Kan olie ikke bare afbrændes
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-08 01:48

Kan en oliepøl på havet ikke bare antændes, evt. efter overdrysning med
flis, halm eller andet?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 19-01-08 10:08

Hej Preben

> Kan en oliepøl på havet ikke bare antændes, evt. efter overdrysning
> med flis, halm eller andet?

Hvis det er råolie skal det jo være temlig varmt før det giver dampe
fra sig der kan brænde, og havet på den anden side køler faktisk
temlig godt, så jeg tror ikke lige at opgaven lige kan løses. Det er
jo en meget nærliggende løsning, og kunne det gøres blev det
sikkert gjort.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-08 10:46

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> [...]
> temlig godt, så jeg tror ikke lige at opgaven lige kan løses. Det er
> jo en meget nærliggende løsning, og kunne det gøres blev det

Det tror jeg absolut ikke.

Det er (åbenbart) heller ikke lykkedes at lave noget særligt
revoulutionerende mht. opsamling, selvom det skulle være næsten ligeså
simpelt som at sætte ild til det.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-01-08 11:11

On Sat, 19 Jan 2008 10:07:51 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>temlig godt, så jeg tror ikke lige at opgaven lige kan løses. Det er
>jo en meget nærliggende løsning, og kunne det gøres blev det

Det er næsten umuligt, englænderne prøvede for nogle år siden i
den engelske kanal. De prøvede stort set alt, også fly smed
brandbomber, men det lykkedes ikke at antænde råolien.
mvh Ebbe

Fra : Ivar

Dato : 19-01-08 14:02

Preben Riis Sørensen skrev:

> Kan en oliepøl på havet ikke bare antændes, evt. efter overdrysning med
> flis, halm eller andet?

Hvis det er heavy-fuel-olie er det ikke let at få ild i. Det er
et "nummer" lettere end tjære du kender fra vejens asfalt. Det er
ikke flydende, medmindre det bliver opvarmet til 40-80 grader.

Prøv at hælde noget starin på overfladen af en balje med vand,
og derefter antænde det. Det er samme problematik. Hvis du kan
finde en løsning, kan den sikkert også bruges til olie.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-08 14:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i
> Prøv at hælde noget starin på overfladen af en balje med vand,
> og derefter antænde det. Det er samme problematik. Hvis du kan
> finde en løsning, kan den sikkert også bruges til olie.

Løsningen kunne være at lægge et lag halm, flis ell lignende. Men det er nok
mere oplagt at få lavet en ordentlig mejetærsker der kan samle det op.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 15:20

Preben Riis Sørensen skrev:

> Løsningen kunne være at lægge et lag halm, flis ell lignende. Men det er nok
> mere oplagt at få lavet en ordentlig mejetærsker der kan samle det op.

En mejetærskeragtig tingest ville piske olien ned i vandet så det
bliver til mayonnaise. Det er en støvsuger der er brug for.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-08 16:58

> En mejetærskeragtig tingest ville piske olien ned i vandet så det
> bliver til mayonnaise. Det er en støvsuger der er brug for.

Det kunne også være at den løftede det ind over en kant sammen med mindst
muligt vand, der derefter fra en tank kan pumpes ud forneden.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-01-08 16:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> En mejetærskeragtig tingest ville piske olien ned i vandet så det
> bliver til mayonnaise. Det er en støvsuger der er brug for.

Den vil nok få en masse vand med op. Hvad med en 'afskummer' i stil med dem
til akvarier? Den teknik brugte jeg engang i mit akvarie med skildpadder,
fordi en af dem lagde æg i vandet og bed dem i stykker så der var 'olie'
(ægge-indhold) på hele overfladen. Så tog jeg et stort syltetøjsglas og lod
overfladevandet løbe langsomt ned i det ved at holde det lige under
overfladen. En afskummer virker på samme måde, her er bare en pumpe til at
holde flowet igang. Den pumper vand ud af bunden af 'glasset' (ofte en
plastic-cylinder), så det aldrig bliver fuldt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-01-08 16:37

> [...]
> nok
> mere oplagt at få lavet en ordentlig mejetærsker der kan samle det op.

Nej - man har langt bedre løsninger.
Kemiske og mikrobiologiske løsninger til enten udfældning
eller nedbrydning.
Indsamling men lange liner og oppumpning er rimelig enkel.

Per A. Hansen

Fra : Thomas Demant

Dato : 20-01-08 09:58

> Løsningen kunne være at lægge et lag halm, flis ell lignende. Men det er
> nok
> mere oplagt at få lavet en ordentlig mejetærsker der kan samle det op.

Jeg tror næppe at man kan brænde olien af med halm, flis el.lign.
Som skrevet andetsteds har havvandet en kølende effekt.
Samtidig gør massefylden og viskositeten for crude- og heavy-fuel oil
produkter, at det ikke "bare" flyder oven på, som hvis du hælder
vindruekerneolie i et glas vand og rører rundt.
Hvis der er lidt sø, til at hvirvle vand og olie sammen vil man altså få en
slags vandholdig, sort "mayonnaise" som Bertel Lund Hansen beskriver. Og der
skal afgjort ganske meget varme til, for at antænde et tyndt lag af det,
oven på havvand.

--
Thomas [4990 / 5700]