Undgå submit ved validerings-fejl
Fra : Dude

Dato : 15-01-08 21:03

Hej!

Jeg har en form:
<form method="post" action="modtagersiden.php" name="formnavn"
onSubmit="valider_script();">

- Jeg vil gerne undgå at siden submittes, hvis mit validerings-script
finder fejl. - Hvordan gør jeg det?

Mvh
John

Fra : Birger

Dato : 15-01-08 22:38

"Dude" <post@XxXx_mejlgade.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> onSubmit="valider_script();">
>
> - Jeg vil gerne undgå at siden submittes, hvis mit validerings-script

function valider_script() {
if ( der er fundet fejl) { return false; }
else { return true; }
}

Fra : Christian Hansen

Dato : 15-01-08 23:12

Dude wrote:
> [...]
> onSubmit="valider_script();">
>
> - Jeg vil gerne undgå at siden submittes, hvis mit validerings-script

functionen valider_script(); skal returnere en boolean true|false og så
skal du returnere den værdi til eventhandleren - altså onSubmit="return
valider_script();"

Mvh Christian

Fra : Birger

Dato : 16-01-08 08:20

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> functionen valider_script(); skal returnere en boolean true|false og så
> skal du returnere den værdi til eventhandleren - altså onSubmit="return
> valider_script();"

valider_script() _er_ eventhandleren.
Derfor er "valider_script();" og "return valider_script();" det samme -
"return" overflødigt, unødvendigt og forvirrende.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-01-08 10:16

Birger wrote:

> valider_script() _er_ eventhandleren.
> Derfor er "valider_script();" og "return valider_script();" det samme -
> "return" overflødigt, unødvendigt og forvirrende.

Nej, valider_script() er eventhandler funktionen - onsubmit er
eventhandleren.

Hvis du ikke returnerer valider_scripts() værdi fra event-handleren til
browseren vil browseren sende formularen uanset om valider_script er
true eller false.

return valider_script() i onsubmit returnerer altså værdien af
valider_script til browseren, som så afgør om formularen skal sendes
eller ej.

Man skal ikke returnere en værdi fra en eventhandler - gør man det ikke
foretager browseren sig bare den handling, som er standard for den
pågælende event - i dette tilfælde et formsubmit.

Hvis du ønsker at læse mere om emnet, kan jeg henvise til "Javascript -
the definitive guide" fra O'Reilly, 5th edition side 395-397 :)

Mvh Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-01-08 10:19

Christian Hansen wrote:

> Nej, valider_script() er eventhandler funktionen - onsubmit er
> eventhandleren.

Og det er heller ikke heeelt rigtig - hvis man taler om eventhandler
funktionen, så er det fordi man har bundet en funktion på en
eventhandler ( formelement.onsubmit = functionname; - i dette tilfælde
ville eventhandler-koden eller lign. måske være mere rigtigt.

Mvh Christian

Fra : Birger

Dato : 16-01-08 11:36

> [...]
>
> Hvis du ønsker at læse mere om emnet, kan jeg henvise til "Javascript -
> the definitive guide" fra O'Reilly, 5th edition side 395-397 :)

Det har du så ret i, kan jeg se...
(http://test4.bbsorensen.dk)
Mindes aldrig at have gjort sådan - blot brugt funktionen.
Plejer så heller ikke at bruge submit, men en almindelig button, der tester
værdier på onclick, og hvis OK kalder formens submit().

Så fik jeg lært noget i dag også ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Leonard

Dato : 16-01-08 10:53

On Wed, 16 Jan 2008 08:19:42 +0100, Birger wrote:

> Derfor er "valider_script();" og "return valider_script();" det samme -
> "return" overflødigt, unødvendigt og forvirrende.

Det virker bare ikke ens hos mig.
Med return submittes formen først når alt er OK, uden return kommer der
godt nok en advarsel op, men formen submittes så alligevel.

http://162.dk/test/form.html

Her har jeg så et andet problem med at tjekke om en af radio
valgmulighederne er valgt.
Jeg troede jeg kunne se det ved at tjekke på længden af værdien, men det
er åbenbart ikke godt nok.

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php