Det at dreje på en knap
Fra : Ivar

Dato : 19-01-08 15:53

Dette er egentligt ikke et spørgsmål, der har med videnskab at gøre,
men om hvad vi forventer af apparaterne vi har omkring os.

Der er ingen tvivl om hvorledes scroll-hjulet på en mus skal virke.
Hvis man ønsker noget på skærmbilledet til at gå nedad, ruller man
hjulet mod sig selv, og opad er væk fra en selv. Sad scroll-hjulet
ved siden af monitoren, var det selvfølgelig på samme måde.
Nedad på hjulet for at vælge linjer længere nede på skærmen.

Men hvad hvis det var en drejeknap, der kunne dreje højre om (med
uret) eller venstre om (mod uret).
Hvilken vej ville det være logisk at dreje for at vælge linjer
længere nede på skærmen, højre eller venstre om?
Knappen sidder til højre for skærmen, hvis det har nogen betydning.

Hvis der er nogen der har apparater, der betjenes på den måde
(internet radioer etc.) vil jeg gerne høre hvordan de er
på dette punkt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 16:22

Ivar wrote:

> Der er ingen tvivl om hvorledes scroll-hjulet på en mus skal virke.
> Hvis man ønsker noget på skærmbilledet til at gå nedad, ruller man
> hjulet mod sig selv, og opad er væk fra en selv.

Mit musescrollhjul virker modsat. Det virker naturligt for mig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-01-08 16:47

Erik Olsen DK wrote:

> Mit musescrollhjul virker modsat. Det virker naturligt for mig.

Man vælger som nævnt linier længere nede ved at scrolle mod sig selv, men
det betyder selvføligelig at skærmbilledet bevæger sig opad. Og scroll-baren
bevæget sig nedad.

Umiddelbart vil jeg tro det virker mest rigtigt at en drejning højre om på
knappen skal vælge linier længere nede. Til siden vil det virke naturligt at
man kører til højre med f.eks. en markør, ved højredrejning af knappen. Det
vil sige man kommer længere frem i en tekstlinie f.eks. Tilsvarende kommer
man så længere frem i et dokument hvis markøren bevægede sig nedad (eller
skærmbilledet opad) ved højredrejning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 16:50

Ulrik Smed wrote:

> Man vælger som nævnt linier længere nede ved at scrolle mod sig selv,
> men det betyder selvføligelig at skærmbilledet bevæger sig opad.

Skærmbilledet bevæger sig ikke, og vinduet hvori dokumentet er åbnet,
bevæger sig ikke. Det er dokumentet som bevæger sig i vinduet.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-01-08 17:12

Erik Olsen DK wrote:

> Skærmbilledet bevæger sig ikke, og vinduet hvori dokumentet er åbnet,
> bevæger sig ikke. Det er dokumentet som bevæger sig i vinduet.

Faktisk er der slet ikke noget der bevæger sig. Det hele er en illusion
skabt af små prikker der lyser med forskellig styrke.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 17:24

Ulrik Smed wrote:

> Faktisk er der slet ikke noget der bevæger sig. Det hele er en
> illusion skabt af små prikker der lyser med forskellig styrke.

Fint. Vi går videre til næste spørgsmål.

Fra : Max

Dato : 19-01-08 19:21

Hej Ivar

> Der er ingen tvivl om hvorledes scroll-hjulet på en mus skal virke.
> Hvis man ønsker noget på skærmbilledet til at gå nedad, ruller man
> hjulet mod sig selv, og opad er væk fra en selv. Sad scroll-hjulet

Jo der er meget tvivl om det med scroll hjulet, mit virker stik modsat
den måde du beskriver dit virker.

Tænk på at der generelt er to måder at betragte scroll på skærmen.

Nemlig at skærmen scroller den vej du drejer eller skubber
eller at det er den vej dine øjne skal bevæge sig for at få virkningen.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-01-08 19:52

> [...]
>
> Nemlig at skærmen scroller den vej du drejer eller skubber
> eller at det er den vej dine øjne skal bevæge sig for at få virkningen.

Du har ret i at der altid har været 2 uforsonlige ideologiske lejre i det
spørgsmål og jeg forklarer det sådan:

Den lejr ser et lærred der rulles op eller ned.

Den anden ser et vidue der flyttes op og ned over lærredet.

Ekstra forvirrende kan det så blive hvis principperne sidelæns rul blandes
sammen.

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-01-08 12:41

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Den anden ser et vidue der flyttes op og ned over lærredet.
>
> Ekstra forvirrende kan det så blive hvis principperne sidelæns rul

Nu vi er igang, hvorfor skruer man så op for lyden på sin forstærker ved at
dreje højre om, men skruer op for vandet på sin vandhane ved at dreje
venstre om?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Max

Dato : 20-01-08 13:06

Hej Ulrik

> Nu vi er igang, hvorfor skruer man så op for lyden på sin forstærker
> ved at dreje højre om, men skruer op for vandet på sin vandhane ved
> at dreje venstre om?

Der er sikkert ingen sofistikeret udtænkt årsag til dette, det er bare
blevet
sådan, måske fordi højregevind er det mest brugte, det er ligesom hvorfor
er der så mange lande hvor kontakterne vender på hovedet i forhold til
vores ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-08 14:19

> [...]
> sådan, måske fordi højregevind er det mest brugte, det er ligesom hvorfor
> er der så mange lande hvor kontakterne vender på hovedet i forhold til

Ældre kontakter var som regel en pind som kunne pege op eller ned. Man har
så måttet tage stilling til den tunge beslutning om den skulle "tisse" eller
"ejakulere". I DK vælger man det første.

Håndtag til bildøre, altandøre og vinduer - der har vi samme rod. Jeg var
ude for at mekanikeren til syn ikke vidste hvad vej der skulle vrides, og
håndtaget har været noget medtaget siden.

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 20-01-08 15:16

Hej Martin

> Ældre kontakter var som regel en pind som kunne pege op eller ned.
> Man har så måttet tage stilling til den tunge beslutning om den
> skulle "tisse" eller "ejakulere". I DK vælger man det første.

Det sjove er så at knivafbryderen på værket vippede man op for kontakt :)

--
Mvh Max

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-01-08 16:58

Max wrote:
> Hej Martin

> Det sjove er så at knivafbryderen på værket vippede man op for
> kontakt :)

Det er da egentlig også mere logisk, hvis man siger at opad er aktiv eller
'høj' eller '1', og nedad er passiv eller 'lav' eller '0'. Men mine gamle
mørkebrune bakalit-afbrydere med pind skal også stå nedad for at være tændt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Max

Dato : 20-01-08 18:01

Hej Ulrik

> Det er da egentlig også mere logisk, hvis man siger at opad er aktiv

Logik eller ej, det har nok ,meget med vaner at gøre. Jeg hørte engang
en fortælle at en god grund til at slukke ved at vippe ned var at det var
hurtiger når tingene skulle afbrydes i en fart.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 23:11

Ulrik Smed skrev:

> Det er da egentlig også mere logisk, hvis man siger at opad er aktiv eller
> 'høj' eller '1', og nedad er passiv eller 'lav' eller '0'.

Nogle computere bruger spænding (høj) som passiv (0) og nul som
aktiv (1).

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-01-08 20:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nogle computere bruger spænding (høj) som passiv (0) og nul som
> aktiv (1).

Aktiv-lav signaler bruges vist i alle computere rundt omkring, det er meget
almindeligt. Signalets navn starter så med en skråstreg eller lignende,
eller der sættes en streg oven over navnet for at vise det er aktiv-lav.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 21:49

Ulrik Smed skrev:

> Aktiv-lav signaler bruges vist i alle computere rundt omkring, [...]

Min pointe er blot at heller ikke ved computeres aktiv-inaktiv er
der nogen naturgiven måde at implementere det på.

--
Bertel

Fra : John Jensen

Dato : 22-01-08 01:25

Ulrik Smed skrev:

> [...]
> almindeligt. Signalets navn starter så med en skråstreg eller lignende,
> eller der sættes en streg oven over navnet for at vise det er aktiv-lav.

Omvendt logik ses da i visse logiske protokollers fysiske implementering
men når man designer forskellige State Machines opererer man altid med
Low=0 og High=1 , hvad de fysiske signaler så er er lidt underordnet.
Serielle protokoller anvender undertiden at implementere LOW som positiv
spænding og/eller bare spænding, og aktivt HIGH som negativ spænding
og/eller ingen spænding. Men på processor/logik kredsløbs siden er der
idag altid tale om at HIGH=Spænding tilstede og LOW=spæning=>0.

Principielt er det ligegyldigt når man designer logikken om det fysisk
skal implementeres som omvendt logik (dvs. High=1=ingen spænding og
LOW=0=Spænding) det ændrer intet ved den boolske algebra,maskinkoden, de
state maschines/logikkredsløb man designer..... Hardware designerne skal
dog lige tænke sig lidt om :=)

Bare alle er enige om standarderne er det ligegyldigt hvordan de
implementeres. Brugerne er især kolde i deres små numser...bare skidtet
virker.......

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 23:22

"Max" skrev

> Det sjove er så at knivafbryderen på værket vippede man op for kontakt :)

Det forhindrer at en tung kniv falder ned og danner kontakt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 13:07

Ulrik Smed skrev:

> Nu vi er igang, hvorfor skruer man så op for lyden på sin forstærker ved at
> dreje højre om, men skruer op for vandet på sin vandhane ved at dreje
> venstre om?

Fordi radioapparater ikke er designet af gas- og vandmestre (og
omvendt).

Skruer og bolte strammes/lukkes samme vej som en vandhane, så den
følger sådan set de eksisterende regler.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 20-01-08 13:15

Hej Bertel

> Skruer og bolte strammes/lukkes samme vej som en vandhane, så den
> følger sådan set de eksisterende regler.

Der findes ingen regler, der findes masser af kugleventiler der virker
omvendt, gasventiler laves også på begge måder og der findes da
også sædeventiler der køre den anden vej.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-08 23:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fordi radioapparater ikke er designet af gas- og vandmestre
> (og omvendt).

> Skruer og bolte strammes/lukkes samme vej som en vandhane,
> så den følger sådan set de eksisterende regler.

Og min amerikanske Maglite-lygte tændes ved at dreje *mod*
uret og slukkes ved at dreje *med* uret. Egentlig er det helt
logisk, men det er modsat vore gamle Nefa- eller FM-lygter.

--
Herluf :·)

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 13:52

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>ikke
>
>Vi er lige så morsomme som dig når du siger"Skru ned for
>modstanden! Jeg kan næsten ikke høre musikken.".

Hold til nu til sagen! Jeg forklarede bare hvorfor volumenknappen kom til
virke som den gør, men du har åbenbart ikke teknikhistorisk indsigt til
at forstå forklaringen!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-08 14:09

John Larsson skrev:

> Hold til nu til sagen!

Jeg prøver. Du påstod at en volumenknap og en vandhane virker
ens. Jeg påviser at de virker modsat.

> Jeg forklarede bare hvorfor volumenknappen kom til
> virke som den gør, men du har åbenbart ikke teknikhistorisk indsigt til
> at forstå forklaringen!

Jeg vidste alt om volumenknapper og vandhaner før du gik igang.

--
Bertel

Fra : P.C.

Dato : 20-01-08 05:42

On Jan 20, 1:06 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> sådan, måske fordi højregevind er det mest brugte, det er ligesom hvorfor
> er der så mange lande hvor kontakterne vender på hovedet i forhold til

Altså der er da andre funktioner der i andre programmer bruger hjulet
--- i CAD programmer har det i mange år været Zoom funktionen der har
været bundet til scroll hjulet, og i CAD har det været vældigt smart ,
fordi man så kan zoome ud og se mere af tegningen, og zoome ind på nye
områder af tegningen ---- ja faktisk er ser her tale om en dobbelt
scroll funktion der ikke kun fungerer vertikalt men også horisontalt.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 13:45

P.C. wrote:

> Altså der er da andre funktioner der i andre programmer bruger hjulet
> --- i CAD programmer har det i mange år været Zoom funktionen der har
> været bundet til scroll hjulet,

Det kommer da an på opsætningen.

Fra : Max

Dato : 20-01-08 13:53

Hej P.C.

> [...]
> områder af tegningen ---- ja faktisk er ser her tale om en dobbelt
> scroll funktion der ikke kun fungerer vertikalt men også horisontalt.

Undskyld, men hvad prøver du at fortælle mig ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-08 14:01

> Hej P.C.

> Undskyld, men hvad prøver du at fortælle mig ?

At zoomfunktionen tager udgangspunkt i det punkt musen peger på?

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 20-01-08 15:17

Hej Martin

> At zoomfunktionen tager udgangspunkt i det punkt musen peger på?

Da kun hvis man har sat programmet op til det, men hvad har det
med diskutionen at gøre ?

--
Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 11:43

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-08 12:00

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 19:38

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

> Der er ingen tvivl om hvorledes scroll-hjulet på en mus skal virke.

Jo, det er der. Ud over at du får byttet om på det, så er der
ikke noget naturgivet ved nogen af de to muligheder.

Enten flytter man vinduet gennem hvilket man ser teksten, eller
også flytter man teksten under det stillestående vindue. De to
muligheder er modsatte og lige logiske.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-01-08 20:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Enten flytter man vinduet gennem hvilket man ser teksten, eller
> også flytter man teksten under det stillestående vindue. De to

Naturgivet er måske så meget sagt, men jeg synes det er "lige til" at
når man vil læse noget længere nede, ruller man hjulet ned.

hvad angår skrueknapper holder jeg det også op mod læseretningen (så til
højre øverst på knappen, for at komme ned). Kan ske læsere af arabisk
foretrækker det omvendt.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 21:10

Martin Andersen wrote:

> Naturgivet er måske så meget sagt, men jeg synes det er "lige til" at
> når man vil læse noget længere nede, ruller man hjulet ned.

Det gør jeg også. Men at "rulle ned" er åbenbart modsat af hvad du
synes.

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-01-08 21:29

Erik Olsen DK wrote:

> Det gør jeg også. Men at "rulle ned" er åbenbart modsat af hvad du
> synes.

Hvis det var en tennisbold du havde pegefingeren oven på i stedet, ville
den da rulle mod skærmen eller mod dig når du "scroller" ned?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 21:37

Martin Andersen wrote:

> Hvis det var en tennisbold du havde pegefingeren oven på i stedet,
> ville den da rulle mod skærmen eller mod dig når du "scroller" ned?

Det er altså ikke en tennisbold jeg ruller på når jeg scroller.

Når jeg scroller sådan at jeg vil læse længere nede i en tekst, så
bevæger jeg min pegefinger som hviler øverst på scroll-hjulet, ind mod
hånden, dvs. jeg krummer fingeren. Derved flytter teksten sig opad i
vinduet således at jeg kan se de nederste dele af teksten.

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-01-08 21:48

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> hånden, dvs. jeg krummer fingeren. Derved flytter teksten sig opad i
> vinduet således at jeg kan se de nederste dele af teksten.

Hvilket er præcis hvad jeg gør.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 22:48

Martin Andersen skrev:

> Naturgivet er måske så meget sagt, men jeg synes det er "lige til" at
> når man vil læse noget længere nede, ruller man hjulet ned.

Ja, sådan har du gjort i årevis. Hvis hjulet havde virket modsat,
ville det have været naturligt for dig.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 01:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, sådan har du gjort i årevis. Hvis hjulet havde virket modsat,
> ville det have været naturligt for dig.

Det er så en rimelig gratis påstand at komme med. Jeg kan så sige at
nej, det tror jeg ikke. For eksempelvis i spil hvor man kan vælge om man
vil have inverterede controls på y-aksen har jeg prøvet begge former, i
lange perioder, med skiften frem og tilbage, og jeg foretrækker klart at
ned betyder man ser noget længere nede, og ikke at verden skal roteres
ned af i forhold til betragteren.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-01-08 12:19

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:

[det er ren vane]
> [...]
> foretrækker klart at ned betyder man ser noget længere nede, og ikke
> at verden skal roteres ned af i forhold til betragteren.

Min erfaring er at det afhænger af om det er first-person eller
third-person, om det er action-spil eller noget langsommere, og
en del andre ting.

I first-person shooters skal jeg bruge "fly-kontrol" (musen hen
mod mig betyder at jeg kigger op). I andre spil er det omvendt.
Det handler, så vidt jeg kan se, om hvorvidt jeg føler jeg styrer
personaen eller cursoren.

Mht. scrolling, så bruger bruger jeg default, hvor det føles som
om jeg styrer scroll-bar'en. Træk nedad med fingeren på scroll-
wheel'et flytter scrollbar-markøren nedad.

Hvis det var et hjul, tror jeg at jeg ville tænke på det som startende
ved kl. 12, og derfor vil bevægelse med uret betyde mod venstre eller
nedad. Men jeg ville teste det for at være sikker :)

/L

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 13:25

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> [...]
> mod mig betyder at jeg kigger op). I andre spil er det omvendt.
> Det handler, så vidt jeg kan se, om hvorvidt jeg føler jeg styrer

Problemet er at hvis man brugte samme logik om x-aksen skulle man føre
musen til venstre for at se mod højre, og omvendt.

> [...]
> ved kl. 12, og derfor vil bevægelse med uret betyde mod venstre eller
> nedad. Men jeg ville teste det for at være sikker :)

Mod venstre?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-01-08 19:50

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:

> Mod venstre?

Øh, højre, naturligvis.

/L 'grumble! Jeg må da snart lære at kende forskel på "højre" og "venster"'

Fra : Ivar

Dato : 19-01-08 23:13

Ivar skrev:

> Der er ingen tvivl om hvorledes scroll-hjulet på en mus skal virke.

Der kan man bare se. Jeg tog scroll hjulet med som en indledning
til det jeg ønskede at få svar på, men det fik i stedet det
hele til at gå af sporet. Jeg prøver igen.

Man skal forestille sig et skærmbillede med tekstlinjer på. Øverste
tekstlinje er valgt (highlighted). Til højre for skærmen er
en drejeknap. Hvilken retning vil være naturligt at dreje for at
vælge linjen under?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Max

Dato : 19-01-08 23:24

Hej Ivar

> Der kan man bare se. Jeg tog scroll hjulet med som en indledning
> til det jeg ønskede at få svar på, men det fik i stedet det
> hele til at gå af sporet. Jeg prøver igen.

Hvis du nu havde fulgt med i de svar du har fået, så vil du opdage
at der er to måder at angribe sagen på, så der findes ikke noget
entydigt svar på dit spørgsmål, så brug hvad du selv foretrækker.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 01:23

Max wrote:
> [...]
> at der er to måder at angribe sagen på, så der findes ikke noget
> entydigt svar på dit spørgsmål, så brug hvad du selv foretrækker.

Beder han da om et entydigt svar?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 12:43

Martin Andersen wrote:

> Beder han da om et entydigt svar?

Det er svært at se hvilke forestillinger Ivar har, men da han allerede
har fået mange forskelige svar, er det vist bare dovenskab hvis han ikke
gider læse dem for at få besvaret sit nye spørgsmål. Noget andet er at
jeg tror Ivars første spørgsmål var formuleret forkert, og derfor
medvirkende til at det "kørte af sporet" som han skriver.

Fra : Ivar

Dato : 20-01-08 20:52

Erik Olsen DK skrev:

> Det er svært at se hvilke forestillinger Ivar har, men da han allerede har
> fået mange forskelige svar, er det vist bare dovenskab hvis han ikke gider
> læse dem for at få besvaret sit nye spørgsmål.

