Fra Link til tabel
Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 17:48

Hejsa, har brugt flere timer på at søge mig omkring men uden
held!

Jeg ville gerne have 1 fast side. Dvs. at når man trykker på mine
links skal de åbnes på samme side, men bare i en tabel ved siden
af. Hvordan gør jeg?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 18:32

"Rasmus Meineche" skrev...

> Jeg ville gerne have 1 fast side. Dvs. at når man trykker på mine
> links skal de åbnes på samme side, men bare i en tabel ved siden
> af. Hvordan gør jeg?

Jeg ville bruge SSI. Men siden, det sp ikke er "den samme side", men en ny
side men samme design, kunne det være AJAX, du vil ha. Har du et eksempel på
en side, som opfylder dine krav, eller har du link til egen side?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 18:40

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg ville bruge SSI. Men siden, det sp ikke er "den samme side", men en ny
> side men samme design, kunne det være AJAX, du vil ha. Har du et eksempel på
> en side, som opfylder dine krav, eller har du link til egen side?

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>

Og så har jeg en css til at køre ved siden af. Jeg skal have de 6 links til at
gå ind i den sidste td (class="box"). Har en fornemmelse af at jeg skal bruge
<link></link> til noget

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 19:36

"Rasmus Meineche" skrev...

> [...]
> til at
> gå ind i den sidste td (class="box"). Har en fornemmelse af at jeg skal

Ja. Nu er tabledesign ikke det bedste, men for eksemplets skyld, så prøv
dette

1. I to tomme dokumenter kopierer du ovenstående ind. Gem dem som f.eks.
text1.htm og test2.htm
2. I test1.htm skal du linke til test2.htm og i test2.htm skal du linke til
test1.htm. Bare brug de første link, memebers og galleri, så

test1.htm har:

....og længere nede her, dit indhold for members:
<h1>Members</h1>

test2.htm har:

....og længere nede her, dit indhold for galleri:
<h1>Mit galleri</h1>

det # i din href er en (vidstnok) snydemetode til at fortælle, der skal ikke
være en destination på linket - siden skal jo ikke linke til sig selv.

Når det virker, har du lavet to sider, som linker til hianden med samme
layout, men med forskelligt indhold, og det er samme princip med resten af
siderne. Som jeg skrev i starten, er tabledesign ikke det smarteste, men man
skal jo begynde et sted. Når du har fundet ud af, hvordan det hænger sammen,
så kan du overveje, om det ikke vil være smartere at bruge DIVs. Du kan godt
fortsætte med dit tabledesign, og det vil sandsynligvis også virke så
nogenlunde efter hensugten, men det er ikke en anbefalet metode, og du vil
sikkert få flere "rynken på næsen", hvis du spør. Tabeller (bør) bruges til
tabulære data (f.eks. resultat af databaseopslag), men ikke til design.

Derudover, så kan dine opstillinger af links gøres pænere rent kodemæssigt,
hvis de sættes på uordnet liste.

Ligesådan vil det være interessant på et tidspunkt at sætte sig lidt ind i
Doc Type.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-11-07 19:52

Rune Jensen skrev:

> Ligesådan vil det være interessant på et tidspunkt
> at sætte sig lidt ind i Doc Type.

Det er da det første der skal være på plads, det er
jo den allerførste linje på hver side

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 20:48

"Allan Vebel" skrev...

> Det er da det første der skal være på plads, det er
> jo den allerførste linje på hver side

Ja... Men jeg var også i tvivl i hvilken rækkefølge, jeg skulle tage det
Jeg brugte selv laaang tid på table, og lærte så mange andre ting, før jeg
begyndte i det hele taget at interessere mig for standarder, Doc Type og
korrekt kodning i det hele taget.

Man kunne også se på classerne i den vedlagte kode. Det ser ud, som om, der
(med vilje?) er forskellige classer til hver link. Om det er fordi der
f.eks. er forskellige farver/skrifttype på hver, ved jeg jo så ikke, men
ellers, hvis det er meningen, de skal være ens, så er der ikke nogen grund
til at oprette separate classser til hvert link.

