CSS menu
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 06-11-07 23:39

Hej derude,

Med stor hjælp fra nogle af jer, er det nu lykkes mig at lave en
valid hjemmeside baseret på css. Tak for det. Jeg skal have lavet
en simpel menu, hvor der blot skal være et lille gennemgående
ikon (bullet el lign) til venstre, som har en særlig farve ved
den aktive side, og så skal linket måske skifte farve ved hover.
Jeg har googlet adskillige sider, men det er alt for avanceret
menuer. Der bliver nok 4-6 links ialt.

er der nogle, der ar et godt forslag?

I kan se sitet på www.brejdablik.dk/index_original.htm

På forhånd tak

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-11-07 02:45

"Svend Thorhauge" skrev...

> [...]
> den aktive side, og så skal linket måske skifte farve ved hover.
> Jeg har googlet adskillige sider, men det er alt for avanceret

Den må du lige uddybe... Er det sådan her, du vil ha det

Link 1
Link 2
* Link 3
Link 4

....og skal den menu være gennemgående på hver side, for så vil det da være
smart at benytte SSI sammen med en form for serverside. Så kan du rette
menuen ét sted, og alligevel altid have ikonet ved det rigtige link (aktiv
side).

Hvis det er ovenstående, du søger, så har jeg ASP-forslag.

MVH
Rune Jensen

--
Min Online Radiostation på last.fm:
http://runejensen.dk/om/radiostation.asp

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-11-07 02:54

"Svend Thorhauge" skrev...

> som har en særlig farve ved
> den aktive side, og så skal linket måske skifte farve ved hover.

Det lyder som om, du vil lade aktive side linke til sig selv. Det anbefales
ikke. Af hensyn til søgemaskiner, men også fordi det er ulogisk, at man kan
hente den side, man allerede er på ind igen fra sig selv. Til det bruges
Reload-knappen i browseren.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-07 10:51

Svend Thorhauge skrev:
> Hej derude,
>
> Med stor hjælp fra nogle af jer, er det nu lykkes mig at lave en
> valid hjemmeside baseret på css. Tak for det. Jeg skal have lavet

Du mangler fortsat at få siden centreret vandret.
#side   {
   width: 848px;
   height: auto;
   margin: 10px;
   background: #ffffff;
   border: 1px solid #aaaaaa;
   text-align:left;
   padding: 0px;
   position:relative;
   }
skal være
#side   {
   width: 848px;
   height: auto;
   margin: 10px auto;
   background: #ffffff;
   border: 1px solid #aaaaaa;
   text-align:left;
   padding: 0px;
   position:relative;
   }
Jeg bryder mig heller ikke om det (de) faste
mål, men lad det nu ligge til ris+ros.

> [...]
> den aktive side, og så skal linket måske skifte farve ved hover.
> Jeg har googlet adskillige sider, men det er alt for avanceret

Jeg tror ikke det bliver enklere end i dette
eksempel:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempel1.html

Det avancerede er det du selv ønsker,
en ikon til venstre, som skal skifte farve. Her
er opskriften, så kan du selv implementere den:

ul.cssmenu li a {
padding-left:20px;
background-image:url(bulletout.png);
background-position:left center;
background-repeat:no-repeat;
}

body.side1 ul.cssmenu li a#link1,
body.side2 ul.cssmenu li a#link2,
body.side3 ul.cssmenu li a#link3,
body.side4 ul.cssmenu li a#link4 {
background-image:url(bulletover.png);
}

Det her er ud af ærmet og ikke testet,
men det var sådan jeg ville begynde.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 07-11-07 11:06

Tak til jer begge, jeg vil se nærmere på det og ikke mindst rette
koden til for centreretin . Det, jeg gerne vil have gennemført som
menu, kan I se her:

www.brejdablik.dk/eksempel.jpg

Tak igen

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-11-07 12:55

"Svend Thorhauge" skrev
> Tak til jer begge, jeg vil se nærmere på det og ikke mindst rette
> koden til for centreretin . Det, jeg gerne vil have gennemført som
> menu, kan I se her:
>
> www.brejdablik.dk/eksempel.jpg

