Håndvask som smitteforebyggelse er OVERVUR~
Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-08 18:00

Håndvask som smitteforebyggelse er OVERVURDERET

Trivsel pga renlighed er som pga paryk ala Solkongens

Jeg kender folk på Nørrebro, der lever mere svinsk end jeg og ingen af
dem har infektionssygdomme

Al videnskab taler for, at renlighed ingen sundhedsgavn har idag, når
bortses fra det fremskridt det var, at kloakkens lorteudløb og
drikkevandet holdes adskilt af de rørsystemer, som blev billige, da
teglværksteknologi forbedredes i 1800-tallets start.

Før kloak-rør blev almindelige kunne let opstå kolera-epidemi.

Hvis vi ikke vaskede vor krop ville hud blive tyk og grå har en
tidligere kz-fange (dansk politimand) fortalt mig, men sygdom medførte
dette ikke.

Et liv uden håb var årsag til de værste infektioner i kz-lejrene -
ikke mangel på hygiejne.

Siden tidligste oldtid eller før har kappestrid i primitive stammer
handlet om smuk kropslig fremtoning, og hvor sunde, stærke dyr har
blank pels og rank holdning, blev pletfri hud og rankhed hos vor
dyreart suppleret med ornamenter såsom tatoveringer og klædedragt.

Tøj og vor hud skulle være ensfarvede og rene som symbol på at, man
var rig og ikke behøvede trælle med mudder.

Sådant snobberi skabte stadig ny mode mht renlighed, og vi fandt på et
hjemmet skulle være rent, hvad en grønlandsk vinterhule ikke er - og
hudsygdommene som var et stort problem for eskimoer før Grønland
koloniseredes, er _ikke_ udryddet af renlighed.

Vasker og deodoranter man sig ikke, vil man lugte af smørsyre og
lignende forbindelser der opstår i armhulens talgkirtler og lysken mm,
og som var værdifuld kommunikation hos dyr, men vi har tabt evnen til
at tolke og værdsætte medmenneskers naturlige lugt. At vi bærer tøj
har også ført til, at unaturlig stærk lugt dannes, fordi ventilation
ikke kan ske i armhule, lyske og mellem tæerne

Ved at eksperimenere med minimal vask har jeg erfaret, at
stillesiddende arbejde kan bidrage til lyskesvamp, hvis man tager
bad mindre end en gang om ugen.

Så vil candida albicans svampen formere sig i døde hudceller, der er
fugtige i skridtet, helt som ved fodsvamp mellem tæerne

Men ellers er det en misforståelse, at sygdom ville øges hvis man tog
mere afslappet på renlighed.

Siden vi bærer tøj, ville vi lugte kraftigere, men ikke på en farlig
måde , ikke så noget dyr ville undgå os. Vi ville vænne os til det,
ligesom folk der besøger mig og har god snak, vænner sig til kattelugt
efter få minutter.

Har du været i rovdyrhuset i Zoo?

Lige når man træder ind, er lugten overvældende. Men fordi man ved, at
der er ikke noget man skal skamme sig over, så reagerer sindet så
klogt som bilisten, hvis olie-lampe alarmerer med rødt lys, men
mekanikeren har samme dag meddelt, at alt er OK, og der er er blot
fejl ved alarmlampen.

Jeg mener ikke, det har værdi, at "stinke af mand", men afveksling
fryder, og samfundet har gavn af mangfoldighed og eksperimenter, og da
jeg ikke er partnersøgende, er der ikke de store ulemper ved at
snobber ser ned på mig for min unormalitet (som jeg lægger mig fra
mig, når jeg skal være sammen med folk - så deodoranter og vasker jeg
forinden, og overdøver paradentoselugt fra munden via tandbørstning
med tandpasta.

Hvis der kan genopstå tolerance overfor naturlig kropslugt, vil unge
partnersøgende mennesker måske kunne få beriget liv ved at gøre brug
af de signaler , som er indeholdt i ændringer i kropslugtene - noget,
der har enorm værdi i dyreverdenen. Det fortælles, at ved bondeballer
o. 1900 og før kunne karle finde på at have lommetørklæde i armhulen
og når de skulle danse, så flytte tørklædet til brystlommen, og
lugten skulle så øge pigers sexlyst.

Livet er fladt og kedeligt, hvis kun to sanser giver os
medmenneske-relaterede oplevelser - syn og hørelse

Alt er relativt, og forandringer i lugt fra mennesker man er tæt på,
kan måske sige så meget om deres personlighed, som deres tøjvalg og
ansigtsudtryk.

Da man let vænner sig til dufte, som man ved man ikke behøver skamme
sig over, så er der måske guldgruber af oplevelser i fremtiden ved at
TURDE lege med tingene og gå ny veje.

Den Danske Forening har lavet manchetknapper med deres logo, og de var
fremlagt ved et møde hvor pris for politisk mod blev uddelt og Lene
Glistrup kom for at modtage den på sin mands vegne. Han er syg af
blodpropper.

Måske på samme måde som Grundtvig var i 1860ernes slutning hvor
pludselig det helbredte sig selv og han blomstrede op og spillede
sindsyg og fik vigtige love gennemført som rigsdagsmand pga
kontrastvirkning.

Medierne har dog modarbejdet effektivt at Glistrup ville kunne blive
politiker igen, så jeg har næsten ingen optimisme mht comeback.

Lene Glistrup hjalp mig at få manchetknapper til at sidde i min ny
skjorte - som jeg havde haft på een dag tidligere og det kunne hun se
på tæt hold og bemærkede det.

Hun har været efter sin mand i dennes arbejdsliv for at gøre ham
præsentabel, ligesom min mor var med min far, der uden hende ikke
havde taget daglige brusebade.

Fordi kvinder er gode til at få renlighed i top, ser de ned på de der
ikke følger denne mode.

Men der er ikke meget mere saglig gavn i moden end der var i at man på
Holberg og Solkongens tid gik med store parykker i de fine kredse -
hvis du kender dokumenteret gavn af renlighed udover de ovennævnte
detaljer så oplys om det.

Her er selvfølgelig ikke nævnt om vigtige bakteriebekæmpelser vedr mad
og kirurgi

At håndvask er årsag til bedre helbred i børnehaver er postuleret med
statistik som bevismiddel. Men da dobbeltblindtest selvfølgelig ikke
er forsøgt, kan man ikke udelukke, at de børnhaver der indskærpede
hyppig håndvask, spredte en FORVENTNING om meget få sygdomsudbrud og
denne var årsag til at psykosomatik ændredes i positiv retning, mens
forsøget stod på.

Forkølelse og andre luftvejs-infektioner har vist sig ikke at have
meget med kulde at gøre.

Der er ikke sikre undersøgelser, der viser, at sådanne infektioner
spredes ved, at man tørrer næse med hånden og rør ting som andre
mennesker rører og så kommer bakterierne disse menneskers mund, når de
spiser

Der er statistik om, at når personale på plejehjem spritter hånder
ofte, så får de lidt færre luftvejsinfektioner, men spritningsritualer
kan skabe optimisme om nul-sygdom, og denne selvpfyldende profeti kan
være hele forklaringen, ligesom vedr børnhaver og håndvask.