Global nedkøling
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-08 22:56

Mens russerne dør af kulde på stribe og grønlænderne får frost i tæerne,
grundet den glohede globaliserede opvarmning, skal jeg lige erindre om at
der kommer lidt fornuft om emnet på TV2 nu her godt 23.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : John Jensen

Dato : 17-01-08 17:23

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> grundet den glohede globaliserede opvarmning, skal jeg lige erindre om at
> der kommer lidt fornuft om emnet på TV2 nu her godt 23.

Fornuft...tja...ikke andet end det alle ved at det er den kosmiske
stråling der fremkalder skyer.

Dvs. på det helt lange stræk...millioner af år...er det den kosmiske
stråling der påvirker klimaet for så vidt vi taler om skydække med hvide
skyer der reflekterer sollyset væk fra jorden. For tiden er vi inde i en
lille spiralarm i mælkevejen dvs. vi har et lidt koldt klima....senere
ryger vi ud af denne og temparaturen stiger ... senere kommer vi ind i
en af de store spiralarme og vi får en ekstrem afkøling - istid!!!
Men det ændrer ikke ved at CO2 og diverse andre luftarter giver en
drivhuseffekt. Vil man overbevise sig om det rigtige i dette kan man
tage sin kikkert og glo lidt på Venus!!!!!!! Faktum er at verden ikke er
sort hvid. Der er ikke EN årsag til vejret. Det er ren kaosteori der gør
sig gældende her med uendeligt mange faktorer der spiller ind: kosmisk
stråling påvirker skydannelsen, drivhusgasser virker den generelle
temparatur i atmosfæren, meteornedslag og vulkanudbrud slynger materiale
op i atmosfæren der spærer for sollyset og dermed afstedkommer det
lavere temparatur, havstrømmene påvirker vejret - varmere klima medfører
at havstrømmene ændres pga. mindre salt i verdenshavet, dermed bliver
områder der er afhængige af f.eks. Golfstrømmen til sin opvarmning
koldere!.....årsagerne er utallige. Skal vi ikke blive enige om vi idag
ikke har nogen modeller der tager alle forhold i betragtning ?!!!!!!
Kort sagt vi bør være enige om at vi ikke aner en skid om hvad der
forårsager klimaet fordi vi ikke kan overskue de mange faktorer der
spiller ind. Vel og mærke klimaet på det helt lange stræk. På kort sigt
er det ikke så svært. Der giver CO2 bl.a. lige nu en global opvarmning.
Om et par år kan vulkanudbrud eller massivt meteornedslag have modvirket
denne opvarmning...nobody knows!!!! Lokalt kan Golfstrømmen havde ændret
sig så meget at vi istedet får et meget koldere klima her i lille
Danmark på trods af den globale opvarmning..... ja intet er nemt i denne
verden!

Fra : Klaus Andersen

Dato : 17-01-08 20:45

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Fornuft...tja...ikke andet end det alle ved at det er den kosmiske
> stråling der fremkalder skyer.
>
> Dvs. på det helt lange stræk..

"Snip"

Det er aldrig blevet bevist at CO2 er skyld i jordens opvarmning og der
findes ingen impirisk forskning som påviser dette.

Tvært i mod har en god del af verdens fremmeste klimaforskere, som var en
del af FN's klimapanel ønsket ikke at skrive under på netop denne
konklusion, hvorfor de blot vil nævnes som medlemmer af klimapanelet, og
ikke som medforfattere af "CO2 teorien".

At drivhusgasser har en effekt på Venus betyder intet. Planeten ligger
væsentligt tættere på solen, har et skylag af svovlsyre skyer, og en
atmosfære bestående af 96,5 % Kuldioxid. Desuden er det atmosfæriske tryk
92 bar (jorden = ca. 1 bar).

Ændringer i indfald af kosmiske stråler og partikler vil have haft en
dramatisk stærkere virkning på Venus end på jorden.

Nej - det er faktisk igennem de seneste 20 år forsøgt at bevise det, uden
held og flere undersøgelser som skulle påvise det endte med det modsatte.

For at forstå hvorfor hele "drivhus teorien" er opstået, og nu af store dele
af verdenssamfundet accepteret, må man tilbage til Storbritannien i starten
af 80'erne hvor kold krig og udbredt modstand mod atomkraft og atomvåben
betød at vestens atomindustri stod dårligt som aldrig før.

Denne tids samfund var præget af angsten for en ny "Tremileø", atomkrig og
mangel på vigtige råstoffer, bl.a. råolie.

Allerede i 60'erne og 70'erne stod det klart at man ikke ville kunne hente
olie op fra undergrunden i al evighed og at, det på et tidspunkt ville blive
et problem for industrisamfundet.

Samtidig udbrød der i starten af 80'erne en række kulmine strejker som betød
at UK var i store vanskeligheder.

Det var årsag nummer ét til at finde på en anden energikilde end kul og
olie, til transport, el, og opvarmning, og her var atomkraft et oplagt
middel.

Margaret Thatchers regering tog derfor fat på at rehabilitere
atomindustrien, bl.a. ved at bestille en rapport som påstod at fossile
brændstoffer og udledningen af CO2 kunne ødelægge jordens klima og skabe
"global opvarmning". Rapporten byggede videre på teorier om drivhuseffekten.

Denne rapport blev starten på hele CO2 debatten. Alle venstreorienterede,
bil-modstandere, grønne osv. hoppede straks på den og gjorde det til deres
sag, sammen med andre forureningsrelaterede problemstillinger.

Der gik lang tid hvor det kun var få venstreorienterede forskere der
arbejdede videre på idéen.

Men så sker der noget, midten af 90'erne. Græsrods organisationer råber så
højt at det giver genlyd over hele kloden, og ingen seriøs videnskabsmand
har på dette tidspunkt været i stand til at modbevise det.

Der er store forureningsproblemer på jorden og CO2 problematikken bliver en
slags symbol på kampen for en renere jord.

I dette politiske klima bliver der flere og flere der tilslutter sig
teorien - ikke fordi de har forstået mekanismerne i vejret eller fordi de
har kunne påvise den, men fordi det er blevet politisk korrekt.

Og lige pludseligt er der en industri der basere sig på CO2 problemet.
Producenter af filtre og udstyr, handel med CO2 kvoter. nye markeder for
produkter der er CO2 neutrale eller besparende. Big money - virkeligt mange.
Så mange at selve CO2 problemet går hen og bliver big busines, og sig selv
en god forretning.

Samtidig bliver råolien fortsat mere vigtig i al industriproduktion,
hovedsaligt i produktionen af polymere (alle kunststoffer som både hård og
blød plastik, nylon, flees) asfalt og tjære, medicin osv. - og man indså at
et fremstormende industrisamfund uden adgang til disse råolie-baserede
produkter vil løbe ind i vanskeligheder.

Dette er endnu en grund til at den etablerede verden, og industrien
"acceptere" CO2 påstanden. Man har rent faktisk brug for at spare den
kostbare råolie til kunststofferne.

Energi til industri, varme, el og transport bliver man så nødt til hente
andre steder fra, hovedsaligt a-kraft.

Så Industri, konservative kræfter, græsrødder og venstreorienterede har alle
brug for CO2 problemet.

De "blå" for "CO2 industrien" og den fremtidige industris skyld - og de røde
for at, redde verdenen.

Og jeg ser da også at hele den opskruede retorik har resulteret i højere
"awarenes" når det drejer sig om miljø, hvilket jo er glimrende.

Med hensyn til vores placering i galaksens fingre, så tyder meget på at
indholdet af partikler og stråling i en sådan finger ikke er konstant. Vi er
i en "lille" finger nu - og på vej ud i et område med lavere koncentrationer
end der vi kom fra. Derfor vores klimaændringer lige nu.

