Problemer med RSS-feeds, vil ikke vise æ,ø~
Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 19-01-08 13:32

Hej

Jeg bruger rss-feeds fra indkast.dk, men når nyhederne bliver
vist på min side så laver den firkanter der hvor der skal stå
æ,ø,å eller andre tegn som den ikke genkender. (Altså ligesom
hvis man skriver ø i sin html-koder). Er det noget jeg kan ændre
på eller er det indkast.dk som skal ændre noget?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-08 13:46

Lasse Jørgensen <voksenlars@hotmail.com> writes:

> [...]
> hvis man skriver ø i sin html-koder). Er det noget jeg kan ændre
> på eller er det indkast.dk som skal ændre noget?

Ja! (og uden at kende din side eller indkast.dk er det så præcis
som jeg kan være :).
Jeg kan ikke lige se et RSS-feed på indkast.dk, så jeg kan ikke
se hvad de gør. Resten bliver helt generelt:

Du modtager et RSS-feed. De sender tekst med en bestemt kodning,
fx iso-8859-1 eller UTF-8 (altså, de sender nogle bytes og
sige hvordan de skal fortolkes). Her er det din opgave at fortolke
deres indhold rigtigt, og deres opgave at angive tegnsættet
korrekt (i "Content-Type"-HTML-headeren).
Hvis du gør det, så skulle du få "å"'er ind.

Hvis du blot tager deres bytes og indlejrer direkte i din side, uden
at fortolke dem, så vil det kun virke hvis de sender med samme tegnsæt
som dig. Da det ikke virker, må vi regne med at det ikke er tilfældet.

/L '"rå tekst" findes ikke!'

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-08 13:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> /L '"rå tekst" findes ikke!'

ASCII 7 bit tegnsættet?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-08 14:31

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> ASCII 7 bit tegnsættet?

Altså en sekvens af 7-bit tal? Men fortolket som EBCDIC betyder
de noget helt andet. Laveste fællesnævner er bytes (evt. bits).
Alt andet er fortolkning, og man skal altid være sikker på at
man fortolker det man modtager på samme måde som den der afsendte
det.

/L

Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:35

Hej igen

Tak for jeres svar, jeg tror godt jeg nogenlunde ved hvad i
mener, men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg skriver koden
fra Indkast.dk nedenunder så er det måske nemmere at sætte sig
ind i. Håber meget at der er en som kan skrive hvad jeg præcis
skal gøre.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://style.css" />
<script type="text/javascript">
var indkast_linier=11; //Antal overskrifter
var indkast_tekster=11; //Antal tekster
</script>
<script type="text/javascript" language="javascript"
src="http://indkast.dk/syndicate/indkast.js" /></script>

Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:39

Hej igen

Tak for jeres svar. Jeg tror nogenlunde at jeg ved hvad i mener
men jeg kan ikke få det til at virke. Nedenunder skriver jeg den
kode som jeg har fra indkast.dk, så er det nok nemmere at sætte
sig ind i. Håber meget at der er en som kan skrive hvad jeg
præcis skal skrive.

RSS kode fra indkast.dk: