Scroll to end of text i DIV
Fra : Rune Jensen

Dato : 26-12-07 16:14

Hvordan scrolles til sidste linje af en text i en DIV? Jeg kan gætte, det er
noget med at scrolle fra toppen næsten samme afstand som hele DIVens reelle
højde. Men jeg har overhovedet ikke kunnet finde noget kode eller forklaring
på en metode! Har kigget på scrollHeight og scrollTop, men har ikke kunnet
finde noget brugbart.

Er på bar bund. Hjælp.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-07 16:36

Rune Jensen skrev:

> Har kigget på scrollHeight og scrollTop, men har
> ikke kunnet finde noget brugbart.

Mon ikke det er scrollTo, du skal kigge efter?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-12-07 18:11

"Allan Vebel" skrev...

> Mon ikke det er scrollTo, du skal kigge efter?

Det er ganske godt forsøg. Men så vidt jeg har kunnet undersøge, så
refererer den til window objectet... hvorfor man kan bruge scrollTo med
f.eks. en iframe og sikkert også en PopUp, men ikke med en DIV.

http://www.w3schools.com/htmldom/met_win_scrollto.asp

....jeg har i hvert fald ikke fået det til at lykkedes med DIV

Hvor går jeg galt i byen? Nu spørger jeg selvfølgelig også, fordi jeg ved
det kan lade sig gøre (Birgers hjemmeside f.eks.), bare ikke hvordan.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-07 20:03

Rune Jensen skrev:

> med f.eks. en iframe og sikkert også en PopUp,
> men ikke med en DIV.

Det var vist denne jeg havde set på et tidspunkt:

http://wiki.script.aculo.us/scriptaculous/show/Element.scrollTo

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-07 20:41

Rune Jensen skrev:

> Det er ganske godt forsøg.

Her er en endnu bedre forsøg:

http://vebel.dk/test/scrollto/

Det er et ganske almindeligt link til et anker.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-12-07 21:31

"Allan Vebel" skrev...

> Her er en endnu bedre forsøg:
>
> http://vebel.dk/test/scrollto/
>
> Det er et ganske almindeligt link til et anker.

Mjah. Problemet er jo, at teksten i DIVen ændrer sig hele tiden. Derfor er
det svært at lave noget statisk på den måde, når indholodet af DIVen er
dynamisk. Det er muligt i IE f.eks. at bruge #top, uden den er defineret som
ID (den vil altid gå til top af side), og derfor muligt bottom også virker,
men det er ikke standard HTML.

Jeg har foreløbig testet Lasses script i IE og FF, og da ser det ud til at
virke. Normalt ville jeg også holde mig til HTML, om muligt, men da jeg er i
gang med noget AJAX-noget, hvor Javascript alligevel ikke kan undgås (hehe),
gør det ikke så meget her, at det er en JS-løsning.

Iøvrigt glædelig jul. Ja, det gælder da for øvrigt alle herinde. De to, som
nu måtte være tilbage (fordi alle ligger brak efter de sidste to dage)

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-12-07 21:33

Rune Jensen skrev:

> Mjah. Problemet er jo, at teksten i DIVen ændrer
> sig hele tiden. Derfor er det svært at lave noget
> statisk på den måde, når indholodet af DIVen er
> dynamisk.

Bare ankeret ligger i bunden af din div, så kan resten
da sagtens være dynamisk?

Så du min mail?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-12-07 19:18

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> writes:

> Hvordan scrolles til sidste linje af en text i en DIV? Jeg kan gætte, det er
> noget med at scrolle fra toppen næsten samme afstand som hele DIVens reelle
> højde.

Det er nok det nemmeste.

Det er sikkert ikke alle browsere der kan gøre det, men prøv:

function scrollToBottom(elem) {
elem.scrollTop = elem.scrollHeight;
}

Det virker i Opera 9, Firefox 2 og IE7 (testet). Prøv selv i flere :)

/L

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-12-07 19:53

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev...

> [...]
> elem.scrollTop = elem.scrollHeight;
> }
>
> Det virker i Opera 9, Firefox 2 og IE7 (testet). Prøv selv i flere :)

Ja det gør sgu! Hvordan kan noget så simpelt være så svært??? Takker mange
gange

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger

Dato : 26-12-07 23:03

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Lasse Reichstein Nielsen" skrev...

> Ja det gør sgu! Hvordan kan noget så simpelt være så svært??? Takker mange
> [...]

Keine hexerei - nur filurendreierei ;)>

Har været borte på sjælland siden 23., så har ikke kunnet følge med her.

Glædelig jul!

Det er det samme jeg gør på mine sider - antager det er scroll i thumbnails
på billedsider du mener - husker ikke at der er andet der selv scroller.
Der foretages en simpel beregning på elementets (thumbnailens) placering i
elementet (en div), hvorefter scrollTop sættes så dette thumbnail vises midt
i den til rådighed værende plads.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-12-07 23:39

"Birger" skrev...

> Glædelig jul!

ilm

> [...]
> elementet (en div), hvorefter scrollTop sættes så dette thumbnail vises

Mjah. Det var nu din chatside. Sidste meddelelse kommer jo til sidst i
DIVen, derfor skal den ha focus... Ser ud, som om det virker foreløbigt her
godt nok.

En helt anden opgave, til dem, som har løst til lidt hjernebryderi:
Jeg har en checkbox, som i min chat skal kunne slå visning af tiden for hver
meddelelse til eller fra. Umiddelbart rimeligt nem, eftersom man jo kan
bruge style. Troede jeg, altså.

Her er switchen (hjemmelavet):

function switchTime() {
var chBox = document.getElementById('VisTid').checked;
var chStyle = document.getElementsByTagName("strong");
if ( chBox == true) {
chStyle.style.display = "inline";
}
else {
chStyle.style.display = "none";
}
}

Jeg laver så en <strong> omkring den del, som skal kunne switches til/fra,
og det er <strong> jeg vil style via JS. Problem: Det virker bare ikke, den
påstår det er ikke et object eller null! Hvordan ændrer man style for et
HTML-element med JS???

Det var lige det sidste spørgsmål til de kloge fra mig, inden jeg
visseluller.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger

Dato : 27-12-07 00:37

> [...]
> et HTML-element med JS???
>
> Det var lige det sidste spørgsmål til de kloge fra mig, inden jeg

Chatboxen tilføjer nye meddelelser nederst. Det foregår sådan :
if ( ChtRes != null) {
ChtRes.innerHTML += returnStr[ 1];
ChtRes.scrollTop = ChtRes.scrollHeight;
}
Hvor returnStr[1] er den del af AJAX's responseText , der udgør den / de
nye meddelelser.
Så det er ganske mage til ;>)
(Virker i øvrigt ikke helt efter hensigten i IE:
Hvis der hentes lange tekster, ser det ud somom scrollHeight, er højden
_før_ teksten tilføjes. Formentlig noget med at højden ikke bliver
"genregnet" før feltet gentegnes, hvilket det formentlig ikke gør, før efter
scriptet afsluttes.)

document.getElementsByTagName("tag");
returnerer en liste af elementer med det givne tag.
Du skal indeksere i denne liste, for at få et element - noget i retning af :
var chStyle = document.getElementsByTagName("strong")[0];
men der bør checkes at den ikke er tom, og måske er semantikken ikke helt i
orden.

Sov godt ;>)

Birger
-----