Afrunding til nærmeste 25-øre
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-11-07 18:20

Hvordan afrunder man lige til nærmeste 25 øre,
for eksempel 33.38 kr til 33.50 kr og
33.37 øre til 33.25 kr?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-11-07 19:03

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Hvordan afrunder man lige til nærmeste 25 øre,
> for eksempel 33.38 kr til 33.50 kr og
> 33.37 øre til 33.25 kr?

Ja, det er jo den nærmeste hele 25-øre. Der er 24 beløb
mellem to hele 25-øres-beløb, og tolv rundes til hver
side.

(Det heldige her er at der er et lige antal beløb mellem, så man
kan runde lige mange til hver side. Hvis man runder til nærmeste
krone skal man være mere forsigtig).

Eller mener du hvordan man gør det med kode?

I det tilfælde vil jeg anbefale at du tæller pengene i ører (eller
milliører, eller hvad minimumsenhed der nu passer så det hele bliver
heltal).
Hvis du har et heltal og skal afrunde til nærmeste hele 25, så kan
du bruge:

/**
* Round amount to nearest increment of base.
* If two increments are equally near, the result is rounded up
* (e.g., 1050 rounded to nearest 100 is 1100, not 1000).
* Both arguments must be integers
*/
function roundTo(amount, base) {
var offset = base >> 1;
var amount += offset;
return amount - (amount % base);
}

Eksempel:

var roundedUp = roundTo(3338, 25); // 3350
var roundedDown = roundTo(3337, 25); // 3325

Det er bare en finpudsning af den gode gamle regel for at runde
*af* ved at lægge 0.5 til og runde *ned*.

/L

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-11-07 07:05

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ja, det er jo den nærmeste hele 25-øre. Der er 24 beløb
> mellem to hele 25-øres-beløb, og tolv rundes til hver
> side.

Det er godt nok lang tid siden jeg rodede med den slags.
Men jeg mener, at reglen var normal afrunding, dog skulle 12,5 øre altid
rundes op.

Og for en god ordens skyld kan man sagtens lande på 12,5 øre når man eks.
beregner forsikringspræmier osv.

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-11-07 09:45

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> Det er godt nok lang tid siden jeg rodede med den slags.
> Men jeg mener, at reglen var normal afrunding, dog skulle 12,5 øre altid
> rundes op.

Det er rigtigt, hvis man regner med halve ører også.

Hvis det kan ske, så anbefaler jeg at man ganger sine beløb igennem
med 10, 100, eller hvor meget der nu skal til for at man stadig kun
regner med heltal. I hvert fald hvis det er andres penge man regner
med :)

/L

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-11-07 07:28

> [...]

> med 10, 100, eller hvor meget der nu skal til for at man stadig kun
> regner med heltal. I hvert fald hvis det er andres penge man regner

Jo - det kan ske. I det her tilfælde var det udregnung af
forsikringspræmier. Det er noget med gange,dividere, summer og promiller og
så'n.
Resultatet skulle bruges til FI kort, og det var egentlig en service til
kunden. PBS kunne(kan) godt håndtere det men jeg _hader_ selv en opkrævning
på eks. 10 kroner og 14 øre.

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 23-11-07 02:51

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan afrunder man lige til nærmeste 25 øre,
> for eksempel 33.38 kr til 33.50 kr og
> 33.37 øre til 33.25 kr?
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> .

x25 = round( x/0.25)*0.25;

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-07 12:28

Birger skrev:

> x25 = round( x/0.25)*0.25;

Det går lige lidt for hurtigt for mig:
Du mener vel Math.round? Og i så fald vil
højre side være lig med x i min regnebog.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 23-11-07 18:19

> Det går lige lidt for hurtigt for mig:
> Du mener vel Math.round? Og i så fald vil
> højre side være lig med x i min regnebog.

> [...]

Tricket er, at round tages kun af ().
Derfor er resultatet = det oprindelige tal, rundet til nærmeste 25-øre.

33.38/0.25 = 133.52
round( 133.52) = 134
134*0.25 = 33.50

33.37/0.25 = 133.48
round( 133.48) = 133
133*0.25 = 33.25

Det hedder ganske rigtigt Math.round i javascript.

Men ellers kan du såmænd også bruge samme skabelon til
forsikringsselskabernes 12½ øre ;>)

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-07 19:50

Birger skrev:

> [...]
> 133*0.25 = 33.25
>
> Det hedder ganske rigtigt Math.round i javascript.
>
> Men ellers kan du såmænd også bruge samme skabelon til

Tak for forklaringen. Det er desværre
nok lidt for sent for mig at kræve
skolepengene tilbage. Og endnu mere
desværre er det næppe skolens skyld

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 23-11-07 22:17

> Tak for forklaringen. Det er desværre
> nok lidt for sent for mig at kræve
> skolepengene tilbage. Og endnu mere
> desværre er det næppe skolens skyld
>
> --

Du er da meget velkommen.
Tror også jeg ville protestere mod at give dig skolepengene tilbage.
Ikke alene ville det formentlig ikke hjælpe - vi kunne også risikere, at en
hel del skulle have været anderledes omkring dine bøger, dine hjemmesider og
dine indlæg i disse kolonner.
Jeg vil mener, vi er mange, der meget nødigt vil undvære noget af det.

At du så ind imellem skal have lidt hjælp til andre ting, viser da bare, at
selv du er menneskelig ;>)
Og det er da en sand fornøjelse, at give lidt tilbage.

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-11-07 07:43

Birger wrote:

> Det hedder ganske rigtigt Math.round i javascript.
>
> Men ellers kan du såmænd også bruge samme skabelon til
> forsikringsselskabernes 12½ øre ;>)

Det var nu regler udstukket af PBS, og ikke kun til forsikringsselskaber.
Det interessante var, at man(PBS) i dette tilfælde brugte "0,5 op" metoden,
og ikke den 'normale' bankers rounding inden for pengesektoren.

Stig Johansen