hjælp til Java ur og dato
Fra : meistroO

Dato : 17-01-08 14:16

hej jeg er stadig ny til at lave hjemmesider så derfor ikke
kender så meget til de forskellige koder, men mit spørgsmål er ja
har fået lagt java ur og dato på forsiden af min hjemmeside, i
min footer, men da jeg prøvede at kopiere koderne til mit java ur
og dato til mine andre links/sider i min hjemmeside så viser den
ikke uret og dato tælleren .
jeg håber i forstod nogelunde hvad jeg mener ?

ps. bruger dreamweaver 8

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-08 14:18

"meistroO" <secret@mail.com> wrote in message
> [...]
> ikke uret og dato tælleren .
> jeg håber i forstod nogelunde hvad jeg mener ?

Det er ikke konkret nok til, at vi kan hjælpe. Der kan være 100 ting galt.
Kan du ikke prøve at sende et link til en side, hvor det virker, og en sde,
hvor det ikke virker?

Fra : meistroO

Dato : 17-01-08 14:22

http://www.frip.dk/lennartk/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-08 14:23

> http://www.frip.dk/lennartk/

Er det en side, hvor det virker, eller en side, hvor det ikke virker?

Fra : meistroO

Dato : 17-01-08 14:50

Christian R. Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> "meistroO" <secret@mail.com> wrote in message
>
> Er det en side, hvor det virker, eller en side, hvor det ikke virker?

ja du kan se på min "front page" der bliver den vist men ikke på "links"
"media" "guestbook" "biografi"

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-08 14:56

> ja du kan se på min "front page" der bliver den vist men ikke på "links"
> "media" "guestbook" "biografi"

Ok - det var så med usynlig skrift, den havde jeg ikke luret. Generelt er
sort tekst på sort baggrund måske ikke det fedeste.

Har du prøvet at kigge i sourcen på dine egne sider? I min optik er det ret
tydeligt, hvad der er galt. Koden, der viser ur og dato, mangler jo ganske
enkelt på siderne. Jeg kan end ikke se spor af, at du har forsøgt at
indsætte det, som du siger.

Følgende tre stumper kode skal indsættes på alle de sider, hvor ur og dato
skal vises:

(1)
Denne skal erstatte det eksisterende body-tag:

(2)
Denne skal indsættes et sted i bodyen:

<script language="JavaScript1.2">
<!-- Javascript DYNAMISK DATO starter her

//Script fra @-beynder - http://www.a-begynder.dk
//Vi har næsten alt til web ... blandt andet

//Gratis script. Slet venligst ikke vores reference
//-------------------------------------------------

// Definer skrifttypen her
var starttag="<font size='2' color='#fff' face='Arial'>"

klokke="ja" //vælg "ja" eller "nej"
ugedag="ja" //vælg "ja" eller "nej"

// Du skal IKKE ændre noget efter denne linie //
////////////////////////////////////////////////

var dayarray=new Array("søndag","mandag","tirsdag","onsdag",
"torsdag","fredag","lørdag")
var montharray=new
Array("januar","februar","marts","april","maj","juni","juli",
"august","september","oktober","november","december")

function getthedate(){
var mydate=new Date()
var year=mydate.getYear()
if (year < 1000)
year+=1900
var day=mydate.getDay()
var month=mydate.getMonth()
var daym=mydate.getDate()
var hours=mydate.getHours()
var minutes=mydate.getMinutes()
var seconds=mydate.getSeconds()
//http://www.a-begynder.dk
if (hours>24){
hours=hours-24
}
if (hours==0)
hours=24
if (minutes<=9)
minutes="0"+minutes
if (seconds<=9)
seconds="0"+seconds

//Hvilken version skrives
if (klokke=="ja" && ugedag=="ja"){
var cdate=starttag+dayarray[day]+" den "+daym+". "+montharray[month]+"
"+year+" klokken "+hours+":"+minutes+":"+seconds
+"</font>"
}
if (klokke=="ja" && ugedag=="nej"){
var cdate=starttag+daym+". "+montharray[month]+" "+year+" klokken
"+hours+":"+minutes+":"+seconds
+"</font>"
}
if (klokke=="nej" && ugedag=="ja"){
var cdate=starttag+dayarray[day]+" den "+daym+". "+montharray[month]+"
"+year
+"</font>"
}
if (klokke=="nej" && ugedag=="nej"){
var cdate=starttag+daym+". "+montharray[month]+" "+year
+"</font>"
}
if (klokke!="nej" && klokke!="ja" || ugedag!="nej" && ugedag!="ja"){
var cdate="<font color='red'>Du skal angive 'ja' eller 'nej' for hhv. ugedag
og klokke</font>"
}

if (document.all)
document.all.clock.innerHTML=cdate
else if (document.getElementById)
//if (document.all) http://www.a-begynder.dk
document.getElementById("clock").innerHTML=cdate
else
document.write(cdate)
}
if (!document.all&&!document.getElementById)
getthedate()
function a_tid(){
if (document.all||document.getElementById)
setInterval("getthedate()",1000)
}
// javascript slutter her -->
</script>

(3)
Indsæt denne der hvor ur og dato skal vises:

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-01-08 15:01

meistroO skrev:
> [...]
> ikke uret og dato tælleren .
> jeg håber i forstod nogelunde hvad jeg mener ?

Hvis det virker på én side og ikke på andre, er
der sandsynligvis noget galt med linket til dit
JavaScript. Kom med et link til begge sider, så
er det meget nemmere at komme med gode råd.

Her er mit forslag til et ur:
http://webdesign101.dk/javascript/eksempel_7.php

Men generelt er det vist en dårlig idé at bruge bånd-
bredde på den slags. Alle har jo i forvejen et
ur på deres computer...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : meistroO

Dato : 23-01-08 11:30

tak for hjælpen alle sammen,! jeg over så nogen fejl? jeg har fået det
til at virke næsten da, for man kan kun se den på firefox men ikke med
explore , er der nogen som ved hvad grunden er?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-01-08 12:45

> tak for hjælpen alle sammen,! jeg over så nogen fejl? jeg har fået det
> til at virke næsten da, for man kan kun se den på firefox men ikke med
> explore , er der nogen som ved hvad grunden er?

Grunden er, at den vises som sort tekst på sort baggrund.

Du skal rette i denne linie, sådan at fontfarven bliver f.eks. #ffffff

var starttag="<font size='2' color='#fff' face='Arial'>"