Flydende contra fast sæbe. Hvad skal
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-01-08 19:58

Jeg er for nylig skiftet til flydende håndsæbe.
Ihvertfald som et forsøg.

Jeg synes at mit forbrug er relativt højt. Der løber en masse ud gennem
kloakken.

Derfor spørger jeg:
Hvor meget "fast" sæbe er der i 1 liter flydende sæbe? Og hvor meget er
vand.?
(Jeg kan gætte på at at det varierer mellem forskellige fabrikater)

Jeg har søgt lidt på nettet. Flydende sæbe får ikke just positive
karakterer mht. miljø.
Jeg søger henvisning til en neutral vurdering.

Mvh.
Jørgen

Fra : Jakob M

Dato : 17-01-08 20:56

> [...]
> vand.?
> (Jeg kan gætte på at at det varierer mellem forskellige fabrikater)

Det er 2 forskellige produkter, så du kan ikke umiddelbart sige hvor meget
"fast" sæbe der i flydende sæbe. Fast sæbe er fedtsyresaltet af en eller
anden olie, mens flydende sæbe er ca 80% vand med Sodium laureth sulfate
eller lignende. Sidstnævnte er baseret på palmeolie, der er etoxyleret og
derefter sulfateret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_laureth_sulfate

Flydende sæbe er mildere mod hænderne, men er miljømæssigt ikke så heldigt.
Bl.a. Indonesien rydder regnskoven for at producere palmeolie til flydende
sæbe.
Desuden har producenterne af flydende sæbe det med at indrette dispenseren
sådan at man får for meget sæbe pr. tryk, for at sælge mere sæbe . Et par
dråber burde faktisk være nok til det meste snavs.

Mvh
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-08 22:52

"Jørgen Rasmussen" <rjo_ra@tdect-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> karakterer mht. miljø.
> Jeg søger henvisning til en neutral vurdering.

Ingen sygdom er blevet udryddet af at folk brugte sæbe, og da flydende er
halvvejs vand burde den være billigere men de tager nok høj pris og lader
folk ødsle og får mere profit