Endnu et kemispørgsmål
Fra : Christine

Dato : 20-01-08 01:34

Hej og hjææælp

Jeg sidder med endnu et kemispørgsmål, som jeg ikke ved hvordan jeg skal
løse...

Spørgsmålet lyder som følger:

The Ksp values for Fe(OH)2 and Fe(OH)3 are 7.9 x 10^-15
and 6.3 x 10^-38 respectively.

Calculate the solubilities of Fe2+ and Fe3+ at a pH of 8, assuming they are
controlled by their hydroxides.

Hvordan løser man sådan noget?

Jeg beder ikke om svaret, men bare lidt vejledning i hvordan man løser
opgaven.

Mange tak på forhånd.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-08 03:54

"Christine" <christine@nospam.please> skrev i en meddelelse
> [...]
> are controlled by their hydroxides.
>
> Hvordan løser man sådan noget?
>
> Jeg beder ikke om svaret, men bare lidt vejledning i hvordan man løser

Ved pH 9 er koncentrationen af OH- ti i minus femte
Det tal indsætter du i opløselighedsproduktet og så har ligningen kun en
ubekendt, nemlig jernjonen, og dens antal mol er lig med antal mol af det
pgældende jernhydroxid, som kan opløses i en liter væske med den angivne
basiske pH.

Som kemiker, især ved 2.dels laboratoriearbejde havde jeg brug for sådanne
udregninger mange gange om dagen, men er det mon en træning i abstrakt
tænkning og hjernegymnastik som du får brug for, hvis du skal være
sygeplejerske eller ?

Da jeg var kemilærer var det ofte plejepersonale-job som mit publikum
sigtede efter, og de var enige med mig i at de heller skulle have været
præsenteret for casestudies fx pr video om vanskelige patienter og så
diskutere om de skulle have psykofarmaka eller ikke.
Det ville gøre dem bedre til det kommende job,men kvantitativ kemi om mol pr
liter og opløsningers koncentrationer er vist ikke en balast der giver dig
andet end blæret snobberi i rygsækken.

Men Fr d Stores hære vandt på at disciplin indlært ved exersitz kunne
overføres til lydighed i pressede situationer og det samme er hvis
hjrnevasken i muslimers bøn knælende mod Mekka 5 gange i døgnet. - det gorde
at de kunne erobre 1,3 mia mennesker og beholdt kontrollen længere end Cæsar
og Napoleon.

Fra : Christine

Dato : 20-01-08 13:21

> Ved pH 9 er koncentrationen af OH- ti i minus femte

Tak for svaret..Jeg undrer mig dog over hvorfor du ser på koncentrationen
ved pH 9 ?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 13:29

Christine wrote:

> Tak for svaret..Jeg undrer mig dog over hvorfor du ser på
> koncentrationen ved pH 9 ?

Der er en entydig sammenhæng mellem koncentrationen af H+ og
koncentrationen af OH-. Produktet af de to koncentrationer er ti i minus
fjortende.

Eller sagt på en anden måde, pH + pOH = 14.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen