Kemispørgsmål
Fra : Christine

Dato : 19-01-08 22:38

Hej,

Jeg har fået stillet en opgave og kan desværre ikke
løse den, så jeg håber at der måske er nogen rare
mennesker her i gruppen, der ville være søde og
hjælpe mig på vej?

Det drejer sig om følgende problemformulering:
The most common substance oxidized by dissolved oxygen
in water is organic matter of biological origin. At 25 degrees
celcius 8.7 mg/L of oxygen (O2) is dissolved in water.

How much organic matter is this amount of oxygen
capable of oxidizing?

Use the formula CH2O

Ifølge facitlisten skal man bruge reaktionen
CH2O+O2 --> CO2 + H2O hvilket giver
8.2 mg/L

Mit problem er at jeg har kigget i bogen og ikke
kan finde den metode, jeg skal anvende for at
komme frem til resultatet.

Er der nogen der måske ville være søde og forklare
hvordan man gør? Evt. skrive nogle links til nogen
sider hvor man kan læse om hvordan man løser
denne slags opgaver?

Mange tak på forhånd.

Fra : Jakob M

Dato : 19-01-08 23:52

I en liter vand er der 8,7mg O2, det skal omregnes til stofmængde (mol),
vha. formlen n=m/M. Den stofmængde er ækvivalent med stofmængden af organisk
materiale CH2O. Massen (gram) af CH2O kan så bergenes vha. samme formlen som
ovenfor.
http://www.biosite.dk/leksikon/stofmaengde.htm

Mvh
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-08 00:56

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>vha. formlen n=m/M. Den stofmængde er ækvivalent med stofmængden af
>organisk materiale CH2O. Massen (gram) af CH2O kan så bergenes vha. samme

CH2O tar eet stk O2 for at blive CO2 og H2=

så divider antal mg ilt med 16+16=32 og
gang med 12+2+16=30 og du har antal gram der forbrændes

Det er vist sådan man gør, mener jeg at huske