Pos: abs; bottom: 0px; står ikke i bunden,~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 29-11-07 22:47

Hejsa

Har været ved at lave en hjemmeside til min lillesøster: http://salonsmil.dk

Jeg har lavet tre ting i bunden, som jeg har sat der ved hjælp af:

position: absolute;
bottom: 0px;

Problemet er nu bare, at når jeg loader siden første gang (efter at have
rydet cachen), så står de længere oppe på siden. Se screen shots:

http://www.salonsmil.dk/fejl1.JPG
Teksten stå i billedet, hjørnerne står ok.
http://www.salonsmil.dk/fejl2.JPG
Tekst og hjørner står ikke i bunden, men på samme linje
http://www.salonsmil.dk/fejl3.JPG
Tekst og hjørner står ikke i bunden, men på samme linje

Som sagt sker det kun første gang man loader siden. Hvis man genloader er
den fin nok. Desuden ser det også kun ud til at ske i IE6, men ikke i IE7 og
FF2. Jeg fatter ingen ting, hjææælp...

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 00:16

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:474f3359$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> den fin nok. Desuden ser det også kun ud til at ske i IE6, men ikke i IE7
> og FF2. Jeg fatter ingen ting, hjææælp...

IE6 forstår ikke bottom og right rigtigt - eller også rener den forkert.
Det er ikke kun dig der har det problem ;>)

Brug enten en <br clear="all"> og flot elementerne, eller en tabel til
bunden.
Hver har sine ulemper ;>(

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-11-07 01:08

Birger skrev:

> Brug enten en <br clear="all"> og ...

Du mener vel clear:both; i css?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 03:11

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Du mener vel clear:both; i css?
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

Nej egentlig ikke.
Det står som HTML, og det er sådan det er tænkt...
Og der hedder "all" og ikke "both"...
http://www.w3.org/TR/html401/present/graphics.html#adef-clear

Man kan selvfølgelig også tænke sig at sætte den i css - hvis man gør,
hedder det ganske rigtigt "both".
Men i CSS gælder clear kun for block elements - og uden at slå det op, tror
jeg ikke <br> kvalificerer som sådan...
http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#propdef-clear

Birger

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 14:50

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men i CSS gælder clear kun for block elements - og uden at slå det op,
> tror jeg ikke <br> kvalificerer som sådan...

Doh...

Ser så nu at det er deprecated. Har ellers brugt det mange gange...

Det rigtige er så at definere en css for det,
..mybr { clear : both; }
eller

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-07 11:31

Birger skrev:

Validation Output: 2 Errors
   Line 29, Column 10: there is no attribute "CLEAR".

--
Bertel

Fra : Birger

Dato : 01-12-07 16:36

> Birger skrev:

> Validation Output: 2 Errors
> Line 29, Column 10: there is no attribute "CLEAR".
>
> --
> Bertel

Men den eksisterer dog i HTML 4.01 doc.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-BR

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-07 16:46

Birger skrev:

> Men den eksisterer dog i HTML 4.01 doc.

Okay, jeg brugte en side med strict HTML ved testen, men jeg
bruger heller aldrig andet.

--
Bertel

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 15:43

> IE6 forstår ikke bottom og right rigtigt - eller også rener den forkert.
> Det er ikke kun dig der har det problem ;>)

Man er snart meget træt af IE6...! det er 5 år siden jeg sidst har lavet en
hjemmeside, og der mindes jeg også allemulige work-arounds. Argh!

> Brug enten en <br clear="all"> og flot elementerne, eller en tabel til
> bunden.
> Hver har sine ulemper ;>(

Det er meningen, at indholdet skal kunne gå ud over de billeder, der udgør
hjørnerne, som f.eks. tabellen gør det her:
http://www.salonsmil.dk/?page=Haarologi, eller stort set alle siderne gør
det, hvis browservinduet er lille nok. Hvordan får jeg løst det?

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 16:51

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:47502177$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> http://www.salonsmil.dk/?page=Haarologi, eller stort set alle siderne gør
> det, hvis browservinduet er lille nok. Hvordan får jeg løst det?

Helt enig.
De der ikke kan opgrader IE6 til IE7, kunne så i det mindste hente en af de
andre - gratis - i stedet.
Tror jeg vil lave en side, der spytter alle de links ud, og vise den i
stedet, hvis nogen besøger mine sider med IE6.
;>)

Jeg tror ikke du umiddelbart kan løse dit problem, uden en hel del
scripting.
Sådan som jeg ser det, skal top og måske left og width sættes på elementerne
i din 3-delte footer, med nogle faste værdier i forhold til det element de
er placeret i. Men kun i IE6.
Funktionen der gør det, skal så kaldes både ved load og ved resize af siden.
Lidt noget rod, men det skulle være muligt.

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 17:52

> [...]
> Tror jeg vil lave en side, der spytter alle de links ud, og vise den i
> stedet, hvis nogen besøger mine sider med IE6.

Hehe

> [...]
> siden.
> Lidt noget rod, men det skulle være muligt.

Hvad med noget negativ margin, som f.eks. her: http://www.salonsmil.dk/test/
Skal bare lige have luret hvordan jeg får teksten ned i bunden, så den altid
er der, selv ved forskellige skriftsstørrelser...

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 19:11

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:47503fad$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hvad med noget negativ margin, som f.eks. her:
> http://www.salonsmil.dk/test/
> Skal bare lige have luret hvordan jeg får teksten ned i bunden, så den
> altid er der, selv ved forskellige skriftsstørrelser...

