Egenskaber for links
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-11-07 16:09

Jeg er ved at skrive en artikel om
ovenstående, men kommer liplusli i tvivl
om validiteten af dette argument:

"... det logisk set er mere korrekt at give a-markøren
snarere end a:link-markøren de egenskaber, der skal
være fælles for alle linkets tilstande, såsom border,
margin og padding på de enkelte links."

Det lyder jo rigtigt, men er det rigtigt?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-11-07 19:06

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> [...]
> være fælles for alle linkets tilstande, såsom border,
> margin og padding på de enkelte links."
>
> Det lyder jo rigtigt, men er det rigtigt?

Nej. Anker-elementer ("a"-tagget) bruges også til andet end
links, fx
<a id="foo">something</a>

Det er nok at sætte de fælles egenskaber på a:link og a:visited.
Alle links matcher en, og kun en, af de to. Så kan man nøjes med at
sætte forskellene på a:hover og a:active (typisk i den rækkefølge).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-11-07 23:15

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Nej. Anker-elementer ("a"-tagget) bruges også til andet end
> links, fx
> <a id="foo">something</a>

Ovenstående er kun sjældent nødvendigt - da id-attributten kan
puttes på et element der allerede er i koden (fx <h2
id="foo">something</h2> eller <p id="foo">...)

Det her er vel også et link? (jeg er ikke helt klar over om det var
tænkt som ledsager til anker-eksemplet øverst, eller om det var
ment som to eksempler på "andet end links")

> Det er nok at sætte de fælles egenskaber på a:link og
> a:visited.

Hvis man undlader at lave a-ankre, kan man sagtens sætte
egenskaberne direkte på a-elementet. Bortset fra i html-mails -
hvor man er nødt til at bruge noget mere "gammeldags" kode på grund
af begrænsninger i mange mailprogrammer - har jeg ikke på noget
tidspunkt haft brug for at anvende a-elementet til andet end links.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til