Jeg kan ikke centrere et div
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 29-11-07 23:00

Hej igen, derude.

Jeg sidder lige nu og laver lidt om på strukturen på mit
familiesite. Alt så godt ud i en opløsning på 1024/768, men så
kom jeg til en større skærm og fandt ud af, at nederste del af
siden slet ikke er centreret, hvorfor nu det?

www.brejdablik.dk/index_original.shtml

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 29-11-07 23:13

Og et tillægspørgsmål:

I IE står div footer i bunden, som den skal, men i safari lægger
den sig over main og cnt. Problemet opstår, fordi jeg har forsøgt
at lave siden med float i stedet for position: absolute.

hmmm... kan kun blive klogere

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-11-07 01:12

Se http://html-faq.dk/2007.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 30-11-07 07:59

> Se http://html-faq.dk/2007.asp

Tak for hjælpen, jeg kendte godt linket, men havde skrevet:
margin: 334px 0px auto; i stedet for:

   margin-top: 334px;
   margin-left:auto;
   margin-right:auto;

Nu kan jeg se fejlen.

Men det løser stadig ikke mit andet problemt med footeren, der
floater nederst i IE, men øverst i Safari... Har du en idé til
det?

Tak for hjælpen så langt.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-07 13:02

Svend Thorhauge skrev:

> Men det løser stadig ikke mit andet problemt med footeren, der
> floater nederst i IE, men øverst i Safari... Har du en idé til
> det?

Uanset browser kan jeg ikke se nogen footer,
antagelig fordi dit footer-element ikke har
noget indhold.

Tjek lige din dokumenttypeerklæring:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" ---
skal være som her med store bogstaver.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 30-11-07 13:26

> Uanset browser kan jeg ikke se nogen footer,
> antagelig fordi dit footer-element ikke har
> noget indhold.

Footeren er et billede, som gør, at der er slagskygge på den
nederste del af main. Den er ret placeret i IE, men i Safari står
den over teksten.

> Tjek lige din dokumenttypeerklæring:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" ---
> skal være som her med store bogstaver.

Tak, det skal jeg få ordnet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-07 22:56

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Svend Thorhauge skrev:

> Tjek lige din dokumenttypeerklæring:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" ---
> skal være som her med store bogstaver.

Ikke helt. Det bør være sådan:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" ---

.... altså html med små bogstaver.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-07 23:39

Erik Ginnerskov skrev:

> Ikke helt. Det bør være sådan:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" ---
>
> .... altså html med små bogstaver.

Ja, det troede jeg også lige ind til jeg
for en ordens skyld testede en af mine
egne HTML-sider i w3c's validator og klippede
ovenstående ud af siden. I sin helhed se
min HTML 4 dokumenttypedeklaration således ud:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
De tre streger til sidste satte jeg ind fordi
jeg gik ud fra at det var givet...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 01-12-07 10:20

> jeg gik ud fra at det var givet...
> --

Det var det også, Men det løser stadig ikke mit problem, nemlig at
få floatfunktionen til at fungere. Jeg har en div main, som angiver en
baggrund, derid har en en div cnt, som placerer indhold. Herefter
kommer en menu, der floater til venstre, en artikel, der floater
tilhøjre og en footer, der skal lægge sig under begge.

Men i IE er main og footer forrykket en pixel til venstre i forhold til
det centrerede baggrundsbilleder i body og i Safari lægger footeren sig
over manu og artikel.

Nogle ideer?

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 01-12-07 11:18

Ok, så fandt jeg ud af noget med et clearfix, det løste det ene
problem, nu skal jeg så bare finde ud af, hvorfor det hele er
forrykket med 1px.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-12-07 21:06

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> writes:

> Ikke helt. Det bør være sådan:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" ---
>
> ... altså html med små bogstaver.

Det er ligegyldigt i HTML, da tag-navne ikke er case-sensitive.
Altså <HTML> og <html> er ækvivalente, og derfor er det også ligegyldigt
om man siger at dokumentets rod-element er "html" eller "HTML".

/L