CSS Blues.. :)
Fra : Thomas

Dato : 16-11-07 02:14

Jeg er ved at få grå hår af CSS.. Jeg har oprettet en prøve side :
http://veddum.bowmo.dk, hvor jeg har lavet 3 links i højre side af
logo billedet, de er placeret med CSS.

Hvis jeg bruger firefox, så er de placeret nogenlunde hvor de skal
være, men hvis jeg derimod bruger IE, så bliver de skubbet ned, så de
kun er halvt inde i billedet.

Hvad pokker er det jeg gør forkert her?

Mvh
Thomas

Fra : Peter Vesth

Dato : 17-11-07 21:13

Thomas wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Hvis jeg bruger firefox, så er de placeret nogenlunde hvor de skal
> være, men hvis jeg derimod bruger IE, så bliver de skubbet ned, så de

Hej Thomas

Du mangler doctype i din HTML, og så er der et par fejl i din CSS.

Med venlig hilsen

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas

Dato : 18-11-07 13:32

Peter Vesth wrote:

> Hej Thomas
>
> Du mangler doctype i din HTML, og så er der et par fejl i din CSS.
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter

Hmmm.. mangler doctype? Jeg kan nu ellers se følgende i min kode :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Hvis det ikke er en doctype, så må du kalde mig Mads.. :)

Og nej, jeg har ikke lige tilføjet den..

Hvis jeg bruger w3.org's jigsaw til at validere CSS, så er den også i
orden.. Så kan du komme med et par pointere til HVOR det er galt? I
stedetfor blot at skrive "Der er et par fejl i din CSS"

/ Thomas

Fra : Peter Vesth

Dato : 18-11-07 14:19

> [...]
> orden.. Så kan du komme med et par pointere til HVOR det er galt? I
> stedetfor blot at skrive "Der er et par fejl i din CSS"

Hej Thomas

Du har ret, og jeg undskylder, min fejl består i, at jeg validerede på
www.veddum.dk, og så er fejlene der.

Beklager.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-11-07 14:28

Thomas skrev:

> Hvis jeg bruger w3.org's jigsaw til at validere CSS, så er den også i
> orden.. Så kan du komme med et par pointere til HVOR det er galt? I
> stedetfor blot at skrive "Der er et par fejl i din CSS"

Det er jo næsten umuligt at afgøre, hvor eventuelle fejl
befinder sig. Du indlæser ét stylesheet.css, to
stylesheet.php, ét icons.css, ét gallery.css, ét
themes.css og for god ordens skyld mindst et themes.js
script, som muligvis også sætter stylesheet formregler.

Desuden behøver det ikke at være fejl i CSS-koden,
der er på spil, det kan også være fejl i CSS-
logikken.

Det hele ligner noget output fra et eller andet CMS-
system, som du ikke har styr på, og hvorom det gode er
at sige at det åbenbart er i stand til at lave valid
HTML-kode.

Når man ikke kan overskue, hvad der går galt i et
tilfælde som dette, er mit råd at lave en side,
der kun omfatter de elementer, man har problemer
med, in casu et sidehoved med en indlejret liste,
der skal udgøre hvad er ligner et par faneblade,
med ét tilhørende stylesheet.

Prøv at installer et udvikler-værktøj, for
eksempel Web Developer til FF, og brug funktionen
fremhæv blokelementer. Så vil du opdage at du
har ikke mindre end 6 blokelementer, der øver
indflydelse på den fanebladsmenu, der er i spil.

Jørgen Farum Jensen
..