Hvis du havde gidet at læse mit indlæg ville du vide at jeg ikke
søgte et entydigt svar, men et svar om man syntes var mest logisk.

> Noget andet er at jeg tror
> Ivars første spørgsmål var formuleret forkert, og derfor medvirkende til at
> det "kørte af sporet" som han skriver.

Hvis du havde læst mit første indlæg igennem ville du have vist
at der ikke var noget spørgsmål om scroll-hjul. Tråden gik af
sporet fordi nogle, bland andet dig, begyndte at skrive om
scollning. Da jeg nævnte scoll-hjulet var det for at spore ind på
hvad jeg mente. Men jeg kan selvfølgelig godt se, at når jeg
nævner scroll-hjulet, tænker mange på hvorledes en tekst scroller
på en skærm. Jeg havde valg af menupunkter på en ikke scrollende
skærm i tankerne.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 21:14

Ivar wrote:

> [...]
> nævner scroll-hjulet, tænker mange på hvorledes en tekst scroller
> på en skærm. Jeg havde valg af menupunkter på en ikke scrollende

Ja, det var du ganske rigtigt ikke god til at beskrive. Det havde været
bedre om du have forklaret den rigtige sammenhæng i dit første indlæg.

Fra : alexbo

Dato : 19-01-08 23:56

"Ivar" skrev

> [...]
> tekstlinje er valgt (highlighted). Til højre for skærmen er
> en drejeknap. Hvilken retning vil være naturligt at dreje for at

Det kommer an på om knappen har fat i siden eller lyslinien.
Er det lyslinien der flytter sig ned eller er det siden der rykker op.

Hvis man scroller forsvinder lyslinien ud af billedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 20-01-08 00:00

alexbo skrev:

> Er det lyslinien der flytter sig ned eller er det siden der rykker op.

Lyslinjen (glem alt om scroll)

Ivar Magnusson

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 00:39

"Ivar" skrev

> Lyslinjen (glem alt om scroll)

Så vil jeg dreje til venstre når knappen sidder til højre, svarende til at
lyslinien sidder fast i knappen som en pind der stikker ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 12:46

alexbo wrote:
> "Ivar" skrev

> Så vil jeg dreje til venstre når knappen sidder til højre, svarende
> til at lyslinien sidder fast i knappen som en pind der stikker ud.

Nu skrev Ivar ikke i hvilken retning knappens omdrejningsakse er
placeret. Jeg synes ikke at dreje til højre eller venstre
(omdrejningaksen vinkelret på betjeningsfladen) virker logisk her, og
det er jo heller ikke sådan scrollhjulet på en mus normalt er udformet.

Fra : Ivar

Dato : 19-01-08 23:59

Ivar skrev:

> [...]
> tekstlinje er valgt (highlighted). Til højre for skærmen er
> en drejeknap. Hvilken retning vil være naturligt at dreje for at

Det skal lige bemærkes at skærmen ikke scroller, det er blot nummer
to på listen der bliver highlighted (glem alt om scroll-hjul).

Ivar Magnusson

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 01:25

Ivar wrote:

> Det skal lige bemærkes at skærmen ikke scroller, det er blot nummer
> to på listen der bliver highlighted (glem alt om scroll-hjul).

Jeg ville dreje knappen med uret for at markere den efterfølgende linie
pga. læseretningen.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 12:48

Martin Andersen wrote:

> Jeg ville dreje knappen med uret for at markere den efterfølgende
> linie pga. læseretningen.

Det virker da ulogisk at skulle dreje med eller mod uret. Jeg ville
hellere vende knappens omdrejningsakse 90 grader ligesom scrollhjulet på
en mus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 13:04

Erik Olsen DK skrev:

> Det virker da ulogisk at skulle dreje med eller mod uret.

Nej, det gør man altid.

> Jeg ville hellere vende knappens omdrejningsakse 90 grader
> ligesom scrollhjulet på en mus.

Med eller mod uret siger intet om hvordan drejeemnet er anbragt,
men udelukkende hvordan der drejes hvis man ser på det som på et
ur.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 13:30

Erik Olsen DK wrote:

> Det virker da ulogisk at skulle dreje med eller mod uret. Jeg ville
> hellere vende knappens omdrejningsakse 90 grader ligesom scrollhjulet på
> en mus.

Så skal du arbitrært beslutte hvilken side af knappen som før var frem,
peger mod musetast 1 (henholdsvis 2). Hvis du vælger at orientere
knappen så siden der før var frem peger mod musetast 1, vil med/mod uret
betyde en ting, hvis du vælger mod musetast 2, vil det betyde det
omvendte. Du kan ikke sige du "bare" orienterer knappen som på et
scrollhjul. Hvilken vej peger aksen?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 13:42

Martin Andersen wrote:

> Du kan ikke sige du "bare" orienterer knappen
> som på et scrollhjul. Hvilken vej peger aksen?

Det gik da ellers meget nemt.