Hvor stærke de bliver, og hvor længe de varer ved ingen, men faktum er at vi
har haft mange små kulde og varme perioder, som har varet fra få år til
mange århundreder. Flere af disse perioder har både betydet kraftigere og
hurtigere klimaændringer end det vi oplever nu.

Mvh.

KA

Fra : John Jensen

Dato : 17-01-08 20:56

Klaus Andersen skrev:
> [...]
> mange århundreder. Flere af disse perioder har både betydet kraftigere og
> hurtigere klimaændringer end det vi oplever nu.

Konspirationsteorien omkring årsagen til den politiske fokus på CO2 og
drivhus effekt lyder sådan set meget plausibel. Og enhver fornuft byder
selvfølgelig at man satser på alternativer til fosile brændstoffer da
disse jo vil slippe op. Får man ikke indarbejdet alternativerne inden
der bliver knaphed på fosile brændstoffer bryder økonomien sammen, der
bliver oprør og uro globalt.
Så det er sådan set fint nok...
Jeg efterlyser fakta....Det ser ud til at teorien omkring kosmisk
strålings indflydelse ikke er endeligt accepteret da man afventer CERN's
partikelaccelerator kommer i drift i 2008 hvor man via et skykammer der
bestråles med partikler fra acceleratoren vil studere skydannelsen.
Uanset udfaldet kan man sige at der er uendeligt meget i vores viden om
klimaet der endnu er ukendt territorie for videnskaben.

Set ud fra en ren Dansk synsvinkel synes hverken drivhuseffekt eller
mangel på fosile brændstoffer at blive et problem i nær fremtid. Olie og
naturgas har vi masser af. Drivhuseffekten eller global
opvarmning(uanset årsagen!) synes ikke at kunne genere Danmark stort
udover at vores klima vil ændre sig til noget man idag kender fra Syd
Frankrig!

Jeg anser dog en øget kosmisk stråling som et problem for livet på
jorden generelt! Kosmisk stråling kan skade DNA som alle ved....

Fra : Klaus Andersen

Dato : 17-01-08 21:23

> [...]
>
> Jeg anser dog en øget kosmisk stråling som et problem for livet på jorden
> generelt! Kosmisk stråling kan skade DNA som alle ved....

Jeg tror ikke det er en konspirations teori, men at hele CO2 "sagen" har
udviklet sig undervejs, fra i starten at være lidt "spin" til fordel for en
skrantende A-industri, til senere at blive en god forretning for industri,
og igen videre til et fornuftsbetinget ønske om at finde alternative
energikilder.

Der er i denne sag mange medrejsende som er hoppet på toget undervejs, med
hver deres mål.

At vi ikke kommer til, decideret at, mangle olie, er klart, men "peak oil"
er lige rundt om hjørnet og betydningen af enorme prisstigninge på polymere
produkter vil være imens.

Men ja - det bliver spænnende at følge den videre forskning på dette område,
og jeg er da klar til at lade mig overraske.

Mvh

KA

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-01-08 13:15

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Snip"
>
> Det er aldrig blevet bevist at CO2 er skyld i jordens opvarmning og der
> findes ingen impirisk forskning som påviser dette.

Det er uden for al diskussion, at CO2 absorberer varmestråler i et i øvrigt
lille interval omkring 13-17 mikrometer. CO2 forhindrer dermed disse stråler
at undslippe til rummet. Så på den måde er det bevist .
Uenigheden går ikke på om CO2 har en virkning eller ej, men alene i, hvor
stor denne effekt har på den globale opvarmning.
At Solen har en effekt er også udenfor diskussionen, nogle mener CO2 tegner
sig
for hovedparten - andre mener dens virkning er langt mere beskeden.

> Ændringer i indfald af kosmiske stråler og partikler vil have haft en
> dramatisk stærkere virkning på Venus end på jorden.

Nej - den største effekt ser man på Jorden, hvor kosmisk stråling medfører
en større skydannelse = lavere global temperatur.

Per A. Hansen

Fra : John Jensen

Dato : 18-01-08 13:30

Per A. Hansen skrev:
> [...]
>
> Nej - den største effekt ser man på Jorden, hvor kosmisk stråling medfører
> en større skydannelse = lavere global temperatur.

Kunne være interessant at høre mere om netto virkningen af skydannelse.
Skyer generelt holder på varmen idet de forhindrer varmeudstråling til
rummet om natten. Skyer forhindrer også varmeindstråling fra solen om
dagen. Så konklusionen er vel at skyer på himlen om dagen medfører
global nedkøling mens skyer på himlen om natten medfører global
opvarmning :)

Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-01-08 17:18

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stråler i
> at undslippe til rummet. Så på den måde er det bevist .

Nej - dette er ikke et bevis for at den stigende udledning af CO2 er
ansvarlig for den globale opvarmning, men blot en stadfæstelse af at jordens
atmosfære med dens indhold af bl.a CO2 er med til at holde på varmen,
hvilket jo er skønt nok, da vi ellers ville have et frygteligt koldt klima
på jorden.

Der er netop ingen beviser på at en stigning i atmosfærens indhold af CO2,
medfører temperaturstigninger.

Tvært i mod findes der beviser på at jordens atmosfære har indholdt
væsentligt større mængder CO2 end den gør i dag, og det i perioder hvor
temperaturen var væsentligt laver end i dag, og hvor jordens plads i
mælkevejen er sammenlignelig med i dag.

> Uenigheden går ikke på om CO2 har en virkning eller ej, men alene i, hvor
> stor denne effekt har på den globale opvarmning.

Det er faktisk ikke helt akurat.

Uenigheden går på om _stigningen_ i CO2 indholdet er ansvarlig for den
> [...]

> Nej - den største effekt ser man på Jorden, hvor kosmisk stråling medfører
> en større skydannelse = lavere global temperatur.

meget morsomt - men nu er det jo formentligt mere end en milliard år
siden at Venus' klima blev "ødelagt" - hvis dette overhovedet er tilfældet,
og selv dengang var palnetens masse og tryk højere end i dag. (højere
tryk=større molekyletæthed => større fortætning => flere skyer og følgelig
større påvirkning af partikler og stråling)

I øvrigt har du vel (formodentlig) ikke komplet viden om Venus' skylag for
en milliard år siden.

Mvh

KA

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-01-08 17:00

> [...]
> jordens atmosfære med dens indhold af bl.a CO2 er med til at holde på
> varmen, hvilket jo er skønt nok, da vi ellers ville have et frygteligt

Du misforstår - det er et bevis for, at CO2 er en drivhusgas, idet den
absorberer
varmestråling. Det var det bevis, som Klaus ikke mente eksiterede.

> Der er netop ingen beviser på at en stigning i atmosfærens indhold af CO2,
> medfører temperaturstigninger.

Jo - ifølge ovenstående.
Derimod er det ikke et bevis for, at CO2 alene bærer skylden, personlig tror
jeg
at andre processer har større effekt - men CO2 og dens feed-back processer
står
for en del af effekten. Men ikke alene som mange tror.

> [...]
> væsentligt større mængder CO2 end den gør i dag, og det i perioder hvor
> temperaturen var væsentligt laver end i dag, og hvor jordens plads i

Enig - i Silur-perioden var CO-indholdet 15-18 gange større end i dag - og
der
var koldt dengang!
CO2-indholdet skal man ikke hænge sig så meget i, idet den altdominerende
drivhusgas er vanddamp. CO2-følsomheden er ret lille, et stigende
CO2-indhold medfører
en nedgang i CO2s drivhuseffekt og til sidst er den væk.
Det hænger sammen med, at CO2 kun absorberer stråling i et snævert bånd.

