Hjælp til javascript..
Fra : Mr J..

Dato : 16-11-07 09:00

Hej folkens..

Jeg er ved at lave en side hvor php tager en masse info om navne ud af en
db, og her ville det være great hvis man kunne skrive f.eks. mor, og den så
dynamisk sortere i alle navne fra db og kun vider dem i <select> boksen som
har mor i sig.
Det med at hive info ud af db er jo intet problem, men hvordan kringler jeg
lige den anden?
Er der nogle der ligger inde med et godt link? eller har lavet noget ligende
selv, og som vil paste?

Resten af sitet er lavet i php..

Mvh
Morten

Fra : Birger

Dato : 16-11-07 09:07

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg
> lige den anden?
> Er der nogle der ligger inde med et godt link? eller har lavet noget

En <option> med en <select> for hvert navn.
Har intet med javascript at gøre?...

Birger

Fra : Mr J..

Dato : 16-11-07 09:18

> En <option> med en <select> for hvert navn.
> Har intet med javascript at gøre?...

Jo fordi php og html kan jo ikke lave dynamisk clientside code, det er jo
netop det man bruger javascript til.. Ligesom siden ændre sig, hvis man
sætte flueben i en bestemt boks osv..

Mvh
Morten

Fra : Birger

Dato : 16-11-07 09:58

> Jo fordi php og html kan jo ikke lave dynamisk clientside code, det er jo
> netop det man bruger javascript til.. Ligesom siden ændre sig, hvis man
> [...]

Jeg er ikke lige med...

javascript kan ikke hente dine data ud af databasen, og det siger du at du
gør med php.
Så er det også php, der skal sætte <option> og <select>s op.

Du kan kalde din php via AJAX - det må være det, du mener?

Birger

Fra : Mr J..

Dato : 16-11-07 12:16

> [...]
> Så er det også php, der skal sætte <option> og <select>s op.
>
> Du kan kalde din php via AJAX - det må være det, du mener?

Googlede lige det Ajax, og det er jo GREAT !! hvorfor har jeg ikke opdaget
det tidligere?!?! ARGH nu skal jeg jo kode alle mine aplikationer om.. uha
det er fedt.. Mange tak Birger, du har lige åbnet min verden med en ny dør
:)

Men ikke så fedt med alt det ekstra arbejde..

Mvh
Morten

Fra : Birger

Dato : 16-11-07 13:52

> [...]
> :)
>
> Men ikke så fedt med alt det ekstra arbejde..

Kan hænde, du skal flytte noget script til andre filer.
Men der skulle da ikke umiddelbart være nogen grund til at lave det
altsammen om?

Af de foregående 5 emner i denne NG, er de 4 om AJAX ;>)
Der er masser af tips - og det kan da ikke komme helt som en kæmpe
overraskelse, at der findes andet end vaskepulver og fodboldklubber der
betegnes med den bogstavkombination... ;>)

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-07 15:48

> [...]
> overraskelse, at der findes andet end vaskepulver og fodboldklubber der
> betegnes med den bogstavkombination... ;>)

Ja, det er rigtigt nok, men hvis ikke jeg kendte til AJAX i forvejen, havde
jeg sikkert heller ikke tænkt over, at det bl.a. kunne bruges til dét.
Jeg har dog hørt, at visse webhoteller (bl.a. One.com) ikke understøtter
AJAX, men det kan jeg bare ikke få til at harmonere med, at det er
clientside, så jeg kommer selv til at afprøve påstanden i nær fremtid i
forbindelse med en ny hjemmeside.

Andre webhoteller forbyder brugen af det med formuleringer a la: "Det er
ikke tilladt at køre kode i baggrunden..."

Fra : Birger

Dato : 16-11-07 16:51

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Andre webhoteller forbyder brugen af det med formuleringer a la: "Det er
> ikke tilladt at køre kode i baggrunden..."

Det har jeg aldrig hørt om...
Det må være noget andet du tænker på.
AJAX foretager helt almindelige http requests. Det er muligt at der er en
måde at detektere dette på, men umiddelbart kan serveren ikke se forskel om
det er et AJAX, eller en almindelig side, den bliver bedt om at levere...

Jeg bruger one.com, og der er ingen problemer.
Det er ikke webhotellet der understøtter AJAX - det er browseren, og alt
hvad du foretager dig (ud over selvfølgelig at hente data på serveren)
foregår i script hos clienten.

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-07 16:56

> Jeg bruger one.com, og der er ingen problemer.

Tak for oplysningen. Det bliver guld værd, når jeg selv kommer så langt.

> Det er ikke webhotellet der understøtter AJAX - det er browseren, og alt
> hvad du foretager dig (ud over selvfølgelig at hente data på serveren)
> foregår i script hos clienten.

Det var det, jeg mente med, at jeg ikke kunne få det til at stemme overens
med, at det i udgangspunktet er clientside-kode.

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-07 07:04

Birger wrote:

> "Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg aldrig hørt om...

Ditto, det lyder dybt mærkeligt.

> Det må være noget andet du tænker på.

Det kan være vi kan få Philip til at komme med nogle links.

> [...]
> måde at detektere dette på, men umiddelbart kan serveren ikke se forskel
> om det er et AJAX, eller en almindelig side, den bliver bedt om at

Enig, serveren kan ikke se hvem der laver requesten.
Men nu er X'et jo ligeså meget serverside 'XML'. Det kunne tænkes at det man
mener er, at der ikke på _serverside_ er xml parsere/xlst processorer, og
dermed ikke undestøtter AJAX _til_fulde_.