Den menu ser jo overskuelig ud men spørgsmålet kan evt. deles i to dele,
hvis du vil bruge SSI - kender kun løsning uden undermenupunkter, så det
skal man lige overveje, om det vil være interessant senere. Fordelen ved at
bruge SSI er som sagt, at du kun behøver rette ét sted. Dvs. også
tilføje/fjerne menupunkter. Ligesom man kan teste for, at siden ikke linker
til sig selv. Det kræver, din server understøtter SSI samt en eller anden
form for serverside.

Selve layoutet af menuen vil altid kun skulle rettes fra CSS-filen i begge
tilfælde, ovenstående eller Farums løsning, men egenskaberne for CSSen er
vidt forskellige.

Ovenstående løsning er nok et trin højere end Farums, men vil kunne
implementeres, hvis du forstår baggrunden for SSI (hvordan man includer en
fil). Gir som sagt gerne et bud på løsning, hvis det er.

MVH
Rune JEnsen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 07-11-07 15:18

Hej Rune,

Jeg vil da meget gerne se et forslag og så vil jeg undersøge, om one.com
understøtter serverside, det ved jeg ikke.

bedste hilsner

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-07 18:25

Rune Jensen skrev:

> [...]
> til sig selv. Det kræver, din server understøtter SSI samt en eller anden

Rune - Svends spørgsmål har kun én del, nemlig
hvordan han laver sin menu. Om den indlæses fra en
ekstern fil ved hjælp af SSI eller blot er indsat
på siden som noget almindelig HTML-kode er jo
bedøvende ligegyldigt i forhold til menuens
konstruktion.

SSI er fikst - men det er vel ikke der man lige starter?

BTW - En menu med underpunkter kan indlæses lige
så vel som al muligt andet ved hjælp af SSI.

> Selve layoutet af menuen vil altid kun skulle rettes fra CSS-filen i begge
> tilfælde, ovenstående eller Farums løsning, men egenskaberne for CSSen er
> vidt forskellige.

Forklar mig lige hvad forskellen er på CSS-formateringen
af en menu, der er indsat på siden som almindelig
HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med CSS?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 07-11-07 20:04

Jeg kunne rigtg godt bruge et link, der nærmere beskriver SSI, så jeg en gang får
tid til at sætte mig ind i det. Lige nu mangler jeg et link til et sted,der
beskriver balndt andet hover-kodernene; for jeg tror, jeg vil begynde med at lave
mine 6-8 menupunkter manuelt i css-koden, for var det ikke det, der var muligt;
altså at lave menuen i css, så der ikke er forskel på de enkelte sider?

Det eksempel, som jeg lagde en jpg op af, er lavet med table, det vil jeg gerne
undgå.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-11-07 02:34

Hej, Farum og Svend - jeg ligger i øjeblikket og roder med at rense min
comp. for virus, derfor en lidt sen besvarelse.

"Jørgen Farum Jensen" skrev...

> [...]
> ekstern fil ved hjælp af SSI eller blot er indsat
> på siden som noget almindelig HTML-kode er jo
> bedøvende ligegyldigt i forhold til menuens

Ja. Men når man så tilføjer serverside, er det en anden sag.

> SSI er fikst - men det er vel ikke der man lige starter?

OK, der har du nok ret, og jeg tror, jeg misforstod lidt. Hvis det bare er
et script, som skal virke uden videre, er det ikke noget problem, men vil
man følge med i koden, er mit script nok lidt komplekst. Som sagt, der er
også serverside med.

> BTW - En menu med underpunkter kan indlæses lige
> så vel som al muligt andet ved hjælp af SSI.

Min idé var en dynamisk menu. Mit script kan ikke tage højde for
undermenuer.

> Forklar mig lige hvad forskellen er på CSS-formateringen
> af en menu, der er indsat på siden som almindelig
> HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med CSS?