> Det er faktisk ikke helt akurat.
> Uenigheden går på om _stigningen_ i CO2 indholdet er ansvarlig for den
> globale opvarmning.

Nej - så simpelt er det ikke. Det er uden for al diskussion af et stigende
CO2-indhold vil
have en effekt på den globale opvarmning, bortset fra at den vil være
faldende som nævnt ovenfor.
Det kan i øvrigt ses i IPCCs oversigt for politikere, hvor en tabel viser
den forventede effekt.
Så det er der faktisk bred enighed om bland fagfolk.
Uenigheden består alene i, hvor stor CO2s effekt er i forhold til andre
effekter af naturlig oprindelse.

> [...]
> følgelig større påvirkning af partikler og stråling)
> I øvrigt har du vel (formodentlig) ikke komplet viden om Venus' skylag for

Man kan ikke sammenligne Jorden og Venus - de er vidt forskellige.
Bla. fordi CO2s effekt er faldende med koncentrationen, idet den stort set
kun
absorgerer varmeenergi mellem 13-17 mikrometer.
Den største forskel er vand. På Jorden er der ca. 100 gange flere
vanddampmolekyler
end CO2-molekyler.
På Jorden vil vanddamp og skydækket virke som en termostat - det forhold
mangler på
Venus og Mars.
Nej - man kan ikke bruge forholdene på andre planeter til noget, vi er for
forskellige.

Per A. Hansen

Fra : Klaus Andersen

Dato : 19-01-08 18:37

> Du misforstår - det er et bevis for, at CO2 er en drivhusgas, idet den
> absorberer
> varmestråling. Det var det bevis, som Klaus ikke mente eksiterede.

Hør nu her - ingen betvivler CO2's evne som drivhusgas - heller ikke jeg -
jeg svarer et andet sted i tråde netop:
At jordens atmosfære med dens indhold af bl.a bl.a CO2 er med til at holde
på varmen,
hvilket jo er skønt nok, da vi ellers ville have et frygteligt koldt klima
på jorden.

Det hele handler om at der er netop ingen beviser er på at en _stigning_ i
atmosfærens indhold af CO2,
medfører temperaturstigninger. Åltså en _stigning_.

Du bør nok læse alle indlæg igennem én gang til for forståelsens skyld.

> Jo - ifølge ovenstående.

Altså - netop ikke.

> [...]
> faldende som nævnt ovenfor.

Uenigheden går på om _stigningen_ i CO2 indholdet er ansvarlig for den
globale opvarmning eller ej. Læg mærke til at jeg skriver
_global_opvarmning_.

Og det er der vidst ingen der ikke ved.

Og du svarer: Nej - stigende CO2 niveau har en effekt på klimaet, men det
bliver i stedet koldere.

> [...]
> Så det er der faktisk bred enighed om bland fagfolk.
> Uenigheden består alene i, hvor stor CO2s effekt er i forhold til andre

Ikke helt, men du nærmer du dig ... CO2 teori-fortalere mener at, stigningen
i CO2 resultere i en tilsvarende temperatur stigning på jorden = Global
opvarmning

Modstandere siger at: ja Mere CO2 kan give en temperatur stigning, men den
vil kun være marginal (og det er nok det, du kommer nærmest)

Helt andrer folk, som Svensmark, har rent faktisk foretaget impirisk
forskning, som kortlæger de klimamekanismer, jordens temperatur er
underlagt.

> [...]
> Venus og Mars.
> Nej - man kan ikke bruge forholdene på andre planeter til noget, vi er for

Mvh

KA

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-01-08 09:41

> [...]
> på varmen,
> hvilket jo er skønt nok, da vi ellers ville have et frygteligt koldt klima

Jeg overså du havde skrevet "snip" - vi er så enige i det spørgsmål.
Undskyld min overseelse.

> [...]
> medfører temperaturstigninger. Åltså en _stigning_.
> Du bør nok læse alle indlæg igennem én gang til for forståelsens skyld.

