Av for satan da (om kaffe)
Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-08 08:00

Hej venner.
Ja av - av - av, men hvad _skete_ der her?

Jeg tog lige et krus kaffe.
Det var blevet lidt lunkent, så jeg ville lig eftervarme lidt i mikroen.
Jeg kom til at trykke på den automatisk 1. minut.
Minuttet var ikke gået, men jeg så, at det spilkogte, og boblede.
Skynde mig hen til køkkenvasken, og komme noget koldt vand på.
Hold da kæft mand 'lortet' eksploderede nærmest, ca 8 cm op i luften og ned
over mine hænder og fingre - deraf av.
Don't _ever_ try this at home.
Jeg har set overophedet vand i udsendelser, men der opererer man med _rent_
vand, og tilsætter _snavs_.
Det her er _kaffe: fra kaffemaskinen, og postevand fra hanen.

Er der en videnskabelig forklaring, eller havde jeg bare besøg af en ond
ånd?

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-01-08 08:37

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der en videnskabelig forklaring, eller havde jeg bare besøg af en ond
> ånd?

En god ånd der ville sige at kogt kaffe er noget møg.

Mvh
Martin

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-01-08 09:51

Stig Johansen wrote:
> [...]
> Det her er _kaffe: fra kaffemaskinen, og postevand fra hanen.
>
> Er der en videnskabelig forklaring, eller havde jeg bare besøg af en

Så vidt jeg ved, er det kalk og de øvrige urenheder, der er i vandhanevand
rigeligt "snavs" til at opnå "eksplosionen".

Jan

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-08 11:48

Jan Kronsell wrote:

> Så vidt jeg ved, er det kalk og de øvrige urenheder, der er i vandhanevand
> rigeligt "snavs" til at opnå "eksplosionen".

Jo, det er jeg med på, men _kaffe_, det havde jeg aldrig forestillet mig
skulle kunne overophede, der burde være urenheder nok i forvejen.
De forsøg jeg har set omhandler stillestående vand, men _her_ boblede det i
forvejen.

Jeg kan også huske at underafkølet vand fryser, blot ved at 'ryste' det.

Jeg laver ikke fis, jeg fik faktisk ikke så ringe karakterer i gymnasiet.

Jeg tog kruset fra mikroen, og gik et par meter til køkkenvasken, så det var
ikke 'forsigtigt' nærmere 'hastværk'.

Det gjorde edderhakkemig ondt at få ½ delen af krusets indhold af (100+
grader) kaffe ned over hænderne.

Jeg vil gætte på, at det er mere end 1 deciliter, der røg.

Ja, det gør jeg _aldirg_ mere, men jeg er oprigtigt interesseret i en
videnskabelig forklaring.

Jeg ved godt det med rent vand osv, og jeg er stadig chokeret over det kunne
lade sig gøre.

Og det var _ikke_ et planlagt forsøg, jeg skulle bare lige have lidt mere
kaffe.

Og nej, jeg har _ingen_ interesse i at gentage/eftervise 'forsøget'.

Stig Johansen

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-01-08 15:03

Stig Johansen wrote:

> [...]
> skulle kunne overophede, der burde være urenheder nok i forvejen.
> De forsøg jeg har set omhandler stillestående vand, men _her_ boblede det i

Kan temperatur forskellen have foresaget en effekt a la vand på en
friturebrand? Her er det så det kolde vand der vender rundt på den meget
varmere kaffe og søger til bunden hurtigere end det bliver opvarmet af
konvektion. Eller som hvis man hælder en pH neutral væske i et kar med
en stærkere (syre eller base) koncentration. Uden at kemien i øvrigt
skulle være sammenlignelig. Altså, det rent fysisk/mekaniske aspekt af
blande to måske langsomt forenelige væsker.

Fra : alexbo

Dato : 18-01-08 15:48

"Stig Johansen" skrev

> Og nej, jeg har _ingen_ interesse i at gentage/eftervise 'forsøget'.

Næh, det behøver du heller ikke, jeg har selv gjort det nogle gange, ikke
med vand men med sukker, heldigvis med kruset stående på bordet.
Kaffen i mikroovnen, stille kruset på bordet en skefuld sukker og det halve
af kaffen hopper ud af kruset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 18-01-08 23:03

> [...]
> med vand men med sukker, heldigvis med kruset stående på bordet.
> Kaffen i mikroovnen, stille kruset på bordet en skefuld sukker og det

Jeg gætter bare: Du bruger sukker i kaffen?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-01-08 04:14

Martin Bak wrote:

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter bare: Du bruger sukker i kaffen?

Nej, det gør jeg ikke.
Men jeg er kommet i tanke om en mulig forklating.
Vi skal huske, at kaffen kogte, altså boblede i forvejen, så jeg ville
skynde mig at køle den ned.
Derfor koldt vand fra vandhanen.
Jeg kan forestille mig, at kaffe forhøjer kogepunktet på 'vædsken'.
Ved at 'fortynde' med vand, sænkes kogepunktet.
Jeg forestiller mig, at der er tale om en slags termisk energi 'eksplosion'.

Stig Johansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 19-01-08 07:53

Stig Johansen skrev:

> [...]
> Ved at 'fortynde' med vand, sænkes kogepunktet.
> Jeg forestiller mig, at der er tale om en slags termisk energi 'eksplosion'.

Hvis kaffen kogte så har den ikke været meget over 100 gr, og så kan det
ikke være en stødkogning i kaffen. Der er også så mange kaffebønnerester
i kaffe at stødkogning burde være umulig.

Jeg tror nærmere at det har været opløste gasser i det kolde vand
(sikkert ilt og nitrogen fra iltningen på vandværket), som pludseligt er
blevet tvunget ud på grund af opvarmingen.

Hvis du bruger en perlator vandsparedims på vandhanen vil der også følge
pænt store mængder luft med vandet ned i den varme kaffe, og disse vil
ligeledes blive tvunget ud ret hurtigt på grund af almindelig udvidelse
af luftarterne. Du kan jo lave et par forsøg med og uden perlator, men
pas på hænderne...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-01-08 08:15

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Hvis du bruger en perlator vandsparedims på vandhanen vil der også følge
> pænt store mængder luft med vandet ned i den varme kaffe

Perlator? Jeg har ikke en vandsparedims, men sådan en der gør strålen
'behagelig', så jo, der har med garanti været _mange_ 'luftbobler' i.
Jeg var chokeret over den voldsomme effekt, men nu jeg tænker over det, så
bliver 'gasserne' opvarmet fra de der omkring 10 grader til 100 grader
(straks).
Hvis jeg får lyst, har du et link til udvidelseskoefficienter for
atmosfærisk luft?

Stig Johansen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-01-08 10:14

Stig Johansen wrote:

> Hvis jeg får lyst, har du et link til udvidelseskoefficienter for
> atmosfærisk luft?

Idealgasligningen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-01-08 13:42

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> bliver 'gasserne' opvarmet fra de der omkring 10 grader til 100 grader

> Hvis jeg får lyst, har du et link til udvidelseskoefficienter for
> atmosfærisk luft?

Fra 283 K til 373 K er det en faktor 1.3. Ikke nogen voldsom udvidelse.

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-08 05:56

Uffe Kousgaard wrote:

> "Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Fra 283 K til 373 K er det en faktor 1.3. Ikke nogen voldsom udvidelse.

Næ, så kan det ikke være det, der skete.
Da der var tale om boblende kog i forvejem tror jeg heller ikke på der er
tale om overophedet 'vand'.

Nu havde kaffen boblet i rimelig lang tid, så det var _rimeligt_ varmt.
Jeg tror, at jeg tror, at det må være en slags 'dampeksplosion', lidt
ligesom med svovlsyre og vand.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 12:50

> [...]