Til sidst, så er min forklaring til at linke dokumenterne til hinanden måske
lidt langhåret. For der er jo allerede lagt links ind i koden, som den var
fra starten. Man skal bare oprette de dokumenter med de filnavne i href= og
så gemme den kode i de dokumenter. Det er faktisk bare at oprette tomt
dokument, poste koden ind, gemme som members.html, derfter gemme det som
gallery.html osv. Så burde det virke - når man lige har åbnet hver dokument
og lagt indholdet ind også. Kræver så også, at de alle uploades til samme
directory, selvf. hvis det er som angivet, uden sti

MVH
Rune Jensen

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 21:45

> Man kunne også se på classerne i den vedlagte kode. Det ser ud, som om, der
> (med vilje?)
Ja, det var med vilje.. udover at jeg arbejder på denne side, eksperimenterer
jeg også lidt.

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 21:56

Men hvis vi lige kigger på

som er den boks hvor linksene skal diregeres ind i. Jeg er 100% sikker på at der
skal stå noget i den som gør at en bliver til et vindue. Jeg kan også huske at den
kode der skal stå der i skal have et ID som linksene skal kunne finde eller sådan
noget.

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 22:11

"Rasmus Meineche" skrev...

> [...]
> huske at den
> kode der skal stå der i skal have et ID som linksene skal kunne finde

Jo, men så er vi tilbage til - hvad er det, du vil opnå? Du kan godt
opdatere kun noget af siden, dvs. f.eks. kun denne celle med indhold, det
kan man med AJAX, men det er hammer besværligt (er selv i gang med det). Det
kan du få rigtigt god hjælp til gengæld i clientside.

Der er nogle ting, så du skal være opmærksom på, eller også vil du sikkert
finde ud af det, at AJAX er afhængigt af Javascript og serverside for at
kunne fungere. Og at hvis brugeren har slået javascript fra, så virker din
menu måske ikke - med mindre, du laver en fall-back. Derudover, kan
søgemaskiner have svært ved at gennemgå og indeksee siden.

Hvis jeg har misforstået, så skriv igen

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 22:14

"Rune Jensen" skrev...

> Det kan du få rigtigt god hjælp til gengæld i clientside.

dk.edb.internet.webdesign.clientside

MVH
Rune Jensen

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 22:16

> [...]
> kan man med AJAX, men det er hammer besværligt (er selv i gang med det). Det
> kan du få rigtigt god hjælp til gengæld i clientside.

Og det er hvad jeg netop ville have. At kun den ene celle opdatere det nye
indhold. Jeg har _ALDRIG_ brugt andre programmer eller formater end html og css
til at opnå det før. Jeg ved at der er en så simple kode man skal bruge... Men
jeg kan bare ikke huske den... Men jeg må vel bare søge videre

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 22:39

"Rasmus Meineche" skrev...

> [...]
> Men
> jeg kan bare ikke huske den... Men jeg må vel bare søge videre

Her er nogle andre muligheder:

Lag: med z-index?
Iframe: En side inde i din side?

....begge metoder har flere ulemper end fordele efter min mening.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 23:07

> [...]
>
> Lag: med z-index?
> Iframe: En side inde i din side?
>
> ....begge metoder har flere ulemper end fordele efter min mening.

Det var jo Iframe jeg ledte efter!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-11-07 23:01

Rasmus Meineche skrev:
> [...]
>
> Jeg ville gerne have 1 fast side. Dvs. at når man trykker på mine
> links skal de åbnes på samme side, men bare i en tabel ved siden

Jeg synes den foregående debat forsømmer
at fortælle dig, at *det kan du ikke*
med HTML og CSS alene.

Den så afgørende nemmeste måde at løse dit problem
på er at lave det nødvendige antal websider og
så linke til dem. Jeg har vældig svært ved
at forestille mig, hvad der skulle kræve, at alting
skal kunne ses på den samme side.

