25/25 Mbit, og alligevel ikke....
Fra : Hans

Dato : 17-01-08 17:20

Jeg har en 25/25 Mbit ComX forbindelse som opfører sig mildelst talt
besynderligt, og må indrømme at jeg ikke kan gennemskue hvad der foregår.

Derfor søger jeg lidt hjælp til test af udownload via FTP fra en ComX'er
med en tilsvarende båndbredde eller minimum 10/10 Mbit.

På forhånd tak.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-01-08 19:48

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> Jeg har en 25/25 Mbit ComX forbindelse som opfører sig mildelst talt
> besynderligt, og må indrømme at jeg ikke kan gennemskue hvad der
> foregår.

Kan der være tale om din router der ikke kan klare så stor båndbredde?

> Derfor søger jeg lidt hjælp til test af udownload via FTP fra en
> ComX'er med en tilsvarende båndbredde eller minimum 10/10 Mbit.

Prøv evt. med TDC FTP test server, ftptest1.Tele.dk

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 18-01-08 20:06

Bjarke Andersen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> Kan der være tale om din router der ikke kan klare så stor båndbredde?

Nej, problemet er det samme med og uden router, og på to maskiner på hver
sin IP.

> Prøv evt. med TDC FTP test server, ftptest1.Tele.dk

Er prøvet. Her får jeg ca. 9 Mbit ned og 12 op, men kan køre to sessions
uden tab af hastighed, så båndbredden er der.

TP testen siger TCP 27 Mbit begge veje og UDP lidt højere med og uden
router, så her er ingen problemer.

Mit problem er, at uanset hvem som prøver at downloade fra enten FTP, HTTP,
POP3 eller IMAP, så får de maksimalt 3-4 Mbit selv om de har væsentlig mere
båndbredde. Det er også testet fra ComX netværk med samme resultat.

Tester jeg på mit Gigabit lan, så får jeg 50-60 MB/sek. på ovenstående
services, selv om serveren stort set ikke er belastet.

Jeg har haft fat i supporten, men de er gået i en evig løkke af larmende
tavshed, selv om de lovede at sende mit problem videre til netværksgutterne.

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-08 12:08

On 18 Jan., 19:47, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> crashed Echelon writingnews:478f804d$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

> Kan der være tale om din router der ikke kan klare så stor båndbredde?

Måske
Da jeg havde comx, var oplevelsen i hvertfald at man fik den
båndbredde man havde til danske sites, og hvis man bruger nok
connections også til fx usa.
med 25/25 lå test på ca.28/28Mbit

Hvis comx´s egen test ikke ligger over 25/25 er der nok noget galt...
Log ind på comxnet.dk og download programmet... (Kan ikke lige huske
linket til programmet)

> Prøv evt. med TDC FTP test server, ftptest1.Tele.dk

Meget dårlig test... Deres server begrænser båndbredden meget....
Deres webtest viser nogenlunde korrekt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-01-08 20:23

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:0a03ffa8-
1ca1-4a49-b950-6cac8c732abc@s19g2000prg.googlegroups.com:

> Meget dårlig test... Deres server begrænser båndbredden meget....
> Deres webtest viser nogenlunde korrekt

??

Jeg har fint kunne test 45 og 80Mbit mod denne server (dog fra en TDC
linje)

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 18-01-08 20:30

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> ??
>
> Jeg har fint kunne test 45 og 80Mbit mod denne server (dog fra en TDC

Det samme her, indtil ComX indførte deres nye båndbreddekontrol.

Hans

Fra : Hans

Dato : 18-01-08 20:28

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> Da jeg havde comx, var oplevelsen i hvertfald at man fik den
> båndbredde man havde til danske sites, og hvis man bruger nok

Det var nok i de gode gamle dage, hvor en 10/10 Mbit i praksis var 32/32
Mbit, men det bal er desværre forbi. I dag begrænses hastigheden, så det
svarer til det faktiske abonnement.

> Hvis comx´s egen test ikke ligger over 25/25 er der nok noget galt...
> Log ind på comxnet.dk og download programmet... (Kan ikke lige huske
> linket til programmet)

Den siger 27 Mbit begge veje.

> Meget dårlig test... Deres server begrænser båndbredden meget....
> Deres webtest viser nogenlunde korrekt.

Ikke helt, den siger 27 ned og 8 op, men jeg kan se at upload bliver ved med
at stige indtil testen afsluttes, så den er ganske enkelt for kort. De
skriver dog også selv at testen er misvisende ved hastigheder over 8 Mbit.