> Nu havde kaffen boblet i rimelig lang tid, så det var _rimeligt_ varmt.
> Jeg tror, at jeg tror, at det må være en slags 'dampeksplosion', lidt

Du mangler at forklare hvorfor det samme ikke sker med vand kogt
på traditionel vis. Eksplosionen får mig til at tro at der er
tale om overophedning og måske noget med ujævn opvarmning (koge i
overfladen - overophedet i bunden?), men jeg ved det ikke.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-08 21:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> tale om overophedning og måske noget med ujævn opvarmning (koge i
> overfladen - overophedet i bunden?), men jeg ved det ikke.

Jeg kan ikke forklare det, det er derfor jeg spørger.
Jeg har aldrig været ude for noget lignende, og ønsker heller ikke at
gentage 'forsøget'.
Men baggrunden er:
Vi har sådan en kaffenaskine hvor 'kanden' er en slags thermokande.
Men den slags holder sig ikke så varm i flere timer.
Når kaffen er lidt lunken, plejer jeg lige at give den 10 - 20 sekunder i
mikroen.
Altså ikke kanden, men kruset, det har jeg gjort i _mange_ år.
Jeg var så lige lidt distræt, og kom til at trykke på start, uden at have
stillet den op de 10-20 sekunder, og 'default' er 1 minut.
Jeg tænkte på noget andet og kiggede på noget andet.
Da jeg kiggede in af lågen (man kan se mens den er i gang) så jeg, at det
var i gang med at koge over, lidt ligesom kartofler man har glemt at slukke
for.
Jeg tog kruset 'hurtigt' og ville skynde mig at køle det ned med koldt vand.
Vandhanen er sådan en med 'joystik', og en indbygget si, der giver en diffus
stråle. Diameteren på sien er i omegnen af 1,5 cm, så der kan komme
rimeligt meget vand ud af den.

Kruset et et porcelænskrus, som jeg plejer at bruge på den måde, på ca 1½ -
2 DL.

Jeg kan ikke komme med nærmere specifikationer, for det gik så stærkt, og
gjorde så ongt, at kun tænkte på at få noget koldt vand ned over hånden.

Jeg har på _ingen_ måde tænkt mig at efterprøve det, men jeg har haft
mikroovn i 20 år, og altid gjort det på den måde - bortset fra, det er
første gang jeg er kommet til at give det for meget varme.

Interessen går ikke så meget på en dybdegående forklaring, mere 'hvad skal
man ellers passe på med'.

Nu _ved_ jeg at man ikke skal lave det nummer jeg lavede, men hvilke andre
risikofaktorer ligger og venter?

Stig Johansen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-01-08 07:39

On 22 Jan., 00:44, "Ulrik Smed" <u...@post1.tele.dk> wrote:

> Jeg vil gætte på forskellen mellem en 'top' og en 'dal' i strålingen er
> ganske stor, måske en faktor 10-20 stykker.

Jeg vil gætte på den er langt mindre. Hvis vi forestiller os
mikrobølger der danner stående bølger er afstanden mellem maxenergi og
minenergistederne ca. 5 cm. Det ville besværliggøre en hurtig
madlavningen hvis der varmes 10-20 gange så meget på max-pladserne..

Hvis reflektionerne er perfekt
> tabsfrie vil en dal kunne nå helt ned på nul i styrke. Dimensionerne tror
> jeg bare vil flytte rundt på toppe og dale,

Det lyder stadig som om du forestiller dig stående bølger på en stren,
der påføres en tvungen vibration i den ene ende, og er fastgjort iden
anden, og hvor man kun skal regne med én reflekteret bølge. Så enkelt
er det ikke i mikroovnen.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-01-08 22:04

Poul E Hansen wrote:

> [...]
> minenergistederne ca. 5 cm. Det ville besværliggøre en hurtig
> madlavningen hvis der varmes 10-20 gange så meget på max-pladserne..

