ekstra blæser
Fra : Lars

Dato : 14-07-01 22:52

Halløj
jeg har tænkt på at sætte en ekstra blæser i min pc p.g.a. cdrom drev,
brænder og HD sidder lige over hinanden og bliver meget varme, men skal den
blæse ind eller suge luft ud ? er det en fordel at lave en form for en
slange eller rør som leder luften hen hvor man vil ha' den ?

Lars

Fra : Christian

Dato : 14-07-01 23:55

Køb en blæser og lad den SUGE luft UD af kabinettet!

1. Den puster ikke gammel/varm luft ind.
2. Den puster ikke støv ind.
3. Den suger gammel varm luft UD, og laver selv omløb af luft inde i
kabinettet.

Ang. Luft fordeling, kommer det jo sikkert lidt an på hvad du har tænkt
dig! - For hvis det eks er dit grafik kort der bliver for varmt (selv med
blæser) kan du jo evt købe en blæser der er monteret på et indstikskort.

Mvh. Christian

Fra : Lars

Dato : 15-07-01 01:02

Christian <cvp@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b50ce4d$0$306$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> blæser) kan du jo evt købe en blæser der er monteret på et indstikskort.

Tak for svaret
Men det er fordi at hvis jeg glemmer en cd med en hjemmelavet label på i en
dags tid krøller den simplent på grund af varme og jeg har ingen mulighed
for at lave større afstand mellem cdrom, brænder og HD
BTW hvad udvikler mest varme ?

Lars

Fra : Christian

Dato : 15-07-01 01:06

Vil jo mene det kommer af på hvilket mærke du har, men en hurtig harddisk,
udvikler selvsagt meget varmt. Altså jo hurtigere noget er , des mere varme,
det er en grundregl!

Men så ville jeg synes du skulle købe 1 måske 2 kraftige blæsere, og lade
suge luft ud af kabinettet. Installere dem evt. bagerst, over din
strømforsyning (afhængeligt af typen). Men husk også at hvis du har et lille
kabinet, kan det måske betale sig og købe et større!(?)

Fra : Remmen

Dato : 15-07-01 08:36

"Christian" <cvp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> blæser) kan du jo evt købe en blæser der er monteret på et

Hej,

Nej den skal IKKE suge! så skaber du et undertryk i kabinettet og der
kommer støv ind allevegne. Den skal puste i forbindelse med et
støvfilter. Den støvfir luft skaber da et overtryk (ligesom ABC
beskyttende anlæg) og der kommer ikke støv ind i kabinettet.

Lars

Fra : Christian

Dato : 15-07-01 09:30

> støvfilter. Den støvfir luft skaber da et overtryk (ligesom ABC
> beskyttende anlæg) og der kommer ikke støv ind i kabinettet.

Tja... jeg har altid fået af vide at en blæser skal suge luft UD! og ikke
ind! og den der med undertryk, tror jeg ikke helt på. (?)

Christian

Fra : Remmen

Dato : 15-07-01 10:23

> Tja... jeg har altid fået af vide at en blæser skal suge luft UD! og
ikke
> ind! og den der med undertryk, tror jeg ikke helt på. (?)
>
> Christian

Hej,

Du tror vel ikke du kan suge noget luft ud uden at der kommer noget ind
andre steder? Og alle de steder luften kommer ind kommer der også støv
ind med mindre der er støvfiltre der. Men vil du have et støvfyldt
kabinet så fred være med det.

Lars

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-07-01 10:38

"Christian" <cvp@mail.dk> wrote in

> Tja... jeg har altid fået af vide at en blæser skal suge luft UD! og ikke
> ind! og den der med undertryk, tror jeg ikke helt på. (?)

Når man suger luft ud skabes der et undertryk, fordi der er mindre tryk end
udenfor, derfor kommer der luft ind i alle huller og sprækker.

Hvorimod du selv vælger hvor den kommer fra hvis du suger luften ind. Og
derfor kan du placere et støvfilter der.

mvh Andreas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-07-01 11:56

Hvis blæseren suger luften ud øger det sandsynligheden for at den suger støv
IND i cd-rom floppy osv. og det er ikke smart. Jeg må nok (delvist udfra
egne erfaringer) tilslutte mig dem der siger at en blæser skal suge luft IND
gennem et støvfilter. Desuden er der mindre køling der hvor blæseren sidder
hvis den suger VARM luft ud og forbi det der skal køles (teoretisk kan man
vel komme til at opvarme den enhed man ellers forsøger at køle?)

Thomas

Fra : Per Kristensen

Dato : 17-07-01 11:23

> 1. Den puster ikke gammel/varm luft ind.
Den suger jo altså det samme luft ind som hvis den blæste ind i kabinettet.

> 2. Den puster ikke støv ind.
Når du suger luft ud, så kommer der ko altså nyt luft ind andedsteds i
kabinettet. Derved kan du ligeså nemt få støv ind ved at suge.

Fra : Jens

Dato : 15-07-01 06:38

"Lars" <lane@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse news:9iqev5$1fc3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> blæse ind eller suge luft ud ? er det en fordel at lave en form for en
> slange eller rør som leder luften hen hvor man vil ha' den ?

Den ekstra blæser skal monteres så den ikke modarbejder den
eksisterende blæser. Dvs. normalt suges luften ud bagpå ved
strømforsyningen, så hvis den nye blæser monteres foran
skal den blæse luft ind. Detvil give den største luftskifte.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Villy Jensen

Dato : 15-07-01 09:10

> [...]
> blæse ind eller suge luft ud ? er det en fordel at lave en form for en
> slange eller rør som leder luften hen hvor man vil ha' den ?

Jeg mener at du skal montere en ekstra indsugningsblæser i fronten
Der er som regel plads hertil, men indsugningshullet kan gerne øges.
(Jeg har valgt en 'Papst 8412NGML' fra Studiedata;
er bestilt - modtages efter sommerferie)
Den kommer til at køre på 12 eller 7 Volt.

Hvad med en indsugningskanal til CPU-fan; princip beskrevet på
http://www.uplands.org/etimago/cpu_ducting.html
og
http://www.dhd.dk/computer/koeling.htm
MANGE gode køle-overvejelser her!!!

Trin 3 kan så være en ekstra udsuger over (eller under)
psu (det har jeg ikke plads til i mit minitowerkabinet)

Læs artikel om kabinet-luft-flow's-betragtninger på:
http://www.tweak3d.net/tweak/airflowtweak/print.shtml

samt en 'opskæringsvejledning' på
http://www.tweak3d.net/articles/casecutting/print.shtml

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : peet_dk

Dato : 16-07-01 08:40

hvor stort er dit kabinet?

Det gælder om at få et air flow der går fra den nederste af fronten af
kabinettet og op igennem kabinettet og op til strømforsyningen.´

Hvordan er dit forhold til støj fra blæsere i computern?

--
peet_dk was here....
ICQ#71309759 www.icq.com

Fra : Lars

Dato : 16-07-01 23:06

peet_dk <peet_dk@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9iu5ir$si2$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ICQ#71309759 www.icq.com
> www.kickme.to/lo-fi
> The world hates change, yet it is the only thing that has brought
SNIP
jeg har lige fået et server kabinet det hele skal flyttes over i kører med
et midi nu.
det er en 'gammel' AMD 450 mHz som ikke skal overclockes, der skal bare
noget køl på drevene
støj er noget jeg kan leve med kommer selvfølgelig an på hvad slags støj
jeg har tænkt mig at sætte en 80 mm. blæser i toppen der blæser ud lige ved
mine drev.
Lars