linieafstand og positionering
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 11-11-07 16:24

Hej igen derude,

Jeg sidder igen med en lille nonprofit hjemmeside og har lidt
problemer.

For det første kan jeg ikke få line-heigth til at slå igennem, så
jeg får halvanden linjeafstand i menuen.

For det andet kan jeg ikke få menuen placeret rigtigt (og jeg vil
gerne undgå position: absolute og nøjes med padding).

testsiden kan ses på:

www.brejdablik.dk/Distinktion/test.html

Det, jeg gerne vil opnå kan ses på:

www.brejdablik.dk/Distinktion/eksempel.jpg

Er der nogen gode ideer?

På forhånd tak

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-07 16:56

Svend Thorhauge wrote:

> For det første kan jeg ikke få line-heigth til at slå igennem, så
> jeg får halvanden linjeafstand i menuen.

body {
line-height: 150%;
}

> For det andet kan jeg ikke få menuen placeret rigtigt (og jeg vil
> gerne undgå position: absolute og nøjes med padding).

Prøv at sætte float: left; på #menu

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 11-11-07 17:10

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> body {
> line-height: 150%;
> }

Men det skal jo kun være menuen, ikke alt i bodyen?!?

> Prøv at sætte float: left; på #menu

Det er den vertikale placering, der driller mig. Jeg vil have menuen
til at lægge oven på buttom.gif, og så have den rykket en lille smule
ned. Altså ret præcist som i emsempel jpg'en.

Giver det mening?

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 11-11-07 18:28

Nu har jeg lige rettet til og fået løst positioneringsproblemet med
en negativ margin-top.

Men, men, men: billedet buttom.gif dækker over dele af menuen. Det
skyldes selvfølgelig, at jeg har sat en negativ margin ind. Men jeg
har så forsøgt med z-index at lægge lagene rigtigt. Hvorfor virker
det ikke?

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 11-11-07 19:17

OK, det kræver jo naturligvis en absolut positionering - løste
problemet selv...