varme puder fra Jysk
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 18-01-08 00:13

hej NG

De har nogle varme puder på udsalg i Jysk i øjeblikket.

De består af en gel, og der er en lille metalplade i den, den bukker man, og
så udvkles der varme sammen med at der kommer krystaller og den bliver
hårdere.

Den kan regereres og genbruges mange mange gange, hvordan virker den?

Mange hilsner

charlotte - Korsør

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-01-08 13:40

"Charlotte P. Korsør"
> [...]
> hårdere.
> Den kan regereres og genbruges mange mange gange, hvordan virker den?

Posen indeholder en overmættet opløsning af et salt - typisk natriumacetat.
At den er overmættet betyder, at der egentlig er opløst mere, end der burde
kunne være ved den givne temperatur. Opløsningen er da også ustabil.
Når man "knikser" med metalpladen, dannes en trykbølge, som trigger dannelse
af nogle enkelte saltkrystaller; når de første er dannet, vokser de hurtigt
i størrelse, da disse danner basis for videre udkrystallisation.
Samtidig hermed frigives der varme. Når processen vendes, skal man tilføre
varme - fx ved at lægge posen i kogende vand.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 18-01-08 20:42

Tak skal du have Regnar for et klart og uddybende svar. Det sætter jeg pris
på.

Således meget klogere

Mange hilsner

Charlotte

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-01-08 18:08

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote in message

> De har nogle varme puder på udsalg i Jysk i øjeblikket.

Det hedder varmepude. Forskellen er, at en "varm pude" kan blive kold og så
er den ikke mere en varm pude. En varmepude forbliver en varmepude - uanset
dens temperatur.