Det gør det også, og det problem løser man (delvist) ved at rotere maden,
eller laden en vifte sprede bølgerne.

> [...]
> der påføres en tvungen vibration i den ene ende, og er fastgjort iden
> anden, og hvor man kun skal regne med én reflekteret bølge. Så enkelt

Jeg har sammenlignet med lyd i et rum, det ligner mere end en streng.

Prøvede lige at slå op på Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven
Der er et afsnit om 'uneven heating', hvor der bla. står:
"Uneven heating in microwaved food is partly due to the uneven distribution
of microwave energy inside the oven, and partly due to the different rates
of energy absorption in different parts of the food. The first problem is
reduced by a stirrer, a type of fan that reflects microwave energy to
different parts of the oven as it rotates, or by a turntable or carousel
that turns the food; turntables, however, may still leave spots, such as the
center of the oven, which receive uneven energy distribution."

Og
"Another hazard is the resonance of the magnetron tube itself. If the
microwave is run without an object to absorb the radiation, a standing wave
will form. The energy is reflected back and forth between the tube and the
cooking chamber. This may cause the tube to cook itself and burn out."

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:22

Fra : Poul E Hansen

Dato : 21-01-08 13:42

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-01-08 00:45

Poul E Hansen wrote:

> [...]
> er der nok taget højde for i dimensioneringen af ovnene.

Jeg vil gætte på forskellen mellem en 'top' og en 'dal' i strålingen er
ganske stor, måske en faktor 10-20 stykker. Hvis reflektionerne er perfekt
tabsfrie vil en dal kunne nå helt ned på nul i styrke. Dimensionerne tror
jeg bare vil flytte rundt på toppe og dale, de vil altid være der i et
reflekterende kammer.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:22

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-08 10:45

Kurt Kjær Jensen skrev:

> Jeg tror nærmere at det har været opløste gasser i det kolde vand
> (sikkert ilt og nitrogen fra iltningen på vandværket), som pludseligt er
> blevet tvunget ud på grund af opvarmingen.

Det kan hurtigt efterprøves ved at koge vand i sin elkedel og
derefter hælde koldt vand deri.

Mit gæt: Der sker ikke spor. Det gør der i hvert fald ikke hvis
man hælder koldt vand i en gryde med sammenkogt ret der står og
koger.

Så din forklaring holder ikke.

--
Bertel

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-01-08 07:40

On 20 Jan., 23:07, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Fordi man kan læse om mikrobølgeovne at de afsætter varmen meget
> ujævnt fordelt i de emner de varmer op.

Hvilket også kan skyldes ujævnheder i emnerne der opvarmes.

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:22

Fra : Poul E Hansen

Dato : 21-01-08 13:05

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-01-08 21:29

Fra : Max

Dato : 18-01-08 23:47

Hej Alex

> Kaffen i mikroovnen, stille kruset på bordet en skefuld sukker og det
> halve af kaffen hopper ud af kruset.

Hvorfor ødelægge kaffen to gange, først ved at koge den
og så putte sukker i den ? :)

--
Mvh Max

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 08:45

On 20 Jan., 14:18, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg er langt fra ekspert, men jeg mener at netop den antagelse er
> forkert.

Hvorfor?

>  Så vil det være varmest i midten, pga. varmeafgivelsen fra

> Forsøget kan formodentlig fint laves med et termobæger. Så kan
> man se bort fra varmeafgivelsen.

Nej, jeg nævnte ikke vandoverfladen, hvor der selvfølgelig også må
være varmeafgivelse. Dermed ville den øverste del af vandet kunne være
koldere end resten

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 17:22

Poul E Hansen wrote:

> Hvorfor?

Fordi hvis den kan nå den inderste del af vandet med samme intensitet er
det fordi strålerne ikke bliver afsat i vandet, og så er der heller ikke
noget der ville standse dem når de nåede derind.