Vandret mod højre parallelt med betjeningsfladen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 13:43

Erik Olsen DK wrote:

> Det gik da ellers meget nemt.
>
> Vandret mod højre parallelt med betjeningsfladen.

Hvorfor?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-01-08 13:46

Martin Andersen wrote:

> Hvorfor?

Hvorfor hvad?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-01-08 15:17

Er flasken halvtom, eller halvfuld

Fra : Max

Dato : 20-01-08 15:30

Hej Ebbe

> Er flasken halvtom, eller halvfuld

Hvis flasken er halvtom, ja så er jeg halvfuld :)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-01-08 16:55

On Sun, 20 Jan 2008 15:29:37 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ebbe

>Hvis flasken er halvtom, ja så er jeg halvfuld :)

L.O.L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-01-08 12:23

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
> tekstlinje er valgt (highlighted). Til højre for skærmen er
> en drejeknap. Hvilken retning vil være naturligt at dreje for at

Mit gæt, og det er kun et gæt til der er foretaget usabilitytest på
det, er at jeg vil tænke på drejeknappen som "startende" ved kl. 12
(opad), og bevægelser vil være i forhold til det. Derfor vil drej
med uret være mod venstre og nedad. Altså, jeg ville dreje med uret.

Men(!), hvis der er en markering af en retning på drejeknappen, i.e., en
pil, en streg eller et udhak, så vil jeg nok være tilbøjelig til at
tage udgangspunkt i den. Hvis den ender med at pege nedad, så er der
ingen naturlig retning at dreje for at komme mere ned.

/L

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 00:12

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev

> Derfor vil drej med uret være mod venstre og nedad.

Jeg mener så at med uret er til højre.
Undtagen selvfølgelig hvis man selv er et ur, så drejer man venstre om.
Det er ikke nemt.
En alm. skrue har højregevind, men for at skrue den i med en skruemaskine
skal skruemaskinen løbe venstre om.
Det virker forvirrende, så i modsætning til alle andre maskiner der ses
forfra, skal en bore og skruemaskine ses bagfra.

Jeg har lavet biler i mange år, og i alle de år har man ikke kunnet enes om
hvad der er højre og venstre på en motor.

En bils side ses fra førersædet, vi har rattet i venstre side og kører i
højre side af vejen, uanset retningen.
En motor ses fra forenden, så en langsliggende motor har højre side i
venstre side af bilen, mens en tværliggende motor har højre side enten frem
eller tilbage.
Hvis ikke man vælger at lade bilens højre/venstre være det afgørende moment.

Så et højre motorophæng er ikke bare et højre motorophæng.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 14:38

alexbo skrev:

> Jeg mener så at med uret er til højre.

Sådan vil jeg også sige.

> En alm. skrue har højregevind, men for at skrue den i med en skruemaskine
> skal skruemaskinen løbe venstre om.

Den skal løbe med uret når man ser den bagfra. Jeg ville sige at
den løber højre om.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 14:59

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Den skal løbe med uret når man ser den bagfra. Jeg ville sige at
> den løber højre om.

Nja, ur og skruemaskine løber hver sin vej,
Står man foran går uret højre og skruemaskine venstre om.
Står man bagved går skruemaskine højre og uret venstre om.

På ure, vindmøller, generatorer og motorer generelt bedømmes
omdrejningsretningen fra forsiden, den eneste grund til at skrue og
boremaskiner bedømmes bagfra er fordi det ville lyde mærkeligt med
højregevindede skruer og venstregående maskiner.

Hvis man viser et gruppebillede med sig selv og siger det er mig yderst til
højre, har jeg så de andre på min venstre eller højre side.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-08 15:34

> [...]
> boremaskiner bedømmes bagfra er fordi det ville lyde mærkeligt med
> højregevindede skruer og venstregående maskiner.

Du har ret i at en rotation skifter retning afhængigt af om den ses oppefra
eller nedefra (et ur set fra bagsiden kører baglæns), men et gevind gør
ikke.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 15:50

alexbo skrev:

> Hvis man viser et gruppebillede med sig selv og siger det er mig yderst til
> højre, har jeg så de andre på min venstre eller højre side.

Det vides ikke. Du er nødt til at specificere med f.eks. "Det er
mig yderst til højre på billedet".

--
Bertel

Fra : Vidal

Dato : 21-01-08 11:37

Ivar skrev:

> [...]
> tekstlinje er valgt (highlighted). Til højre for skærmen er
> en drejeknap. Hvilken retning vil være naturligt at dreje for at

I starten føltes det lidt underligt i Adobe Reader,
hvis man 'greb fat' i teksten med den lille hånd og
kørte opad, så rullede teksten opad, men tog man fat
i scrol-baren og kørte opad med musen, kørte teksten
nedad.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-01-08 10:02

"Ivar" <
> [...]
> længere nede på skærmen, højre eller venstre om?
> Knappen sidder til højre for skærmen, hvis det har nogen betydning.