Troede lige at jeg have den. men nu kommer de jo ikke i bunden, hvis siden
ikke fylder det hele ud:
http://www.salonsmil.dk/test/?page=Produkter_Hair_Contrast

Øv!

Birger, du nævte noget med en table. Hvad tænkte du på?

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 19:28

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:47505235$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Øv!
>
> Birger, du nævte noget med en table. Hvad tænkte du på?

Det ser da ellers godt ud ;>)

Tabellen var i forbindelse med at bruge clear, og fortsætte opbygning -
eller nedbygning vel egentlig ;>) - af siden.
For at placere de tre elementer nederst kan du bruge en tabel, med align og
css i øvrigt som nødvendigt. Den forstås også af IE6.
Men den vil ikke tillade at din tekst går ned imellem de to yderste
grafikker.

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 23:15

> [...]
> og css i øvrigt som nødvendigt. Den forstås også af IE6.
> Men den vil ikke tillade at din tekst går ned imellem de to yderste

Men vil tabellen stå nede i bunden af vinduet, hvis indholdet ikke fylder
det hele ud?

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 01-12-07 00:19

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:47508b76$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
8X

> Men vil tabellen stå nede i bunden af vinduet, hvis indholdet ikke fylder
> det hele ud?
>
> mvh Frank

Nej, den vil stå som dikteret af sidens flow - hvis der er for lidt til at
fylde siden ud, vil den kravle op.

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-12-07 00:35

> [...]
> 8X

> Nej, den vil stå som dikteret af sidens flow - hvis der er for lidt til at

Mange tak for hjælpen. Jeg har lavet mit css tilbage til standard og så
brugt

<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="old-ie.css">
<![endif]-->

til at lave noget knap så pænt, men ok, til ie6.

http://www.salonsmil.dk/

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 01-12-07 07:46

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:47509e15$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="old-ie.css">
> <![endif]-->
>
> til at lave noget knap så pænt, men ok, til ie6.

At skrive eller designe hjemmesider, er undertiden en skarp og præcis
udførelse af det muliges kunst : kompromisser. ;>)

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-12-07 19:55

> At skrive eller designe hjemmesider, er undertiden en skarp og præcis
> udførelse af det muliges kunst : kompromisser. ;>)

Jeps!

Lidt hårdt, når man ikke laver hjemmesider hele tiden og bare lige skal lave
en hurtig side, og man så ikke kan regne med standarderne, men hele tiden
finder ud af, at der er fejl her og der.

mvh Frank

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-07 00:36

> Men vil tabellen stå nede i bunden af vinduet, hvis indholdet ikke fylder
> det hele ud?

Svaret er nej. (Se Birgers svar).

Der er dog den mulighed, at man kan sætte en min-height på de elementer, der
skal skubbe bund-delen ned.

min-height understøttes desværre ikke af MSIE til og med version 6, men både
IE7 samt de seneste versioner af FF, Opera og Safari tolker det fint.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-12-07 00:43

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både IE7 samt de seneste versioner af FF, Opera og Safari tolker det fint.

Hehe, hele problemet startede fordi IE6 ikke kunne klare {position:
absolute; bottom: 0px;}

Tror jeg har fundet en løsning, jeg kan klare mig med, ellers tak for input.

mvh Frank

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 19:22

> [...]
> Skal bare lige have luret hvordan jeg får teksten ned i bunden, så den
> altid er der, selv ved forskellige skriftsstørrelser...

Jeg har ingen erfaring med negative margins, og kan ikke lige se hvordan det
skulle løse problemet med at placere tingene i bunden.
Margins er noget med "afstand til det udenom" og med faste størrelser. Tror
ikke du kan løse problemet den vej, uden at skabe nogle andre.
Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke kan lade sig gøre
;>)

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 23:12

> [...]
> Tror ikke du kan løse problemet den vej, uden at skabe nogle andre.
> Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke kan lade sig gøre

Det med negative marginer, var for at få hjørnerne op omkring indholdet. Jeg
har lavet den med det nu, mod så at hjørnerne på de sider, der ikke er fyldt
helt ud, ikke står nede i bunden. http://www.salonsmil.dk/

mvh Frank

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-07 12:53

Frank K. Jensen skrev:

> Som sagt sker det kun første gang man loader siden. Hvis man genloader er
> den fin nok. Desuden ser det også kun ud til at ske i IE6, men ikke i IE7 og
> FF2. Jeg fatter ingen ting, hjææælp...

Birger har sådan et svaret dig, men jeg
vil godt uddybe lidt:

CSS2.1 foreskriver at en browser
skal kunne beregne bredden af et
element, hvis elementet har en postion
left og en position right.

Ditto for højden.

Det har IE<7 imidlertid et problem med.
Den smarteste løsning på det problem er
at bruge Dean Edwards IE7 JavaScript
patch, hvordan kan du læse om her:
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 13:40

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Birger har sådan et svaret dig, men jeg
> [...]

Jeg prøvede Dean Edwards løsning.
Og svjh virker den - lige indtil brugeren finder på at resize sin browser.
Så skal siden reloades, for at vises rigtigt. Så ikke optimal, og - for
mig - heller ikke tilfredsstillende.

Birger

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-07 15:51

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg er ikke så vild med JavaScript, så jeg kunne godt bruge en anden
løsning, og hvis siden, som Birger skriver, skal reloades for at vises
rigtigt, hvis browservinduesstørrelsen ændres, så er det heller ikke super
fedt.

Andre forslag?

mvh Frank