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:41

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 23:08

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:22

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 09:27

On 20 Jan., 17:22, Martin Andersen <d...@ikke.nu> wrote:

> Fordi hvis den kan nå den inderste del af vandet med samme intensitet er
> det fordi strålerne ikke bliver afsat i vandet, og så er der heller ikke
> noget der ville standse dem når de nåede derind.

Rigtigt; jeg tror dog at varmenafgivelsen fra overfladen især toppen
betyder mere. Og mon ikke kruset bestråles fra flere vinkler, så der
stort set afsættes lige meget energi over det hele

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-01-08 17:41

Poul E Hansen wrote:

> Rigtigt; jeg tror dog at varmenafgivelsen fra overfladen især toppen
> betyder mere. Og mon ikke kruset bestråles fra flere vinkler, så der
> stort set afsættes lige meget energi over det hele

Jeg kan ikke se hvordan det påvirker hvor meget der bliver afsat.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 09:56

On 20 Jan., 17:41, Martin Andersen <d...@ikke.nu> wrote:

> Jeg kan ikke se hvordan det påvirker hvor meget der bliver afsat.

Hvis den 'anden' stråle kommer fra den modsatte side, vil den afsætte
mest varme, der hvor den første afsætter mindst og omvendt.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 13:35

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-01-08 22:57

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 19-01-08 13:44

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil gætte på, at det er mere end 1 deciliter, der røg.
>
> Ja, det gør jeg _aldirg_ mere, men jeg er oprigtigt interesseret i en

Mikrobølger opvarmer ved at molekylerne farer helt vildt rundt.
Når du slukker for mikrobølgerne varer det et stykke tid (1 min.?) før molekylerne
falder til ro.
Derfor kunne din kaffe komme ekstra op i kog da du holdt kruset i hånden.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 05:28

On 20 Jan., 12:50, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> overfladen - overophedet i bunden?), men jeg ved det ikke.

Antag at mikrobølgerne tilfører samme mæmgde varme til hver en del af
vandet. Så vil det være varmest i midten, pga. varmeafgivelsen fra
siderne. Hvis væggen ikke varmes op i samme grad, vil effekten
forstærkes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 14:18

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-08 07:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er langt fra ekspert, men jeg mener at netop den antagelse er
> forkert.

Jeg mener også at have set et sted, at de kun trænger et par cm ind, det ser
vi jævnligt ved optøning.

> Så vil det være varmest i midten, pga. varmeafgivelsen fra
>
> Forsøget kan formodentlig fint laves med et termobæger. Så kan
> man se bort fra varmeafgivelsen.

Det var _ikke_ et forsøg, men når man nævner _siderne_?
I sagens natur var porcelænskruset _meget_ varmt.
Kan det være en parameter?
Altså at 'kogningen' foregår mere eller mindre oplangs siderne, og ikke i
midten?
Vi har nogle skåle et hvor metallerne i keramikken gør, at strålingen
optages der, og ikke i 'emnet'.
Jeg har aldrig tænkt over det, men det _kan_ være at kaffen rent faktisk
opvarmes via kruset, og ikke direkte af mikrobølgerne/vandet.

Jeg har ikke noget måleudstyr, kune mine hænder, og dem har jeg ikke tænkt
mig at bruge.

Jeg kender ikke de rigtige ord, konvektion osv, men kan 'det' have noget med
sagen at gøre?

Den kolde stråle kom ned i midten af kruset.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 14:36

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Altså at 'kogningen' foregår mere eller mindre oplangs siderne, og ikke i
> midten?

Hvis hidsig varme fra siderne havde været årsag, ville koldt vand
ned midt i indholdet ikke gøre nogen forskel - ud over at hæmme
kogningen.

Det må være væsken der er overophedet i visse områder mens den
koger normalt i andre.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-08 18:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kogningen.
>
> Det må være væsken der er overophedet i visse områder mens den

Jeg takker for interessen.
Jeg forstår ikke hvad der skete, og jeg tror jeg tager det som en
(forhåbentlig) engangsoplevelse.
'Væsken' er kaffe, som jo stort set er vand med en smule grums i.
Og som du siger, plejer koldt vand at hæmme kogningen, og det var _præcis_
det der var formålet, og det er også det jeg plejer at gøre.
Men det omvendte skete - det 'eksploderede' næmest som en slags
skumspringvand, heldigvis, for på grund af den 'skumagtige' konststens
gjorde ikke _så_ ondt igen.
Tilgængæld var det over hele hånden.
Det kan også have noget at gøre med 'kemikaliesammensætningen' i det givne
kaffebryg, men den kan ikke eftergøres.
Det er for mange ukendte faktorer.

Stig Johansen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-01-08 08:58

On 22 Jan., 22:03, "Ulrik Smed" <u...@post1.tele.dk> wrote:

> Jeg har sammenlignet med lyd i et rum, det ligner mere end en streng.

Også i luft opstår der kun i særlige tilfælde (rene) stående
lydbølger.

> [...]
> reduced by a stirrer, a type of fan that reflects microwave energy to
> different parts of the oven as it rotates

Der kan være forskel i intensitet forskellige steder i ovnen, uden det
skyldes at der er stående bølger.

> [...]
> will form. The energy is reflected back and forth between the tube and the
> cooking chamber. This may cause the tube to cook itself and burn out."

Bølgerne reflekteres ligeså nemt, selvom de ikke danner stående
bølger.
Men det kan da godt være at der kan op stå en sum af stående bølger +
nogle ujævnhedersom gør at nogle steder udsættes for mere intensitet
end andre.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-01-08 19:19

Poul E Hansen wrote:

> Også i luft opstår der kun i særlige tilfælde (rene) stående
> lydbølger.

Ja, ved bestemte frekvenser i forhold til rummets dimensioner. Jeg ved ikke
om ovnkamrene er valgt i bestemte størrelser og dimensioner for at de ikke
skal 'passe' til 2.45GHz, det ville måske være en fordel. Men stadig tror
jeg forskellen mellem min. og max. styrke vil være meget stor, fordi væggene
reflekterer så godt. Det er reflektionerne der skaber de interferenser som
giver toppe og dale, og jo mere man nærmer sig en resonansfrekvens, jo mere
stående bliver bølgerne, og jo større bliver forskellene på toppe og dale.

> [...]
> Men det kan da godt være at der kan op stå en sum af stående bølger +
> nogle ujævnhedersom gør at nogle steder udsættes for mere intensitet

Det gør der uden tvivl. Prøv at sende en ren tone ud i et badeværelse og gå
lidt rundt og lyt til intensiteten. Ved bestemte frekvenser får man næsten
perfekt stående bølger, og ekstra store forskelle, men selv ved alle mulige
andre frekvenser vil der være store dale og toppe i styrken på forskellige
positioner, når væggene reflekterer meget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 17:22

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-01-08 09:13

On 22 Jan., 15:38, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

Hvis vi forestiller os
> mikrobølger der danner stående bølger er afstanden mellem maxenergi og
> minenergistederne ca. 5 cm.

Fejl; ca 3 cm, en fjerdedel af 12,2 cm, som er bølgelænden af
strålimgen der benyttes i (nogle) mikrobølgeovne.

Fra : Jesper

Dato : 20-01-08 10:14

> [...]

> Det her er _kaffe: fra kaffemaskinen, og postevand fra hanen.
>
> Er der en videnskabelig forklaring, eller havde jeg bare besøg af en ond

Ja, den hedder superophedet vand, kig engang på dette link, der er også
en lille film der viser nøjagtigt det du har beskrevet:

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/superheating.html
--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-01-08 03:58

On 20 Jan., 10:14, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> Ja, den hedder superophedet vand,

Det må være det der kaldes overophedet på dansk. Det er bare ikke alt
vandet der er overophedet. Men hvis der rodes rundt i det kommer det
overophedede vand tæt nok på overfladen til at det kan slippe sin
energi løs.