> [...]
> Det er ikke webhotellet der understøtter AJAX - det er browseren, og alt
> hvad du foretager dig (ud over selvfølgelig at hente data på serveren)

Det her er egentlig til: ...forbyder brugen...:
Vi er enige om, at de ikke kan 'opdage' brug af AJAX. Men man kan godt
fortolke et XMLHTTPRequest som en baggrundsprocess i forhold til browseren.
Man kunne forestille sig, at det er begrundet i en frygt for at AJAX skaber
øget requests -> øget server belastning = Prisen holder ikke.
Det er forståeligt på lavbudget udbydere, men ....
Sålænge vi ikke har nogle kolde facts/præcis ordlyd bliver det det rene
gætteri.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-11-07 07:40

> Det kan være vi kan få Philip til at komme med nogle links.

Det kan jeg ikke, da det er noget, jeg har hørt mundtligt fra én, der havde
one.com.
Derfor tager jeg Birgers tilbagevisning som udtryk for, at ham, jeg havde
hørt det fra, har taget fejl.

> [...]
> Det er forståeligt på lavbudget udbydere, men ....
> Sålænge vi ikke har nogle kolde facts/præcis ordlyd bliver det det rene

Jeg husker ikke, hvor jeg så det henne, men jeg fandt dette:
http://www.alphasite.dk/profil/salgsbetingelser.html

I punkt 2 står der bl.a.:
"Det er ikke tilladt Kunden at installere processer, der arbejder i
baggrunden, daemons, cron jobs, bots, o.s.v... uden disse forud er godkendt
af Alphasite.dk."

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-11-07 06:02

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> "Det er ikke tilladt Kunden at installere processer, der arbejder i
> baggrunden, daemons, cron jobs, bots, o.s.v... uden disse forud er

Jeps, og i forhold til det jeg skrev, skal du nok fokusere på indledningen i
stk 2:
<citat>
Kunder som udøver denne form for øget aktivitet skal aftale en ordning med
Alphasite.dk på forhånd..
</citat>

<stigs fortolkning>
Læg mærke til *øget* aktivitet = større omkostninger
og aftale en *ordning* = højere pris
</stigs fortolkning>

Resten af stk. 2 opfatter jeg bare som eksempler på øget aktivitet.

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 18-11-07 07:46

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og aftale en *ordning* = højere pris
> </stigs fortolkning>
>
> Resten af stk. 2 opfatter jeg bare som eksempler på øget aktivitet.

Når så f.eks. mit site er bygget med AJAX, og kun henter den del af næste
side, der er forskellig fra den viste, i stedet for at hente det alt sammen
igen, skal jeg så have penge tilbage?

;>)

Birger

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-07 20:19

> Kan hænde, du skal flytte noget script til andre filer.
> Men der skulle da ikke umiddelbart være nogen grund til at lave det
> altsammen om?
Nej true, men meget kan gøret mere brugervenligt :D

> Af de foregående 5 emner i denne NG, er de 4 om AJAX ;>)
Læser jo ikke i denne ng til dagligt (men bliver jeg nød til nu) og så siger
Ajax jo ikke en en disse :D

> Der er masser af tips - og det kan da ikke komme helt som en kæmpe
> overraskelse, at der findes andet end vaskepulver og fodboldklubber der
> betegnes med den bogstavkombination... ;>)

Det gjorde det så :D

Mvh
Morten

Fra : Birger

Dato : 17-11-07 01:10

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Nej true, men meget kan gøret mere brugervenligt :D

;>) DET er jo vigtigt.
Overskueligt, nemt at fejlfinde og rette i og nemt at vedligeholde.
Tager måske lidt tid her og nu - men det sparer en masse senere.
Jeg ved jo heller ikke hvor meget du allerede har kodet, men umiddelbart
skal koden (serverside) jo være rimeligt mage til, uanset om du
programmerer det som en del af en hel side, eller til at skulle hentes i små
bidder.
Forskellen ligger i den måde den hentes på.
Og så er der selvfølgelig hele client-side scriptet ;>)

> Læser jo ikke i denne ng til dagligt (men bliver jeg nød til nu) og så
> siger Ajax jo ikke en en disse :D

> Det gjorde det så :D

Man kan lære meget af at følge med i diskussioner, selv om man måske ikke
lige har brug for tingene her og nu ;>)

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-07 06:46

Birger wrote:

> det kan da ikke komme helt som en kæmpe
> overraskelse, at der findes andet end vaskepulver og fodboldklubber der
> betegnes med den bogstavkombination... ;>)

Æv, her gik jeg i min lille verden og troede at det eneste AJAX var den fra
biografreklamerne.
Flydende AJAX med salmiak gør rent som en hvid tornado. :)

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-11-07 13:06

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:

> Når så f.eks. mit site er bygget med AJAX, og kun henter den del af næste
> side, der er forskellig fra den viste, i stedet for at hente det alt sammen
> igen, skal jeg så have penge tilbage?

Sikkert ikke :)

Men du bør måske overveje hvordan du vil lade folk bookmark'e og linke
til sider efter den første. Det er er en vigtig del af nettes
funktionalitet der mangler hvis man ikke kan det.

/L