Det har jeg faktisk svaret kontant på - med henvisning til IPCCs tabel over
CO2s følsomhed. Du kan nøjes med at hente deres resume - der står det.

> Uenigheden går på om _stigningen_ i CO2 indholdet er ansvarlig for den
> globale opvarmning eller ej. Læg mærke til at jeg skriver
> _global_opvarmning_.
>
> Og det er der vidst ingen der ikke ved.

Jeg har lagt mærke til dit ordvalg, men det ændrer ikke noget - din
formulereing
bygger på en lille misforståelse - man er uenig om hvor stor betydning, CO2
har i forhold til andre effdekter.

> Og du svarer: Nej - stigende CO2 niveau har en effekt på klimaet, men det
> bliver i stedet koldere.

Læs hvad jeg skrev - det var koldt i for 450 mio år siden med et CO2-indhold

15-18 gange det, der er i dag.
Konklusion: der er andre faktorer end CO2, der har betydning for
klimadannelsen.
Her spiller den kosmiske stråling en stor rolle.

> Ikke helt, men du nærmer du dig ... CO2 teori-fortalere mener at,
> stigningen i CO2 resultere i en tilsvarende temperatur stigning på jorden
> = Global opvarmning

Jeg fastholder min formulering - den er korrekt.
Den udelukker forresten ikke dit argument!
Din inddeling er ikke helt korrekt - de såkaldte klima-skeptikere som har en
omfattende
række artikler bag sig, er fuldt klar over de enkelte drivhusgassers
betydning for klimadannelsen,
de er derimod skeptisk over IPCCs ensidige behandling af klimadannelsen.
Mange af
skeptikerne er faktisk en del af IPCCs stab, det gælder f.eks. R. Lindzen.
Flere forskere har endvidere bedt om at blive fjernet fra IPCCs
referenceliste, men det
er ikke så let (Landsea, Reiter m.fl).

> Modstandere siger at: ja Mere CO2 kan give en temperatur stigning, men den
> vil kun være marginal (og det er nok det, du kommer nærmest)

Det er næsten korrekt - CO2 kan kun absorbere en ret lille del af det
samlede spektrum
af varmestråling. Men man må ikke glemme feed back-mekanismerne, der måske
kan
være større end selve CO2s egen effekt - f.eks. ekstra fordampning= mere
drivhusgas.
Den største betydning for det globale klima er og bliver skydannelsen.

> Helt andrer folk, som Svensmark, har rent faktisk foretaget impirisk
> forskning, som kortlæger de klimamekanismer, jordens temperatur er
> underlagt.

Jamen det har jeg nævnt flere gange - du mener sikkert den forskning som
startede
med Knud Lassen/Eigil-Friis Christensen, hvor Svensmark stødte til senere.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-08 21:51

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev
> Fornuft...tja...ikke andet end det alle ved at det er den kosmiske
> stråling der fremkalder skyer.

Men styret af Solen.

> [...]
> en af de store spiralarme og vi får en ekstrem afkøling - istid!!!
> Men det ændrer ikke ved at CO2 og diverse andre luftarter giver en

Men altså en ret lille effekt.

>Vil man overbevise sig om det rigtige i dette kan man
> tage sin kikkert og glo lidt på Venus!!!!!!!

Eller i køleskabet, der er koldt.

>Faktum er at verden ikke er
> sort hvid. Der er ikke EN årsag til vejret.

Korrekt, derfor drukner f.eks. CO2 i den sammenhæng. Og alle de
støvpartikler vi tilfører atmosfæren får heller ikke den forventede kølende
effekt.

> [...]
> koldere!.....årsagerne er utallige. Skal vi ikke blive enige om vi idag
> ikke har nogen modeller der tager alle forhold i betragtning ?!!!!!!

Jo, vi må tage problemerne op når vi ser dem som alvorlige nok til at der
skal investeres i modtræk.

