hjælp til div scrollbar!?
Fra : Jacob Leander Christ~

Dato : 10-01-08 18:54

Hej, har leget med denne her div scrollbar. Men det er gået galt
efter jeg har skiftet de originale billeder ud med nye.

Som i kan se, kan man køre "midt.png" for langt ned.:

originalt script: www.jau.dk/eksperten.htm

har selv fået den til at stoppe det rigtige sted nu, men så
starter den ikke det rigtige sted!:
det "nye": www.jau.dk/eksperten2.htm

Mere forklaring står på hjemmesiden

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 10-01-08 22:29

"Jacob Leander Christensen" <webmaster@jau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> originalt script: www.jau.dk/eksperten.htm
>

> har selv fået den til at stoppe det rigtige sted nu, men så

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Jacob Leander Christ~

Dato : 11-01-08 14:01

Birger: <div style="height:xxpix;width:yypix;overflow:auto">tekst</div>

kan du ikke lige forklare hvad jeg skal? altså skal jeg oprette en ny

Fra : Birger

Dato : 11-01-08 21:57

> Birger: <div style="height:xxpix;width:yypix;overflow:auto">tekst</div>
>
> kan du ikke lige forklare hvad jeg skal? altså skal jeg oprette en ny

Hvis du giver en div en størrelse - bredde og/eller højde - og sætter
overflow til auto, bør den af sig selv sætte scrollbar når det er
nødvendigt - altså når indholdet overskrider den givne størrelse.
Du kan også sætte overflow til scroll, så vil der altid være scrollbar.
(Opera kender ikke forskel på auto og scroll - den tegner altid
scrollbaren).

Man skal være opmærksom på, at om scrollbaren vises eller ikke, afhænger af
hvad den er sat ind i. Der vil være tilfælde hvor den ikke bliver vist, selv
om man beder om det i css.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-01-08 18:42

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> posting:

>(Opera kender ikke forskel på auto og scroll - den tegner altid
>scrollbaren).

HVor har du fået den ide fra?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Birger

Dato : 13-01-08 08:59

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> "Birger" <sdc@bbsorensen.com> posting:

> HVor har du fået den ide fra?

En simpel konstatering af, at når overflow er sat til auto, tegnes
scrollbar, selv om der ikke er noget at scrolle.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-01-08 12:45

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> posting:

>En simpel konstatering af, at når overflow er sat til auto, tegnes
>scrollbar, selv om der ikke er noget at scrolle.

Den er ikke korrekt.

http://cbh.softwolves.dk/temp/overflow.html

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-01-08 12:57

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>"Birger" <sdc@bbsorensen.com> posting:

>Den er ikke korrekt.

Har lige tjekket. Hvis din Opera ikke understøtter dette, så er den
fra år 2002 eller før.

Fra : Birger

Dato : 13-01-08 13:57

> [...]
>
> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Øhh... nå!...

Min Opera er version 9.25 - og anvendes udelukkende til at se hvordan
tingene ser ud for Opera-brugere.

http://fam3.mortove.dk/
Menuen til venstre, skal ikke have scrollbar.
Bemærk også den halve scrollbar til højre, første gang siden åbnes.
Begge dele findes kun i Opera...

http://testa.clubbucks.dk/sdc_admin.php
Laver scrollbar på menuen, også når den ikke er nødvendig.

Kan sikkert godt finde flere eksempler, men gider ikke.
Det kan da godt være, at det er muligt at manipulere med tingene, så også
Opera kan finde ud af at vise siderne med og uden scrollbar, som det er
meningen. Det gider jeg heller ikke.
Både FF og IE7 viser tingene som forventet. Kun Opera har bøvl. Det er synd
for dens brugere. ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 14-01-08 19:39

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> posting:

>Min Opera er version 9.25 - og anvendes udelukkende til at se hvordan
>tingene ser ud for Opera-brugere.

Det er der da ingen grund til, når du tilsyneladende slet ikke er
interesseret i sådan nogle underlige, underlige folk som
Opera-brugerne.

>http://fam3.mortove.dk/
>Menuen til venstre, skal ikke have scrollbar.

Hvem siger det? CSS2, afsnit 11.1.1:
"auto: The behavior of the 'auto' value is user agent-dependent, but
should cause a scrolling mechanism to be provided for overflowing
boxes."

(Du kan læse om "should"'s betydning i RFC2119)

>Bemærk også den halve scrollbar til højre, første gang siden åbnes.

Kan jeg ikke lige se noget sted...

>Det kan da godt være, at det er muligt at manipulere med tingene, så også
>Opera kan finde ud af at vise siderne med og uden scrollbar, som det er
>meningen. Det gider jeg heller ikke.

Meningen? Din eller W3-CSS's?

>Både FF og IE7 viser tingene som forventet. Kun Opera har bøvl. Det er synd
>for dens brugere. ;>)

Jeg ved ikke lige, hvad det er, jeg bør føle beklagelse over som
Opera-bruger. Men siden vi nu er ved det, så kan man jo begynde at
overveje, hvilken beklagelse det må være for visse FF-brugere, at FF
ligger og slås med INternet Explorer om at blive den sidste browser
til at kunne fremvise ACID2 korrekt - og ind til nu hhv. 2½ år og 2
år efter Safari og Opera klarede det:
http://www.howtocreate.co.uk/acid/

Fra : Birger

Dato : 15-01-08 11:33

> [...]
> ligger og slås med INternet Explorer om at blive den sidste browser
> til at kunne fremvise ACID2 korrekt - og ind til nu hhv. 2½ år og 2

Altså, er du nu enig i min oprindelige påstand :

Opera kender ikke forskel på auto og scroll - den tegner altid scrollbaren.

scroll
This value indicates that the content is clipped and that if the user agent
uses scrolling mechanism that is visible on the screen (such as a scroll bar
or a panner), that mechanism should be displayed for a box whether or not
any of its content is clipped. This avoids any problem with scrollbars
appearing and disappearing in a dynamic environment. When this value is
specified and the target medium is 'print' or 'projection', overflowing
content should be printed.
auto
The behavior of the 'auto' value is user agent-dependent, but should cause a
scrolling mechanism to be provided for overflowing boxes.