Det er ikke den samme måde menuen bliver lavet på. Men nu skal jeg finde det
script, så kan Svend jo kigge på det. Jeg ved, det virker både på one.com og
unoeuro - som kører to forskellige ASP.

Du kan ikke indsætte en menu med CSS

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-11-07 12:48

Rune Jensen skrev:

> [...]
> script, så kan Svend jo kigge på det. Jeg ved, det virker både på one.com og

Vi taler nok forbi hinanden Rune. Og det
hjælper jo ikke at jeg skriver en linje

"HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med CSS?"

når jeg mener

"HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med SSI?"

Min hovedpoint er - efter KISS princippet -
at dersom Svend skal bruge en menu er det
indledningsvis bedst at starte med en flad
CSS-formateret listemenu.

Den kan han så, når han er tilfreds med den,
lægge ud i en tekstfil, som han kan inkludere
på alle sine sider.

I mine øjne er det to forskellige trin.

Og når vi taler om dynamiske menuer, sværger
jeg også til CSS-formaterede menuer baseret
på lister. Jeg kan kun se én grund til
at scripte menuer, hvad enten det er server-
side eller clientside scripting, og er at
tilføje menuen behaviors, som ikke kan laves med
HTML og CSS. For eksempel time delay på
udfoldning og sammenklapning.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-11-07 17:28

"Jørgen Farum Jensen" skrev...

> Vi taler nok forbi hinanden Rune. Og det
> hjælper jo ikke at jeg skriver en linje
>
> "HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med CSS?"
>
> når jeg mener
>
> "HTML-kode og den selvsamme menu, indsat med SSI?"

Undskyld, det var en joke. Ved jo godt, hvad du mener. Synes bare, du var en
anelse hård

> [...]
> CSS-formateret listemenu.
>
> Den kan han så, når han er tilfreds med den,
> lægge ud i en tekstfil, som han kan inkludere

Ja, ok, du har ret, og jeg går også ind for KISS. Men jeg kan da godt
forklare, hvorfor, jeg mente, det kunne være relevant? For når man så ser på
siden, ser den jo ikke ud som om den er lavet af en begynder - ergo, så
tænker jeg, man kan godt gå skridtet videre. Så efter dit indlæg, blev jeg i
tivivl, for jeg er jo ude på at hjælpe, ikke forvirre. Men nu har jeg i
hvert fald spurgt igen.

> I mine øjne er det to forskellige trin.

Ja, men det skrev jeg til gengæld også

> [...]
> at scripte menuer, hvad enten det er server-
> side eller clientside scripting, og er at
> tilføje menuen behaviors, som ikke kan laves med

Dynamiske (serverside) menuer er smarte, fordi du, udover en automatisk
genereret menu, kan sørge for, at aktiv side ikke linker til sig selv i en
menu, og stadig kun have én menufil. Det er anbefalet de flese steder, jeg
har kigget, at siden ikke linker til sig selv, og jeg kan såmænd også se,
det er logisk nok. Skulle man lave det med HTML, så skal man lavet særskilt
menu for hver side, og ovenstående kan ikke laves med SSI alene. Derfor.

Det er sådan noget, man egentlig bør have liggende i sit
script/programbibliotek til nye sider, ligesom de dér "sidst opdateret" og
lign. så man ikke skal skrive dem hver gang. Så er det jo hammer nemt at
lave langt det meste gennemgående på en side, når man bare kan include nogle
standarscripts, og lave nogle få rettelser.

MVH
Rune Jensen

Fra : naqibullah

Dato : 07-11-07 12:33

Hej du kan lave det bedrer se her
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/highlightmenu.htm

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-07 18:17

naqibullah skrev:
> Hej du kan lave det bedrer se her
> http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/highlightmenu.htm

Helt ærligt! Hvordan kan du mene det
er bedre - i forhold til hvad? Med tabelstrukturering
og oldgammelt JavaScript, når fuldstændig den samme
effekt kan opnås med a:hover?

Jørgen Farum Jensen
..