> [...]
> spiller ind. Vel og mærke klimaet på det helt lange stræk. På kort sigt
> er det ikke så svært. Der giver CO2 bl.a. lige nu en global opvarmning.

Klart nej.

> [...]
> sig så meget at vi istedet får et meget koldere klima her i lille
> Danmark på trods af den globale opvarmning..... ja intet er nemt i denne

Vi diskuterer foreløbigt kun globalt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : John Jensen

Dato : 17-01-08 22:12

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> effekt.

> Jo, vi må tage problemerne op når vi ser dem som alvorlige nok til at der

Om det er CO2 og drivhusgasser eller kosmisk stråling der giver global
opvarmning anser jeg for ligegyldigt. Vi skal under alle omstændigheder
spare på de fosile brændstoffer så de kan anvendes i industrien til
produktion og vi kan fortsætte vores nuværende levestandard.

Drivhusgasserne har en effekt, ligesom skydannelsen har en modsat
effekt, og en masse andre faktorer spiller ind på vejret på denne klode.

Jeg vil stadig mene at det mest interessante er hvad en øget kosmisk
stråling vil medføre af skader på DNA hos mennesker og dyr. Hvem
interesserer sig for vejret hvis livet uddør pga. kræft f.eks.
forårsaget af ioniserende stråling fra kosmos....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-08 22:34

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev
> Om det er CO2 og drivhusgasser eller kosmisk stråling der giver global
> opvarmning anser jeg for ligegyldigt.

Jo mere vi ved, jo bedre kan vi reagere, eller lade være. Så det er da en
dårlig holdning at have.

>Vi skal under alle omstændigheder
> spare på de fosile brændstoffer så de kan anvendes i industrien til
> produktion og vi kan fortsætte vores nuværende levestandard.

Det har bare ikke noget med klima at gøre, og det er det der er til debat.

> [...]
>
> Jeg vil stadig mene at det mest interessante er hvad en øget kosmisk
> stråling vil medføre af skader på DNA hos mennesker og dyr.

Det har faktisk gavnlig effekt, vores DNA er blevet ristet siden livets
opståen.

> Hvem
> interesserer sig for vejret hvis livet uddør pga. kræft f.eks.
> forårsaget af ioniserende stråling fra kosmos....

Der er ikke noget nyt der. Og ingen at klage til....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : John Jensen

Dato : 18-01-08 13:28

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> dårlig holdning at have.

> Det har bare ikke noget med klima at gøre, og det er det der er til debat.

Det der er til debat er sådan set hysteriet omkring CO2 og dets påståede
indvirkning på vejret.

Og så er der blevet fremsat en konspirationsteori tidligere i tråden der
sådan set har ekstremt

meget at gøre med de forhold omkring besparelser i forbruget af fossile
brændstoffer.

Problemet er netop at der ikke er naturvidenskabeligt belæg for de
politiske diskutioner omkring nedskæringer i CO2 udledningen. Det er ene
og alene national- og markedsøkonomiske faktorer + politiske der ligger bag!

Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-01-08 17:37

> Det der er til debat er sådan set hysteriet omkring CO2 og dets påståede
> indvirkning på vejret.

Igen er dette ikke helt akurat.

Uenigheden går på om _stigningen_ i CO2 indholdet er ansvarlig for den
globale opvarmning.

> Og så er der blevet fremsat en konspirationsteori tidligere i tråden der
> sådan set har ekstremt

Øh - hvor finder du en konspirations teori i denne tråd?

Aahh - du mener måske min skildring at den historiske udvikling i CO2
"sagen".

Men, men, men - dette er ingenlunde en konspirations teori. Blot en
kronologisk skildring af hændelsforløbet at hele CO2 "sagen" som har
[...]

Som jeg også skrev så; er er i denne sag mange medrejsende som er hoppet på
toget undervejs, med hver deres mål.

Hvis du ønsker at se en konspirations teori er det din sag.

