Hej Michael.
Tak for et særdeles grundigt svar. Du har naturligvis ret i, at man er nødt
til at gøre sig klart, hvilke kriterier dækket skal kunne dække og leve op
til.
Jeg har nu et glimrende udgangspunkt for de parametre som jeg skal have med
i mine overvejelser.
Tak for en glimrende forklaring
vh John
"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:b8v4p3hk0ekopjaavvlt52r6qd5acd8e0i@4ax.com...
> On Sat, 19 Jan 2008 22:52:42 +0100, "John" <kanikkebruges@yahoo.com>
> wrote:
>
>>Men det er vist lidt en "religion" med de dæk - eller?
>
> Næh - Det synes jeg ikke det (entydigt) er. Hvad det derimod er, er et
> emne der er meget vanskeligt at skabe bare tilnærmelsesvis konsensus
> om, og det er i grunden ikke specielt vanskeligt at forstå hvorfor det
> nødvendigvis må være sådan. For det første er folks krav og
> forventninger til hvad et "godt" dæk er _meget_ forskellige
> (referenceramme) og nogle har end ikke engang gjort sig klart hvad
> deres behov er, men ønsker sig bare et "godt" dæk, uden at kunne gøre
> rede for hvad det så egentlig dækker over i deres optik. Ønsker man
> derfor et råd til hvilke dæk man kunne/bør vælge, bør man nok starte
> med helt overordnet at beskrive hvilket kørselsmønster man har f.eks
> morfar, (highspeed)touring, blandet, frisk kørsel, sportslig eller
> decideret bane/race - ingen dæk kan opfylde alle de krav man naturligt
> vil stille til de forskellige typer kørsel og stort set ethvert
> dækvalg er udtryk for et kompromis i en eller anden grad. Dernæst kan
> man så forsøgsvis for de enkelte typer beskrive hvilke egenskaber man
> vil vægte og hvordan. Det kunne f.eks være specielt fokus på
> vådegenskaber, holdbarhed, stabilitet, styrevillighed, hvor hurtigt
> dækket varmer op og hvilken indflydelse det har på egenskaberne
> (arbejdstemp og interval), egenskaber på "gripgrænsen" og hvor nemt
> det er at fange igen når den overskrides osv. At det samme dæk af 2
> forskellige personer kan beskrives som alt fra godt til temmelig
> ringe, skal ofte ses i forhold til den referenceramme de pågældende
> har. Det kan måske synes, at det så bliver unødigt kompliceret at
> vælge dæk (specielt for den person der måske ikke helt har gjort sig
> sit behov klart) men alternativet bliver nærmest intetsigende IMO. I
> sidste ende er det op til den enkelte at lave sin egen syntese og
> vælge derefter, et dæk kan _sagtens_ være det rigtige for den enkelte
> selvom det bliver "slagget" af mange/flertallet.
>
>>Jeg synes i alt fald at især forhandlere er uenige
>
> For forhandlere er der så yderligere det faktum, at de ofte oversælger
> netop de dæk som de selv forhandler - naturligt nok
>
>>Jeg vil se mig om efter et andet dæk.
>
> For Z4's vedkommede er det fuldstændigt korrekt som Kløve beskriver
> det, et dæk som få finder specielt godt og ganske mange finder direkte
> ubrugeligt i den mere friske ende af kørselsmønsteret, med relativt
> dårlige vådegenskaber generelt.
>
> --
> -Michael
> Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
>
http://cbr600.dyndns.dk/