13 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Der findes editorer der wrapper lange linjer automatisk.

Ja, men de knækker ikke linien et logisk sted.
Det er meget sjældent nødendigt at have flere div på en liie, det bliver
meget nemmere at overskue med identeret kode.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 14:18

Leonard skrev:

> Ja, men de knækker ikke linien et logisk sted.

Der er ikke rigtigt nogen logiske steder at knække Svends linjer
på.

> Det er meget sjældent nødendigt at have flere div på en liie, det bliver
> meget nemmere at overskue med identeret kode.

Svends kode er indrykket, og der er kun én div pr. linje.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 13-12-07 14:35

On Thu, 13 Dec 2007 14:18:17 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Svends kode er indrykket, og der er kun én div pr. linje.

Det var der ikke igår.

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 13-12-07 15:30

> Det var der ikke igår.

Leonard har ret, det var der ikke i går. PÅ index-siden havde jeg
et problem med ekstra luft (som startede dette indlæg) og som
Jørn Andersen hjalp mig med at få løst ved at indsætte billedet
umiddelbart efter div-tagget. Det virkede og jeg forsøgte det
samme på denne side, men uden held.

NU har jeg delvist løst problemet se:
www.thorhauge.dk/svend/pictures.html, men det ser desværre stadig
forkert ud i safari, hvor jeg ikke kan få mit main-div til at
følge hele vejen med ned. Hmmm.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-07 22:00

Svend Thorhauge wrote:

> men det ser desværre stadig
> forkert ud i safari, hvor jeg ikke kan få mit main-div til at
> følge hele vejen med ned. Hmmm.

I min Safari/Windows ser det ud præcis som i FF/Windows. Derimod ser det
underligt ud i Opera/Windows.

Prøv at lægge en &nbsp; ind i <div style="clear:both;"></div>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-12-07 20:16

Svend Thorhauge <nospam@nospam.dk> skrev :

>Hvorfor er der så en lille
>hvid bjælke under billedet? (Jeg har sat en rød border på for at
>illustrere problemet).

Ved jeg ikke, men sæt
vertical-align: bottom
på billedet.

Det plejer at hjælpe.
--
Besøg www.gedebanken.dk og doner en ged til en fattig
familie i f.eks. Uganda, Sudan, Afghanistan eller Pakistan

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 13-12-07 19:18

Nu er jeg næsten glad...

Alt ser rigtigt ud i ff og Opera og safari, men ikke helt i IE.
For det første sidder visitkortet på eksempelvis
www.thorhauge.dk/svend/cv.html ikke med 10px margin til højre,
sådan som det er tilfældet i de andre browsere. For det andet er
der ingen bundmargin på 50px, således som der også er på de andre
browsere.

Hmm - det er til at leve med, men nisse irriterende.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-07 22:05

Svend Thorhauge wrote:
> [...]
> www.thorhauge.dk/svend/cv.html ikke med 10px margin til højre,
> sådan som det er tilfældet i de andre browsere.

Det kan du komme udenom ved at ændre det i en conditional comment:

<!--[if lt IE7]>
specifikationer for IE 6 og ældre
<![endif]-->

> For det andet er
> der ingen bundmargin på 50px, således som der også er på de andre
> browsere.

I min IE 6 er der ikke nogen forskel der i forhold til IE 7 og andre
browsere (FF2.0.0.4, K-Meleon 1.02 og Safari 3.0.2)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-12-07 08:22

Svend Thorhauge wrote:
> [...]
> www.thorhauge.dk/svend/cv.html ikke med 10px margin til højre,
> sådan som det er tilfældet i de andre browsere.

Du er blevet et offer for IE's doubled float-margin bug.

Forklaring: http://www.positioniseverything.net/explorer/doubled-margin.html

Løsning:
#visitcard {
display: inline;
/* [...] resten af din css [...] */
}

> For det andet er
> der ingen bundmargin på 50px, således som der også er på de andre
> browsere.

Hmm.. Kan huske at jeg har haft problemet før, men kan ikke huske hvordan
jeg løste det...

René Lønstrup
[insert generic ingenious qoute here]

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 14-12-07 12:36

> Du er blevet et offer for IE's doubled float-margin bug.

> [...]

Fedt, det løste det ene problem, tusind tak for det!!!

> Hmm.. Kan huske at jeg har haft problemet før, men kan ikke huske hvordan
> jeg løste det...

Hvis du kommer i tanke om det, så....