Jeg ved godt, hvad jeg tror "meningen" - både min og W3C's er, uden at
skulle være ordkløver og slå betydningen af specifikke ord op i dertil
beregnede RFC's.
Bruger du scroll, er der altid scrollbarer - bruger du auto, er de der kun
når der er brug for dem.

Du og Opera kan jo fortolke "meningen", og få hvad du har lyst til ud af
det.

Der er sikkert tusindvis af andre forskelle på browserne, som vi kan
diskutere til hudløshed - og det gider jeg ikke.
Det oprindelige spørgsmål gik på scrollbarer.

Nogle browsere er bedre til det ene, andre til noget andet.
Mener ikke jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for at jeg finder folk
der foretrækker den ene frem for den anden, mere underlige end andre.
Jeg har sagt at jeg syntes det er synd for Opera's brugere, at de ikke kan
se tingene som de er beregnet til at kunne ses.
At folk der foretrækker Opera, skulle være underlige, må stå for din egen
regning.
Jeg har heller aldrig sagt at jeg er ligeglad med Opera. Jeg har sagt at jeg
gider ikke bruge tid på specifikke løsninger til Opera.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-01-08 19:08

On Tue, 15 Jan 2008 11:32:46 +0100, Birger wrote:

> Altså, er du nu enig i min oprindelige påstand :
> Opera kender ikke forskel på auto og scroll - den tegner altid scrollbaren.

Nej. Den tegnes ikke altid (http://cbh.softwolves.dk/temp/overflow.html),
og det må den være i sin gode ret til if. CSS 2.1. Hvorvidt det er
tilsigtet, og noget særligt skulle gøre sig gældende derfor, at
bladningsfeltet vises på de to eksempler fra dig, ved jeg ikke, men jeg kan
ikke umiddelbart se det som en fejl if CSS2.

> Bruger du scroll, er der altid scrollbarer - bruger du auto, er de der kun
> når der er brug for dem.

Jeg kan ikke se, det er det, der står, når man læser om overflow:auto. "The
behavior of the 'auto' value is user agent-dependent, but should cause a
scrolling mechanism to be provided for overflowing boxes.". Der står intet
om, at bladningsfeltet nødvendigvis ikke skal være der, om der intet
overflow er.

Fra : Birger

Dato : 16-01-08 21:47

> [...]
> scrolling mechanism to be provided for overflowing boxes.". Der står intet
> om, at bladningsfeltet nødvendigvis ikke skal være der, om der intet

Kan eller vil?

Hvad er forskellen på scroll og auto?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-01-08 22:47

On Wed, 16 Jan 2008 21:46:59 +0100, Birger wrote:

> Kan eller vil?

Kan. Hvor står der, at bladningsfelter ikke må vises ved auto?

> Hvad er forskellen på scroll og auto?

- visible: Overflowet indholdet afhugges ikke.
- hidden: Overflowet indhold afhugges; ingen bladningsmekaniske bør stilles
til rådighed.
- scroll: Overflowet indhold afhugges; i så fald at UA anvender en
bladningsmekanisme synlig på skærmen, bør denne vises, underordnet om der
er overflowet indhold eller ej. Ved print/projekter-medie bør det
overflowede indhold vises.
- auto: Opførslen heraf er helt op til den givne UA, men bør medføre en
bladningsmekanisme stilles til rådighed ved overflow.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-01-08 22:50

On Wed, 16 Jan 2008 22:47:09 +0100, Christian Bohr-Halling wrote:

> Kan. Hvor står der, at bladningsfelter ikke må vises ved auto?

Om igen: Hvor står der, ved auto, at bladningsfelter kun må vises ved
overflowet indhold?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-08 15:56

> [...]

> bladningsmekanisme synlig på skærmen, bør denne vises, underordnet om
> der er overflowet indhold eller ej. Ved print/projekter-medie bør det

Skulle det ikke være sådan:

- scroll: UA viser bladningsmekanisme/scrollbar uanset om behovet er til
stede eller ej. ?

Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-01-08 22:58

On Thu, 17 Jan 2008 15:55:47 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> Skulle det ikke være sådan:
>
> - scroll: UA viser bladningsmekanisme/scrollbar uanset om behovet er til
> stede eller ej. ?

Det vil jeg ikke helt mene. Ja, bladningsmekanismen vises underordnet, om
der er et overflow eller ej, men det er dog kun et BØR, hvorfor der i givne
omstændigheder kan være grunde til ikke at efterleve dette.

Fra : naqibullah

Dato : 12-01-08 01:59

Det er fordi den er for højt, sæt den fra 70 til 15 så virke den

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-08 02:44

Jacob Leander Christensen skrev:

> originalt script: www.jau.dk/eksperten.htm

Jeg irriterer mig voldsomt over den slags, hvor jeg
ikke kan bruge musens scrollhjul - bør det ikke lige
tænkes igennem igen?

Hvorfor ikke bare lave en almindelig scrollbar, hvis
det i det hele taget skal være et scrollbart område?

I mange tilfælde er der også problemer med at
udskrive den slags sider, det skal du også lige
checke - i nævnte tilfælde går det helt galt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk