Andre netudbydere via fiber
Fra : JKA

Dato : 20-01-08 16:28

Hej NG

Kan nogen fortælle mig om andre udbydere kan leje sig ind på Syd Energi's
fiber, og er er optagt til noget sådan?

Jeg syntes at deres priser på deres prudukter er for dyre iforhold til hvor
meget fiber kan præstere, set over til traditionel kobber net fra f.eks TDC.
Men det kan være udbyderne er blevet enige om at prisen skal ligge i det
leje for vi danskere er jo så dumme at betale uanset.

Jeg har lige sagt mit abbonnemt op hos SE efter ½ år, jeg har været meget
tilfreds med det, også servicen den ene gang jeg havde behov for det.

JKA

Fra : Jens Fallesen

Dato : 20-01-08 18:19

JKA wrote:

> Kan nogen fortælle mig om andre udbydere kan leje sig ind på Syd
> Energi's fiber, og er er optagt til noget sådan?

Taget i betragtning, at Syd Energi har valgt selv at investere i
opbygning af et IP-net, har jeg meget svært ved at forestille mig, at
udlejning til andre operatører skulle komme på tale.

Især i den vestlige del af deres dækningsområde har de haft forskellige
leverandører af indhold på deres fiberforbindelser, men dette er de jo i
gang med at lade overgå til deres eget net.

> Jeg syntes at deres priser på deres prudukter er for dyre iforhold til
> hvor meget fiber kan præstere, set over til traditionel kobber net fra
> f.eks TDC.

Jeg kender ikke deres priser, men du bør ikke sammenligne prisen på
fiberbredbånd med de billigste bolignetpriser på markedet. Dels er
omkostningen ved etablering af fibernet større, dels koster det også
noget at drive et net, der kan levere en tilfredsstillende kvalitet for
både internet, telefoni og tv.

--
Jens

Fra : JKA

Dato : 20-01-08 18:44

"Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i meddelelsen

> Taget i betragtning, at Syd Energi har valgt selv at investere i opbygning
> af et IP-net, har jeg meget svært ved at forestille mig, at udlejning til
> andre operatører skulle komme på tale.

De har netop ikke selv betalt. Fremfor at udbetale et beløb til deres
forbrugere, har man besluttet at invistere i fiber net . Og det er her jeg
mener at man skal se i forbrugerens retning og sætte priserene så der er
attraktiv at bruge deres net. Ydermer mener jeg at det er kun til S.E fordel
ar leje nettet ud, det er jo også en intjening, eller hva??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-01-08 19:49

On Sun, 20 Jan 2008 18:44:07 +0100, "JKA" <nogen@tdc.dk> wrote:

> [...]
>attraktiv at bruge deres net. Ydermer mener jeg at det er kun til S.E fordel
>ar leje nettet ud, det er jo også en intjening, eller hva??

Du har tydeligvis ikke forstand på virksomhedsøkonomi.

El-selskaberne skal som alle andre virksomheder have en passende
kapital buffer til nyinvesteringer i elforsyningen og uforudsete
udgifter.

Denne kapitalbuffer skal forrentes indtil man engang får behov for
pengene. Det kan ske i banken, pengene kan sættes i værdi papirer,
eller de kan sættes i nye initiativer som f.eks fiberbredbånd.

Man kan så diskutere om el-selskaberne har gjort en klog disposition
med fiberbredbånd. Det kan kun tiden svare på.

Men efter kapital fondene tømte pengekassen i TDC, tror jeg såmæn
el-selskaberne har fat i den lange ende

<mlr>

Fra : J.K.A

Dato : 21-01-08 16:06

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> med fiberbredbånd. Det kan kun tiden svare på.
>
> Men efter kapital fondene tømte pengekassen i TDC, tror jeg såmæn

Jamen du har da ret, jeg har ikke en skid forstand på
virksomhedsøkonomi, men tak for dit indlæg så blev jeg da det klogere.
Men det var oppe til diskution om forbrugerne skulle have deres penge
ud, eller om man skulle invistere dem i fiber. At så elselskaberne har
fat i den lange ende iforhold til TDC er helt OK med mig, det var også
på tide deres monopol blev brudt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-08 16:36

"J.K.A" skriver:

> Men det var oppe til diskution om forbrugerne skulle have deres penge
> ud, eller om man skulle invistere dem i fiber.

Fiber er og bliver underskud i de næste _mange_ år. Pengen kunne have
være forrentet langt bedre andetsteds.

> At så elselskaberne har
> fat i den lange ende iforhold til TDC er helt OK med mig, det var også
> på tide deres monopol blev brudt

Hvilket monopol ?

Fibernettet dækker ofte kun over byer, hvor det ville være langt
billigere at sætte en WiMax op i stedet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning Wangerin

Dato : 22-01-08 18:00

On Mon, 21 Jan 2008 16:36:26 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> "J.K.A" skriver:

> Fiber er og bliver underskud i de næste _mange_ år. Pengen kunne have være
> forrentet langt bedre andetsteds.

Tja det vil tiden vist, men det er nok slet ikke umuligt

> Hvilket monopol ?
>
> Fibernettet dækker ofte kun over byer, hvor det ville være langt billigere
> at sætte en WiMax op i stedet.

Tja her i området (eller retter 5-10 km væk), har en gruppe folk ud på
landet fået ovetalt SE til at grave fiber ned.

Deres indsats var faktisk så effektivt, at de stort set kom først på
listen af steder hvor der skal graves!

Men det kræver selvfølgeligt noget fodarbejde at få det igennem, men når
TDC stort set ikke kan levere en ordentlig ADSl i en stor del af området
hjælper det selvfølgelig

/Henning - der venter på fiber i april(siger SE)-maj-juni

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-01-08 17:13

On Sun, 20 Jan 2008 16:28:28 +0100, JKA wrote:

> [...]
> f.eks TDC. Men det kan være udbyderne er blevet enige om at prisen skal
> ligge i det leje for vi danskere er jo så dumme at betale uanset.

Priserne er netop blevet justeret pr. 1 jan. Se http://
bredbaand.sydenergi.dk

/lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-01-08 17:35

On Mon, 21 Jan 2008 16:36:26 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvilket monopol ?

Jeg vil tro der hentydes til de-facto monopolet på kobber.

> Fibernettet dækker ofte kun over byer, hvor det ville være langt
> billigere at sætte en WiMax op i stedet.

Billigere - bestemt. Men er det fair at sammenligne de 2 teknologier?

/lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-08 18:01

Lars Knudsen skriver:

> Jeg vil tro der hentydes til de-facto monopolet på kobber.

Nåååh, det er jo for længst brudt samme sted som fiberen bliver lagt ned
(kabeltv)

> Billigere - bestemt. Men er det fair at sammenligne de 2 teknologier?

Til de fleste brugere - ja.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-08 18:48

On Mon, 21 Jan 2008 18:01:08 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Nåååh, det er jo for længst brudt samme sted som fiberen bliver lagt
> ned (kabeltv)

De fleste fibernet-udbydere udbygger netop *ikke* (eller i hvert fald
ikke først) i de byer, hvor der er stærke antenneforeninger. De er jo
ikke idioter.

-A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-08 18:57

Asbjorn Hojmark skriver:

> De fleste fibernet-udbydere udbygger netop *ikke* (eller i hvert fald
> ikke først) i de byer, hvor der er stærke antenneforeninger. De er jo
> ikke idioter.

Det lykkedes nu meget godt i eksempelvis Horsens.....

Fra : Henning Wangerin

Dato : 22-01-08 18:04

On Mon, 21 Jan 2008 18:01:08 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Lars Knudsen skriver:

> Nåååh, det er jo for længst brudt samme sted som fiberen bliver lagt ned
> (kabeltv)

Ja men nu er der stadig rigtig mane steder hvor man ikke har kabeltv, så
monopolet eksisterer stadig i bedste velgående.

Jeg ser i hvertfald frem til at der komme flere udbydere på banen - også
på den fysiske forbindelse.

Det er fx grænser for valgmulighederne her hos mig. Jo jeg kan vælge
mellem TDC, CC og alle de andre, men de eneste der har udstyr stående som
kan levere selve forbindelsen er TDC.

Fint nok at CC m.fl kan videresælge TDCs linie til mig, men det er et
fandens bøvl når der er problemer med linien - det _har_ jeg prøvet.

/Henning

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-08 18:52

On Sun, 20 Jan 2008 16:28:28 +0100, "JKA" <nogen@tdc.dk> wrote:

> Kan nogen fortælle mig om andre udbydere kan leje sig ind på Syd
> Energi's fiber, og er er optagt til noget sådan?

Syd Energi har vel ikke meget inticament til at leje selve fiberen ud,
men det er ikke utænkeligt, der kunne komme andre tjeneste-udbydere på
deres net end de nuværende.

-A

Fra : Henning Wangerin

Dato : 22-01-08 17:49

On Mon, 21 Jan 2008 18:51:46 +0100, Asbjorn Hojmark wrote:

> Syd Energi har vel ikke meget inticament til at leje selve fiberen ud, men
> det er ikke utænkeligt, der kunne komme andre tjeneste-udbydere på deres
> net end de nuværende.

Og det er der også blevet meldt ud fra SE, da vi havde info-møde om fiber
her hvor jeg holder til.

- de er netop så småt begyndt at grave i området

Fra : Jens

Dato : 23-01-08 16:25

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i meddelelsen

> - de er netop så småt begyndt at grave i området

Må man spørge om hvor ?
Jeg bor i lidt uden for Esbjerg og her har vi allerede røret lagt ind (fra
SE), men de er godt nok lidt lang tid om at komme ud af starthullerne hos
SE, for der er endnu ikke blæst noget fiber igennem....

Jens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-01-08 18:55

> Til de fleste brugere - ja.

Husk WiMAX og andre trådløse teknologier er delte medier, hvor det kan
blive svært at levere mere end "best effort"..

/lars

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-01-08 20:31

Lars Knudsen <sspaceman@gmail.com> writes:

> Husk WiMAX og andre trådløse teknologier er delte medier, hvor det kan
> blive svært at levere mere end "best effort"..

Det kommer nu lidt an på... De fleste udbydere bruger retningsbestemte
antenner, og så er der altså ikke meget delt ved det. Clearwire er en
undtagelse.

/Benny

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-01-08 22:53

On Mon, 21 Jan 2008 20:31:22 +0100, Benny Amorsen wrote:

> Det kommer nu lidt an på... De fleste udbydere bruger retningsbestemte
> antenner, og så er der altså ikke meget delt ved det. Clearwire er en
> undtagelse.

Til Wimax vil man typisk bruge sektorantenner på 60-360 grader (ved godt
der ikke er meget sektor over sidstnævnte) afhængigt af hvor mange brugere
man forventer at få i et område. Fladedækning ude på landet klares måske
med 2x 180 graders antenner mens man inde i byerne sikkert vil gå efter 6x
60 grader.

Mht. at det er et delt medie så kan man sagtens lave QoS på Wimax da
forskellige typer trafik kan prioriteres ift. hinanden på air interfacet.
Man skal kun dele med sig selv eftersom man har sine egne frekvenser
tildelt af Telestyrelsen og ikke som ved Wifi hvor det er i ulicensierede
bånd.

Dermed ikke sagt at trådløs efter min mening er det rigtige at satse på
til stationære formål - men det skal siges at med den ret store klump
spektrum Elro har fået licens til er der da mulighed for at levere et
hæderligt produkt.

--
JÅH

Fra : kingtobs@gmail.com

Dato : 30-01-08 13:45

On 23 Jan., 16:24, "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> [...]
> SE), men de er godt nok lidt lang tid om at komme ud af starthullerne hos
> SE, for der er endnu ikke blæst noget fiber igennem....

Ting tager tid, også at grave fiber ned og få blæst fiber i dem, tænk
på det er et helt nyt ledningsnet der skal etableres, der bliver
arbejdet på højtryk hver dag, for at komme frem, jeg syntes selv det
går stærkt.

Nogle folk syntes det er dyrt, hmm. det Sydenergi leverer har et
kvalitetsstempel bag sig, når man siger 20 Mbits, så får man minimun
20 Mbits husk nu det er begge veje, Upload/download, de andre
fiberudbydere tilbyder op til 20 Mbits download og 1 Mbits upload til
494 kr. (Sydenergi tager 399,- for 20/20 Mbits)

Men folk skal nok snart fokusere på de muligheder der åbner sig,
istedet for priserne!
Fiber åbner op for en digital verden som "kobber"nettet aldrig ville
kunne tilbyde.
flere ting i hjemmet kommuniker med nettet, endda begge veje
Fjernsynet, Computeren, Telefonen, radioen, housekeeperen,
overvågningen m.m.
Det kræver altså båndbredde begge veje, og dette kan "kobber"nettet
ikke helt klare

Eks. Folk vil gerne have digital tv og typisk har hver famillie 2-3
fjernsyn
For at kvaliteten holdes oppe, skal der trækker den 4-8 Mbits i
download pr kanal.
Er der så 3 fjernsyn tændt, så trækkes der 12-24 Mbits
Dette kan lade sig gøre via fiber, da der er meget mere plads at gøre
med.
Faktisk har hver kunde en 100 Mbits forbindelse, men man har
nedjusteret hastigheden på Internetdelen til MAX 20 Mbits

Ser man på "Kobber"nettet med en 20 Mbits så ser verden lidt
anderledes ud (der er ikke skjult noget ekstra båndbredde
Kører man 3 Fjernsyn på samme tid trækkes der stadigvæk 12-24 Mbits,
problemmet er nu at al båndbredden er væk, så enten vil det giver tab
i kvaliteten på fjernsynet, ellers ville billedet fryse. tænk hvis man
havde IP telefoni og den ringede,

Dette var bare en situation som TDC og andre udbydere med alm.
forbindelser ville have problemer med.

Så hvad venter man på

http://www.sebredbaand.dk

eller http://danskfibernet.dk/ hvis man bor uden for Syd Energi´s
område

Med venlig hilsen
Torben Jensen

Fra : Jens

Dato : 30-01-08 23:30

<kingtobs@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

på det er et helt nyt ledningsnet der skal etableres, der bliver
arbejdet på højtryk hver dag, for at komme frem, jeg syntes selv det

Nu har rørerne i vores område været gravet ned over et 1 år (incl. rør ført
ind til huset)... De har stadig ikke blæst fiber i. Jeg synes stadig de er
lang tid om det...... Så kan du sige hvad du vil....
Jeg kørte forbi et andet område, hvor de var igang med at blæse fiber i
rørerne. 6 kabler over ca. 3 km. Da jeg kørte forbi om eftermiddagen igen,
var de færdige....

Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-08 12:51

On Wed, 30 Jan 2008 23:30:03 +0100, "Jens"
> [...]

>rørerne. 6 kabler over ca. 3 km. Da jeg kørte forbi om eftermiddagen igen,

Mit gæt er at der er for få fiberkunder i dit lokalområde...

En ting er at blæse en fiber gennem tomrøret. Men fiberen skal jo også
forbindes til noget hardware. Den slags koster penge. Og der er kun
brugerne til at betale.

Hvis du er eneste potentielle fiberkunde i lokalområdet, så er der
ikke økonomi i føre nettet frem til dig...

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 31-01-08 14:32

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i meddelelsen

> Mit gæt er at der er for få fiberkunder i dit lokalområde...

Så gætter du forkert... Alle mine naboer/genboer vil gerne have fiber, har
snakket med de fleste...

> En ting er at blæse en fiber gennem tomrøret. Men fiberen skal jo også
> forbindes til noget hardware. Den slags koster penge. Og der er kun
> brugerne til at betale.

Det er vist ikke et problem for SydEnergi. Det er ihvertfald ikke det signal
de sender. Vi har da oså allerede modtaget adskillige brochurer fra dem...

> Hvis du er eneste potentielle fiberkunde i lokalområdet, så er der
> ikke økonomi i føre nettet frem til dig...

Men det er jeg så ikke....

Jens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-02-08 20:40

On Thu, 31 Jan 2008 14:31:59 +0100, Jens wrote:

> Så gætter du forkert... Alle mine naboer/genboer vil gerne have fiber,
> har snakket med de fleste...

Jeg vil forslå at du griber knoglen og ringer til salgsafdelingen og
hører om hvornår de planlægger at opfylde den ordre på produkter du
sansynligvis allerede har lagt.

/lars