Jeg må desværre sige at, jeg tror du med dit udsagn om en konspirations
teori prøver at latterliggøre mit indlæg, fordi du ikke kan argumentere
imod, eller sågar påvise "CO2 teorien" - og at du "har valgt at tro på"
teorien om at, stigningen i atmosfærens indhold af CO2 er ansvarlig for den
globale opvarmning.

Men irettesæt mig hvis jeg tager fejl.

Ja

Mvh

KA

Fra : John Jensen

Dato : 18-01-08 23:51

> [...]
> teorien om at, stigningen i atmosfærens indhold af CO2 er ansvarlig for den

Overhovedet ingen forsøg på latterliggørelse, men indtil påstanden er
bevist må man i alletilfælde tillade sig at kalde det en teori. Igen
bliver den nok aldrig bevist for politikere har jo ikke for vane at
indrømme hvad der foregår i magtens korridorer! Nu er konspirationsteori
ikke automatisk et synonym for fri fantasi.... der kan jo faktisk være
indicier der sandsynliggør konspiration en teori om dette er så meget
plausibel !!!!
Men faktum er det at det er fornuftigt at undlade at afbrænde de fosile
brændstoffer og istedet bruge dem i industrien til produktion af div.
kemiske stoffer. Dermed bibeholder vi en god økonomi idet lageret af de
olie så kan holde længere!

Men faktum er at netop klimaet er så komplekst et emne hvor både
fysiske, kemiske og astrofysiske faktorer spiller ind i så stort et
antal at jeg ikke anser det for sandsynligt at vi i vores levetid får en
endegyldig sikker model for alle forhold i klimaet inkl. global
opvarmning. Men jeg vil da blive glædelig overrasket hvis jeg tager
fejl....Et faktum er det at et i system i ligevægt ikke lader sig
påvirke i særlig høj grad. Mens et ustabilt system nemt kommer ud i
ekstremerne ved selv ekstremt små påvirkninger.

Jeg tror dog jeg er nødt til at læse lidt mere om vejrets fysik og kemi,
da jeg umiddelbart kan se en konflikt i effekten af skydannelse:
Om dagen spærer skyerne for sollysets indstråling , om natten holder
samme skyer på varmen ved at forhindre udstråling til verdensrummet....
Bl.a. CO2 evner at opsuge varmestråling så det ikke stråles ud i rummet.
Øges CO2 mængden i atmosfæren og er der samtidig flere skyer ja så
bliver resultatet vel en netto opvarmning af atmosfæren....Men bliver
der endnu flere skyer på himlen vil mindre varmeindstråling vel opveje
dette ???

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-08 00:42

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev
> Jeg tror dog jeg er nødt til at læse lidt mere om vejrets fysik og kemi,
> da jeg umiddelbart kan se en konflikt i effekten af skydannelse:

Det behøver du da ikke. Oppefra bager Solen med stor kraft. Nedefra kommer
der kun en brøkdel af den kraft tilbage. En sky vil altså holde meget ude,
og meget mindre inde, i varmeregnskabet. Særligt da der i forvejen er
vanddamp, der står for den altovervejende drivhuseffekt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-01-08 17:06

> [...]
> og meget mindre inde, i varmeregnskabet. Særligt da der i forvejen er
> vanddamp, der står for den altovervejende drivhuseffekt.

Når solstråler reflekteres fra jorden vil de tilbagekastes som
varmestråling -
deraf navnet drivhuseffekt, idet glas ikke tillader varmestråler at passere.
Der er en del naturlige feed-baskprocesser, bliver kloden varmere fordamper
mere vand = flere drivhusgasser.
Mere vanddamp = flere skyer (hvis der er kondensationskerner tilstede - de
dannes
bl.a. af den kosmiske str¨åling) - = afkølende virkning. Det gælder for de
nedre skyer, der
reflekter en masse solstråling.

Per A. Hansen