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-08 04:07

On 18 Jan., 20:28, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Det var nok i de gode gamle dage, hvor en 10/10 Mbit i praksis var 32/32
> Mbit, men det bal er desværre forbi. I dag begrænses hastigheden, så det
> svarer til det faktiske abonnement.

Ja det´ er forbi, men det var vel også fair nok... Men man for dog
stadig lidt mere end hvad man betaler for. Men skal dog ikke kunne
sige noget om begrænsning pr. session på netværket, selvom jeg dog
også et par gange kunne have den formodning.
Altså med 25/25 ser det ud til man har ca. 27-28Mbit og med 40/40 vist
ca. 44/44

Ikke det samme som dansk bredbånd, hvor jeg pt sidder på en 2/2
Linie,, hvor der er 1,96/1,96 TCP og præsis 2/2 UDP
med comx mener jeg da man for da. mindst 2,5/2,5 på deres 2/2linie

> Den siger 27 Mbit begge veje.
Ok men til den server er der vel også altid fuld hul igennem til kan
man sige... Jeg prøvede en dag uden om NT boksen, der sagde den
97/97Mbit til serveren.

> [...]
> at stige indtil testen afsluttes, så den er ganske enkelt for kort. De
> skriver dog også selv at testen er misvisende ved hastigheder over 8 Mbit.

Ok, ja upload er for lav båndbredde der testes med.

Men i den anden besked du skrev med at du fik 9Mbit fra TDC serveren,
og med 2 det dobbelte. Sådan var det også præsis hos mig.. men jeg
regnede med at det var TDC der lavede den begrænsning, men hvem ved.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-01-08 12:33

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:9a218fb0-
ccd1-447d-b791-516b66f80eb1@d21g2000prf.googlegroups.com:

> Altså med 25/25 ser det ud til man har ca. 27-28Mbit og med 40/40 vist
> ca. 44/44

Det kan afhænge af den måde de laver båndbreddestyring på.

Jeg har selv skulle tilpasse båndbreddestyring på Cisco udstyr hvorpå det
er svært at ramme en præcis båndbredde grundet buffer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 22-01-08 02:52

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> sige noget om begrænsning pr. session på netværket, selvom jeg dog
> også et par gange kunne have den formodning.

Jeg tror det er her hunden ligger begravet. Jeg har testet med en ven fra
Fullrates net, som har en 10 Mbit forbindelse, og her kunne han køre 4 FTP
sessions på hver 280 KB/sek. op imod min server, hvilket jo svarer meget
godt til 10 Mbit.

En anden test er lavet fra TDC's net på en 15 Mbit Webspeed forbindelse, og
her kunne der også køres 4 sessions, men på ca. 450 KB/sek. hver, og det
passer også meget godt med de 15 Mbit han har til rådighed.

Hvorfor der er forskel i hastigheden pr. session fra de to netværk har jeg
ingen anelse om, men jeg skal have fat i supporten igen, da det ikke kan
være rigtigt at båndbredden ved udefrakommende sessions er så lav på en 25
Mbit forbindelse.

Hans

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-01-08 09:29

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> writes:

> [...]
> være rigtigt at båndbredden ved udefrakommende sessions er så lav på en 25

TCP-optimering er et stort emne. Bl.a. bruger Windows før Vista ikke
TCP Window Scaling som standard, så man får dårlig performance på
netværk med høj båndbredde og latency. Linux har haft Window Scaling
slået til i lang tid, men mange slår det fra igen fordi nogle
firewalls ikke kan håndtere det.

Du skal nok ikke regne med at supporten kan hjælpe dig ret meget.

/Benny

Fra : Hans

Dato : 22-01-08 12:53

Benny Amorsen wrote:

> [...]
> firewalls ikke kan håndtere det.
>
> Du skal nok ikke regne med at supporten kan hjælpe dig ret meget.

I såfald skulle det være afhængig af det anvendte routerudstyr og OS bagved.

Det er det ikke. Det er nøjagtig det samme, med og uden router/firewall,
eller om der anvendes en Windows server eller en Linux ditto.

Jeg ved så ikke hvornår problemet er opstået, men for et par år siden var
der ingen problemer med at koble op fra en 10 Mbit forbindelse med fuld
udnyttelse af båndbredden, så jeg mistænker at det er opstået efter de
indførte den nye båndbreddekontrol.

Hans