Problemer med clientWidth & offsetWidth
Fra : Chrisser

Dato : 07-11-07 13:49

Hej

Jeg er ved at lave noget hvor jeg skal huske placering og højde / bredde på
et popupvindue, som jeg åbner med bestemte mål, men som brugeren selv kan
ændre ved at trække i vinduet. Det vil sige at jeg ved lukning af vinduet
skal gemme disse mål, og resize og placere vinduet med samme mål næste gang
brugeren åbner vinduet.

Jeg troede det ville være nemt, men åbenbart ikke.

Hvis jeg, når jeg åbner mit vindue, laver en window.resizeTo(500,500) ( det
er bare min egen test ), når jeg så ved lukning af vinduet forsøger at finde
frem til de selv samme værdier ( jeg trækker ikke selv i vinduet ), så kan
jeg ikke finde dem,
det jeg kan finde er:

document.body.offsetWidth giver 492
document.body.clientWidth giver 488
document.body.offsetHeight giver 473
document.body.clientHeight giver 469

Det er sådan at dette skal køre i et lukket miljø hvor browser er IE -
sandsynligvis kun IE 7 - men i hvert fald ikke ældre ens IE6 - derfor troede
jeg egentlig ikke det ville volde mig problemer overhovedet, men der blev
jeg klogere.

Hvad kan jeg gøre for at få det rigtigt ? Jeg har Googlet men kan ikke finde
noget konkret på andre kald, eller eventuelt en korrektion af værdierne.

Det siger jo sig selv at det skal passe indtil sidste pixel hvis det skal
virke, ellers kommer brugeren i en situation hvor det krymper eller vokser
samt flytter sig en smule for hver åbning/lukning - og efter 100 åbninger
ser det sgu nok ikke godt ud

Mvh
Chrisser

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 07-11-07 16:19

window.width og window.height.
Hvis popups er sat til at åbne i en ny tab i IE7 vil det ikke have
nogen virkning.

Fra : Chrisser

Dato : 08-11-07 08:33

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> window.width og window.height.
> Hvis popups er sat til at åbne i en ny tab i IE7 vil det ikke have
> nogen virkning.

Disse virker ikke - de returnerer undefined

Mvh
Chrisser

Fra : Birger

Dato : 07-11-07 16:34

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt flytter sig en smule for hver åbning/lukning - og efter 100 åbninger

Det ser da meget rigtigt ud...
clientWidth er pladsen inde i elementet, mens offsetWidth er den lads en
parent skal afsætte til elementet.
Du har padding, broder og margin udenom "client".
For body har du desuden selve browserens rammer og muligvis scrollbarer.

Birger

Fra : Chrisser

Dato : 08-11-07 08:36

Birger wrote:

> [...]
> Du har padding, broder og margin udenom "client".
> For body har du desuden selve browserens rammer og muligvis

Det kan da godt være du synes det ser rigtigt ud, og jeg ved også godt at
den fraregner nogle ting, men som jeg skrev så skal jeg bruge den værdi der
svarer til den værdi jeg bruger når jeg åbner vinduet, og derfor er det ikke
rigtigt - derfor spørger jeg hvordan jeg får selv samme værdi ud igen

Mvh
Chrisser