2 computere til internet i et lan-netværk
Fra : Ole

Dato : 14-07-01 21:52

Hej gruppe

Jeg har en forbindelse til internet via et lan-netværk på et kollegie. (Vi
har et firkantet stik i væggen som tilsluttes et ethernet-kort).

Mit spørgsmål er - hvordan slutter jeg to computere til nettet fra det ene
stik. Skal jeg bruge hub, switch, eller router. Jeg aner ikke hvad disse
ting er.

Venlig Hilsen Ole.

Fra : Menigmand

Dato : 14-07-01 22:17

"Ole" <OleJuul@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stik. Skal jeg bruge hub, switch, eller router. Jeg aner ikke hvad disse

Hej Ole

Du kan bruge både switch eller hub - du kan købe en lille 5 ports switch til
ca 500 kr. husk at købe et kabel som går fra dit stik i væggen til switchen
(det skal være krydset) som sættes i uplink porten på switchen. du kobler 2
pc'erne til switchen. (ikke krydsede)

Hilsen
Menigmand

Fra : Ole

Dato : 14-07-01 22:38

Vil begge computere da være på internet? Skal jeg have 2 ip addresser? Hvad
med connection sharing?

VH Ole.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-07-01 22:40

"Menigmand" <fedekinder@kindhest.dk> skrev i en meddelelse news:9iqd68$1c9t$1@news.cybercity.dk...

> Du kan bruge både switch eller hub - du kan købe en lille 5 ports switch til
> ca 500 kr.

Rigtigt, det er en god ide at købe en switch.

> husk at købe et kabel som går fra dit stik i væggen til switchen
> (det skal være krydset) som sættes i uplink porten på switchen.

Det er ikke rigtigt. Enten skal det være et straight-thru kabel der sættes i uplink
porten eller også skal det være et krydset kabel der sætte i en alm. port.

Et krydset kabel i uplink porten svarer til et straigh-thru kabel i en alm. port.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-07-01 22:42

> [...]

switchen
> (det skal være krydset) som sættes i uplink porten på switchen. du kobler

Dette er ikke korrekt - kablet fra skal IKKE være krydset hvis det puttes i
uplinkporten. Pointen i uplinkporten er netop at den krydser lederne så man
slipper for at bruge et uplinkkabel. Hvis man gjorde som foreskrevet ville
lederparrene blive byttet om 2 gange og så er man tilbage hvor man starter.
Hvis der ikke er en uplinkport er det at det er relevant med et krydset
kabel.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-07-01 22:51

"Ole" <OleJuul@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en forbindelse til internet via et lan-netværk på et kollegie. (Vi
> har et firkantet stik i væggen som tilsluttes et ethernet-kort).

Hvor i landet?/hvilket kollegie?

Der er som regel en netværksguru på kollegiet - han/hun vil vide hvordan
netværket er sat op der hvor du bor. Dette varierer nemlig meget fra
kollegie til kollegie. På kollegienet i Odense (dækker størstedelen af byens
kollegier) virker det f.eks. sådan at du skal tilmelde alle de computere du
vil koble på nettet for at de bliver koblet på.

MVH
Mads Bahrt