Er det et krav, er der vej uden om enten
AJAX eller, hvilket måske er nemmere, at
oprette et antal elementer i hver deres
div med hver deres id, skjule dem og så lade
menupunkterne hhv vise og skjule disse
elementer ved enten at manipulere med z-index-
værdien eller med display-værdien.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 11-11-07 23:50

Bare ved ordet "Iframe" så gik jeg helt i selvsving og er nu kommet
til et nyt problem med det.

valign="center" src="iframeindex.html" width="96%" height="93%"
scrolling="auto" frameborder="0">

Det her er nu blevet min iframe. Men hvordan får jeg mine links til
at gå ned i den?

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-07 00:21

Rasmus Meineche skrev:

> ID="iframe" valign="center" src="iframeindex.html"
> width="96%" height="93%" scrolling="auto"
> frameborder="0">

Puh, nu har du både tabeller og frames og gammeldags
kode - du er i gang med en håbløst forældet teknologi.

Frames indebærer en lang række ulemper, se
http://html-faq.dk/2009.asp

Tabeldesignet indeholder andre ulemper, og vi har
endnu ikke set et link til din side - se også
http://html-faq.dk/help/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rasmus Meineche

Dato : 12-11-07 00:41

> Puh, nu har du både tabeller og frames og gammeldags
> kode - du er i gang med en håbløst forældet teknologi.

Ligemeget :) Det er ikke fordi at den skal se top-professionel ud
og skal kåres til Danmarks bedste design - eller noget. Og da jeg
ikke gider at sætte mig ind i "den nye" teknologi, så bruger jeg
den gamle, da det er den eneste jeg har lært. Det er fint til mig
og jeg kan alligevel få gode resultater ud af det.

Jeg takker for idéer og foreslag, men det eneste jeg sådan set
bare søgte var <Iframe>. :)

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-11-07 00:27

On 11 Nov., 23:00, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:
> Rasmus Meineche skrev:> Hejsa, har brugt flere timer på at søge mig omkring men uden

> Jeg synes den foregående debat forsømmer
> at fortælle dig, at *det kan du ikke*
> med HTML og CSS alene.

Du kan illudere, det er én side med en iframe. Ikke at jeg synes, den
metode er smart, men det kan lade sig gøre

> [...]
> på er at lave det nødvendige antal websider og
> så linke til dem. Jeg har vældig svært ved
> at forestille mig, hvad der skulle kræve, at alting

Hvilket jeg gjorde meget ud af at starte med at fortælle. Læste du
det?

> [...]
> div med hver deres id, skjule dem og så lade
> menupunkterne hhv vise og skjule disse
> elementer ved enten at manipulere med z-index-

Dette var også et forslag, jeg kom med, og jeg henviste endda til
clientside. Det læste du heller ikke?

MVH
Rune Jensen

--
Som igen skriver fra Google, da Cirque har nedbrud på deres
nyhedsserver (som sædvanligt)

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-11-07 01:12

On 12 Nov., 00:21, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Puh, nu har du både tabeller og frames og gammeldags
> kode - du er i gang med en håbløst forældet teknologi.

Ja, jeg er helt enig, og det blir ikke sjovt at skulle rette i
senerehen, søgemaskinerne får problemer med at indeksere det osv. Men
hvis det bare er til leg nu og her, er det vel fint nok, jeg lavede
det også sådan engang. Kommer tid, kommer også interessen for at lave
det bedre/korrekt, og det her vil man lære af på den hårde måde
(hvilket jeg så også gjorde).

Men jeg kan selvfølgelig kun opfordre så, til at følge linksne og
iøvrigt læse om Doc type, links på lister, CSS og brug af DIVs, som
også har været diskuteret. Omkring tabeller:

Tabeller _kan_ bruges til design, men
1. Det er svært at gøre indholdet i dem brugervenlige, når brugt til
design
2. De er ikke beregnet til design, men til tabulære data
3. Hvis man vil slette, tilføje eller på anden måde ændre bare én
celle, så har det indflydelse på hele tabellen, til forskel fra DIVs,
som er selvstændige "kasser"

....og så er der et par andre skavanker, som at de kan være sværere at
style, end DIVs, eller at man kan føle sig tvunget til at bruge
tabeller i tabeller, hvilket kan give ret uoverskuelig kode.

MVH
Rune Jensen