Flere felter skal skifte farve ved hover
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 13:57

Hej alle

Jeg har udtænkt en lidt tricky fidus. Jeg har en side der viser
en oversigt over nogle digitale tv-kanaler. De er opdelt i
pakker, men nogle af pakkerne overlapper hinanden.

Det ville være smart hvis man pegede på f.eks. "Discovery
Science", at alle felter med det navn i skiftede farve (for-
eller baggrund). Kan det laves med JavaScript?

Siden ligger her:
http://bertel.lundhansen.dk/tv/stofatv.php?page=stofazaptor

P.t. er det bare lavet så der permanent er grøn baggrund ved de
kanaler der både fås med "Bland selv" og med en almindelig pakke,
men der er mange andre sammenfald.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-12-07 17:20

Hej

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> Det ville være smart hvis man pegede på f.eks. "Discovery
> Science", at alle felter med det navn i skiftede farve (for-
> eller baggrund). Kan det laves med JavaScript?

Med navn, mener du så tekstindholdet i en td? Hvis du gør, kan det gøres
på følgende måde:

<http://www.chrsen.dk/tmp/tvnarkomanenbertel.html>

Jeg har brugt at skifte className ud, da du i forvejen har sat klasser
på nogle td-elementer. Man kunne også benytte style.backgroundColor.

Det skal sikkert forfines og alt det der, men ovenstående skulle, hvis
navn ellers er en tds tekstindhold, kunne give dig en ide om vejen.

Mvh Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 17:50

Christian Hansen skrev:

> Med navn, mener du så tekstindholdet i en td? Hvis du gør, kan det gøres
> på følgende måde:

Mange tak. Det er præcis hvad jeg efterlyste - næsten.

Hvordan tjekker jeg om et felt er tomt? De må nemlig ikke udløse
farveskiftet. Du kan se hvorfor hvis du peger på et tomt felt ude
til venstre.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-12-07 18:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvordan tjekker jeg om et felt er tomt? De må nemlig ikke udløse
> farveskiftet. Du kan se hvorfor hvis du peger på et tomt felt ude

Jeg har lige lavet en ajourføringe med en lille if-sætning. du kunne
også vælge at give alle td-er, der må kunne vælges en klasse - så kunne
man benytte den som parameter for om en td måtte highlightes eller ej.

Mvh Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 18:41

Christian Hansen skrev:

> Jeg har lige lavet en ajourføringe med en lille if-sætning.

Tusind tak. Nu er det bare perfekt.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-12-07 19:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Tusind tak. Nu er det bare perfekt.

Det var så lidt - ville det faktisk ikke være mere brugbart, hvis du
brugte onclick i stedet for onmouseover? Det hele kan jo ikke vises i et
skærmbillede, så man mister det overblik det skulle give, når man bliver
nød til at scrolle.

Mvh Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 21:27

Christian Hansen skrev:

> [...]
> brugte onclick i stedet for onmouseover? Det hele kan jo ikke vises i et
> skærmbillede, så man mister det overblik det skulle give, når man bliver

Jeg har selv tænkt på det problem, men onmouseover behøver jo
ingen forklaring.

Men jeg prøver lige at lave det med onclick. Jeg har faktisk
allerede ændret det. Nu mangler jeg bare at skrive den nødvendige
forklaring.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-12-07 21:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Men jeg prøver lige at lave det med onclick. Jeg har faktisk
> allerede ændret det. Nu mangler jeg bare at skrive den nødvendige

Jeg er enig i, at onclick skaber et "forklaringsproblem". Måske skulle
du tilføje et title-tag til alle klikbare td-er - det kan gøres med
samme script, som opretter eventhandleren. Du kan også sætte
style.curser = "pointer"; på alle td-tags via scriptet, så musen bliver
en hånd, når den er over clickbare td-tags. Dette er dog heller ikke
helt uproblematisk, da mange forbinder hånden med et link, der fører til
en anden side - omvendt vil folk vide, at det er klikbart.

Mvh Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 21:55

Christian Hansen skrev:

> Jeg er enig i, at onclick skaber et "forklaringsproblem". Måske skulle
> du tilføje et title-tag til alle klikbare td-er -

Jeg overvejer i forvejen at bruge title til noget andet.

> en hånd, når den er over clickbare td-tags. Dette er dog heller ikke
> helt uproblematisk, da mange forbinder hånden med et link, der fører til
> en anden side - omvendt vil folk vide, at det er klikbart.

Jeg ændrer af princip ikke ved en standard. Jeg hader selv at
blive snydt på den måde.

Jeg vil spørge i ris-ros om det er til at hitte ud af hvordan
siden fungerer.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 19-12-07 03:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> blive snydt på den måde.
>
> Jeg vil spørge i ris-ros om det er til at hitte ud af hvordan

Jeg må sige at her kl lort, der tog det faktisk mig en hel del tid at se
boksen med "Klik på en kanal for at se hvor den går igen".

Hvis der havde været en hånd over på de forskellige navne, så vidste jeg
med det samme at man kunne trykke, også havde jeg da taget chancen og
set hvad der skete

Mouseover... nej.. for da det er en side der skal scrolles på og musen
sikkert fanger et eller andet på vejen over til scrollerbaren (eller
rammer noget andet når man bruger musehjulet) er ret stor.

PS
Du har en "MTV 2" og en "MTV2" kanal - mon ikke det er den samme? :)