Ifølge Murphys lov, vil man altid vælge det "forkerte".

Aage

Fra : Max

Dato : 20-01-08 10:07

Hej Aage

> Ifølge Murphys lov, vil man altid vælge det "forkerte".

Hvis man så vælger to gange, er det så rigtigt ?

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-01-08 15:26

On Sun, 20 Jan 2008 10:07:05 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Aage

>Hvis man så vælger to gange, er det så rigtigt ?

Du må gætte to gange, hvis du gætter rigtigt må du gætte en gang
mere

Fra : Ivar

Dato : 20-01-08 20:35

Aage Andersen skrev:

> Ifølge Murphys lov, vil man altid vælge det "forkerte".

Det er netop det der er sket. Der er blevet lavet et sådan betjenings-
panel. Til ændring af værdier er der ingen tvivl om hvilken
vej der skal drejes. Men nu skal det også bruges til at vælge
menupunkter. Der er hele tiden nogen der mener, at det skulle være
omvendt. Når knappen sidder til højre virker det som om knappen
har fat i highligthningen, hvis man drejer venstre om. Men så
vidt jeg kan se har er fleste apparater lavet således at højre om er
nedad.

Jeg havde håbet at få så mange svar at jeg kunne lave lidt statistik
over det. Desværre gik der scroll-hjul i det hele. Men de brugbare
svar, udviser den samme tvivl som jeg havde.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 20-01-08 20:54

Hej Ivar

> Jeg havde håbet at få så mange svar at jeg kunne lave lidt statistik
> over det. Desværre gik der scroll-hjul i det hele. Men de brugbare

Det er svært, jeg har bl.a. været med til at producere kameraer der
kan panorere ved hjælp af en fjernbetjening, og vi har til tider
produceret to forskellige modeller hvor betjeningen ikke var ens
uden nogen egentlig lagde mærke til det.

--
Mvh Max

Fra : Christen Fihl

Dato : 20-01-08 17:01

Det der med scroll op og ned i en tekst....

Det er dertil "Scroll Lock" knappen er på tastaturet.
Enten flytter man vinduet eller også flytter man teksten bagved vinduet.

Men der vist ikke mange programmer der overholder brugen af den taste
mere

--
Christen Fihl

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-01-08 17:16

Christen Fihl wrote:
> [...]
> vinduet.
> Men der vist ikke mange programmer der overholder brugen af den taste

Troede bare den var til at standse scrollningen med midlertidigt, i de gamle
DOS-dage. Men den har måske fået fornyet funktion, lige som "Prt Sc" nu kan
tage screenshots i clipboardet i stedet for at printe (tekst-)billedet i
gamle dage?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-08 19:45

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gamle DOS-dage. Men den har måske fået fornyet funktion, lige som "Prt Sc"
> nu kan tage screenshots i clipboardet i stedet for at printe

Jaaaee, nu har de alså kørt mæ windøews i de sidste 23 år.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 23:13

Ulrik Smed skrev:

> Troede bare den var til at standse scrollningen med midlertidigt, i de gamle
> DOS-dage.

I mine læseprogrammer til debatgrupper låser den cursoren så
teksten flyttes op eller ned med det samme.

Men den har måske fået fornyet funktion, lige som "Prt Sc" nu kan
> tage screenshots i clipboardet i stedet for at printe (tekst-)billedet i
> gamle dage?

Nej, det er den samme funktion. Og dit eksempel med PrtScr er i
bund og grund også det samme som i gamle dage. Dengang var
tekstskærmen den normale arbejdsskærm. I dag er det
grafikskærmen.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-01-08 20:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> I mine læseprogrammer til debatgrupper låser den cursoren så
> teksten flyttes op eller ned med det samme.

Det bruger man ctrl-tasten til i Edit, f.eks. Faktisk også i XP's Edit nu
til dags. Scroll Lock har ingen effekt.

> [...]
> bund og grund også det samme som i gamle dage. Dengang var
> tekstskærmen den normale arbejdsskærm. I dag er det

Men output'et sendes ikke til printeren. Man skal paste ind i et
tegneprogram efter at ha' trykket PrtSc. Jeg kan huske at man også kunne
PrtSc'e en grafikskærm fra DOS, men så fik man kun teksten med, det var
højst besynderligt. Det var som om den søgte grafikken igennem og genkendte
tekstkarakterer og oversatte dem til Ascii og printede dem.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : John Larsson

Dato : 21-01-08 21:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
> [...]
>sådan, måske fordi højregevind er det mest brugte, det er ligesom hvorfor
>er der så mange lande hvor kontakterne vender på hovedet i forhold til

Grunden til at volumenknappen virker modsat vandhanen er at volumenknappen
er en drejemodstand. Når man drejer vandhanen mod uret øger man
vandstrømmen og man øger modstanden, når man drejer drejemodstanden mod
uret øger man modstanden! Man skal bare huske at en drejemodstand bruges
til at regulere en masse forskellige funktioner, ikke kun
volumenreguleringen!

