Halti II
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-01-08 01:20

Vi har nu haft vores Halti en 2-3 uger.

Det var en kolosal lettelse for mine arme og skuldre at begynde at bruge
den.

I starten ville Blackie gerne slide den af (den ene gang stillede han
forpoterne oven på snoren og trak, men... )...nu har han vænnet sig til
den uden at han dog ligefrem er vild med den.

Efter nogle dage ville jeg en dag med dårligt vejr skyde genvej forbi vores
yndlingsperversion, en sindsyg grønlænderspids i en nærliggende have.

Vel ankommet begyndte det fremmede kræ at angribe os verbalt og i løbet af 2
nanosekunder var Blackie ude af Haltien og henne ved lågen hvor han forsøgte
at æde spidsen.

Nå, dét var ikke så godt, så siden har vi brugt halsbånd og nu sele sammen
med grimen.

Dér har jeg de sidste par dage brugt at sætte en stor (nøgle)ring i den
eksisterende ring i selen oppe på ryggen af Blackie og så lade linen løbe
igennem dén først; dét er så ikke så generende for ham at bruge Haltien som
når linen hang og dinglede nede under hans kæbe.

Samtidig træder han heller ikke hen over linen når han går og snuser.

Alt i alt er Haltien en god opfindelse, synes jeg.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : pwh

Dato : 18-01-08 06:58

Hans Paulin (6310), skrev:

> Nå, dét var ikke så godt, så siden har vi brugt halsbånd og nu sele
> sammen med grimen.

Hvad med et par fodlænker også

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-01-08 07:30

> [...]
>
> Samtidig træder han heller ikke hen over linen når han går og snuser.
>
> Alt i alt er Haltien en god opfindelse, synes jeg.

jeg bruger versionen Gentle leader i perioder, og den bruger jeg altid
sammen med sele.
en dressurline, hvor den ene ende bliver sat i grimen og den anden ende i
selen.
så grimen fungerer kun som "nødbremse".

Jeg er nu også glad for den opfindelse, når mine arme er ved at falde af..
(-;

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-01-08 11:30

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47904763$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> så grimen fungerer kun som "nødbremse".
>
> Jeg er nu også glad for den opfindelse, når mine arme er ved at falde af..

hej Marie

jeg har også en "gentle leader" hængende, men har kun forsøgt at bruge den
få gange på min tidligere hund Molly. Hun var nemlig så ked af den, at hun
gik ind under spisebordet og lagde sig der, når jeg gjorde anstalter til at
give hende den på - og hun var ellers helt vild med at komme ud at gå.

Men min nyeste hund er håbløs til at gå i snor, hvilket hun skal, når vi går
i skoven. Det er ikke så meget det, at hun trækker, men hun springer
voldsomt fremad, når hun får en fært i næsen eller ser et dyr i det fjerne,
hvilket giver et ryk både i mine arme og i min slidte ryg. Så i den senere
tid har jeg helt opgivet skoven og går kun på stranden, hvor hundene kan
være løse, men det bliver lidt ensformigt i længden.

Det kan være, jeg skal støve den gamle "gentle leader" af og se, om hun kan
vænne sig til den.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-01-08 11:46

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundene kan være løse, men det bliver lidt ensformigt i længden.
>
> Det kan være, jeg skal støve den gamle "gentle leader" af og se, om hun

Det er lige netop i de situationer som du nævner, at jeg bruger leaderen til
Loui, han er voldsomt fremme i skoene når der er fært af noget, eller han
ser vildt. Han skulle have været en jagthund tror jeg.. (-;

Mvh. Marie