John

Fra : John Jensen

Dato : 22-01-08 00:09

John Larsson skrev:

> [...]
> uret øger man modstanden! Man skal bare huske at en drejemodstand bruges
> til at regulere en masse forskellige funktioner, ikke kun

Hvilken vej man skal dreje et potentiometer afgøres af hvordan de 3
terminaler er koblet på et typisk potentiometer. Normalt øger man et
parameter på et apparat ved at dreje et potentiometer med uret....men
der er intet i vejen for at koble det anderledes.....ikke noget
naturgivent i det. Det hele handler om hvad folks vaner er, ud fra det
designer ingeniørerne så deres apparater. Det samme med gevind i
vandhaner og meget andet... handler om hvad der er kotume, det vælger
producenterne så at følge for at kunne afsætte deres mere eller mindre
lødige produkter.

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 14:50

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

>Jeg prøver. Du påstod at en volumenknap og en vandhane virker
>ens. Jeg påviser at de virker modsat.

>Jeg vidste alt om volumenknapper og vandhaner før du gik igang.

Og alligevel har du overset at volumenknappen blot er en drejemodstand.
Drejemodstanden bruges i en mængde forbindelser. For at styre netop
volumen, virker den modsat vandhanen, men da drejemodstanden ikke er
opfundet for at styre volumen, må man altså prøve at gå lidt længere
tilbage i tiden for at forstå dens bevægelsesretning!

John

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-08 16:23

John Larsson skrev:

> Og alligevel har du overset at volumenknappen blot er en drejemodstand.

Øh ... nej.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 22-01-08 16:40

Hej John

> Og alligevel har du overset at volumenknappen blot er en
> drejemodstand. Drejemodstanden bruges i en mængde forbindelser. For

Et eller andet sted har du overset at en vandhane blot er en
drejemodstand. Og egentlig kan du ikke sammenligne
en vandhane og en volumekontrol, det ene er jo en regulerbar
modstand og den anden en regulerbar spændingsdeler.
Når man kikker ind i en volumekontrol, ja så kikker man ind
i en konstant impedans, det gør man ikke når man
kikker ind i en vandhane.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 22-01-08 08:13

Hej John

> [...]
> en drejemodstand bruges til at regulere en masse forskellige
> funktioner, ikke kun volumenreguleringen!

Nu ændre en volumekontrol altså ikke modstand, den fungere som
spændingsdeler hvor man flytter udtaget, og den funktion kan man
forøvrigt uden problemer vende om.

--
Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 06:40

John Jensen <afdeling28@gmail.com> writes:
> [...]
>vandhaner og meget andet... handler om hvad der er kotume, det vælger
>producenterne så at følge for at kunne afsætte deres mere eller mindre

Jo, og kotymen vedrørende drejemodstande har fra tidernes morgen været at
man øger modstanden ved at dreje den mod uret! Lige som man øger
vandstrømmen ved at dreje vandhanen mod uret. Man skal huske at en
drejemodstand har en basisfunktion (= forandring af den elektriske
modstand); Denne basisfunktion er indlysende for konstruktøren; at den den
så for bestemt kreds får en parameter som brugeren oplever omvendt, ændrer
jo ikke ved basisfunktionen!

John

Fra : Max

Dato : 22-01-08 08:10

Hej John

> Jo, og kotymen vedrørende drejemodstande har fra tidernes morgen
> været at man øger modstanden ved at dreje den mod uret! Lige som man

På drejemodstande, også kaldet potentiometre, er der normalt tre terminaler,
så kan man koble funktionen som man lyster, man kan jo sagtens lave en
opstilling hvor en motors omdrejninger øges når modstanden øges og så
er det jo dejligt at kunne vælge hvordan potmetret skal virke. Der er
forøvrigt
heller ingen enighed om i hvilken rækkefølge terminalerne sidder. Jo, det
er så herligt med standarder, der er så mange af dem at man altid kan
finde en der passer.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-08 08:49

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 07:13

John Jensen <afdeling28@gmail.com> writes:
>Bare alle er enige om standarderne er det ligegyldigt hvordan de
>implementeres. Brugerne er især kolde i deres små numser...bare skidtet
>virker.......

Jo, men der er jo masser af områder, hvor fabrikanterne har haft så travlt
med at sælge skidtet, at der aldrig har udviklets en standard. Kender vi
ikke alle mennesker (måske endda os selv!), som totalt har opgivet at
sætte sig ind i programmeringen af videooptageren. For den første af
slagsen, lærte mange møjsommeligt at sætte sig ind i den taiwanesiske
konstruktørs tankegang, men da den skulle skiftes ud tre år senere, var
brugerinterfacet totalt anderledes, selv om det nye apparat kom fra den
samme fabrik!

John

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-08 09:09

Fra : Max

Dato : 22-01-08 10:43

Hej John

> En vandhane er pr. definition ikke en modstand, men en åbning!

Det er en variabel modstand der yder større eller mindre modstand
på vandet og dermed regulere mængden, så det er en modstand.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-08 10:51